Resultat 1 till 16 av 16

Hur mycket är den värd?

  1. #1
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Jag har ett antal webbplatser som jag använder för att generera inkomster från med olika former av reklam, länkförsäljning och affiliateprogram. Nu har jag dock för första gången fått ett konkret erbjudande att sälja en webbplats.

    Det gäller en engelsk PR6-site (om kaffe...) som i nuläget genererar ca $140 i inkomster per månad. Inga utgifter utöver domänen. Jag lägger inte ned något direkt arbete, utan det bara "tickar".

    Har någon en synpunkt om vad den kan vara värd? Eftersom jag inte har något behov av att sälja skulle jag vilja ha 1.5xårsinkomsten för reklam. Är det rimligt? Anser ni att sidans PR är skäl att väga in, och i så fall hur mycket?

    Andra faktorer att överväga?

    Edit: Dumt skrivet. Tar tacksamt emot alla synpunkter!
    Senast redigerat av Björn Lilja den 2006-07-13 klockan 13:03.

  2. #2
    Freds avatar
    Fred Fred är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Oxford, UK
    Inlägg
    63
    Kanske inte en av tungviktarna men 2 ggr arsinkommsten skulle jag i allafall begara

    som sagt om den inte kraver mycket jobb sa

  3. #3
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Jag tycker ni är alldeles för generösa. De enda anledningarna att sälja den så billigt vore väl om du själv har dålig likviditet (och ändå skall du försöka få mer!), eller att sitens position och inkomster är hotade, eller att detta i framyiden kommer att kräva mycket mer jobb än i nuläget.
    Säg att du säljer den för 2xårsinkomsten (och jag räknar här netto, efter reklam och skatt), blir du inte besviken när de 2 åren är över och du KUNDE ha haft en tickande inkomstkälla i 1,2,3.... år till? Var det då en bra affär?
    Du bör också tänka på vad köparen kan tänkas ha för nytta och inkomstmöjligheter från den. Kan han göra en enkel uppdatering och optimering (som du själv kanske inte har lust eller tid med) öka inkomsterna från siten ganska mycket? Isåfall är han nog beredd att betala en del också.

  4. #4
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Tack för synpunkterna!

    Jag tror att 2 år eller mer är svårt att få igenom, köparens incitament måste ju vara att inom en överskådlig tid tjäna in sina pengar. Bortsett från optimeringar han kan göra givetvis, men det är ju inte heller något jag kan argumentera för.

    Hur viktigt är antalet besökare? Trots hög PR så har jag inte mer än 20 besökare per dag via länkar och generiska sökresultat. Det måste ju dra ned...

  5. #5
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Du säljer dig för billigt.

    Under 5 ggr är en dålig affär, du bör helst försöka få 7-8 ggr pengarna om du inte har planer på att sälja. Minst, lol. Du måste tänka att det öppnar sig nya möjligheter hela tiden och att du sannolikt inte mjölkat sidan på alla potentiella inkomstmöjligheter ännu.

  6. #6
    ThomasAs avatar
    ThomasA ThomasA är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    109
    Vad jag hört är det mellan 1-2 års förjänster som är vanligt. Sedan behöver det inte stämma om det är en ny sajt som inte är fullt optimerad iofs.

  7. #7
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Vederbörande kan ha den i ett år och sälja vidare den för samma pris i värsta fall... då har han tjänat en del och fått tillbaka pengarna på affäreren... inte dåligt. Sälj för mer än 2 ggr, annars så kan du lika väl behålla den.

    Marknaden för websiter blir inte sämre med tiden.

  8. #8
    wiggins avatar
    wiggin wiggin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Jag håller med om att över 2-3 ggr är nog ganska svårt att kräva. För om man ser på längre tid än 3 år så kan mycket hända. Och det blir nog ganska riskabelt som investerare att köpa en hemsida. Men givetvis handlar det i slutändan om vad kunden är beredd att betala och du är villig att sälja för. Rätt tajming är viktig.

    Jag skulle gärna vilja veta hur många av er som säger att man ska kräva 5-8 gånger pengarna som själva har sålt eller köpt en hemsida för dessa belopp? (gärna vilken sida? ). För det är ju säkerligen enkelt att sitta här och diskutera hur det borde fungera.

    Om hemsidan är lättdriven och inte kräver så mycket tid är det givetvis ett plus i kanten. Och det är även stor skillnad på vad det gäller för hemsida. En "bra" hemsida med ett bra varumärke och mycket besökare platsar inte lika enkelt in i ett mallsystem. Men nu gäller frågan vad jag fattar det som en hemsida av inte högsta kvalitén men som ändå genererar intäkter från adsense.

  9. #9
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Jag föreslår dig att sälja länkar på webbplatsen innan du säljer den

    Hursomhelst, fom du säljer den skulle du kunna åter investera pengarna genom att starta en ny site under ett gammalt domän och köpa innehåll, länkar etc..

  10. #10
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av wiggin
    Jag skulle gärna vilja veta hur många av er som säger att man ska kräva 5-8 gånger pengarna som själva har sålt eller köpt en hemsida för dessa belopp? (gärna vilken sida? ). För det är ju säkerligen enkelt att sitta här och diskutera hur det borde fungera.
    Det handlar ju om att handla med företag eller delar av företag och då gör man en analys och värdering av dess verksamhet, spelar ju ingen roll om det gäller cykelförsäljning eller har en website.
    Sådana analyser bör förvisso vara ganska ingående och vi har egentligen fått alldeles för lite info för att kunna värdera kvadratens site.
    Inkomster ( /arbetstid) och potential är två viktiga bitar.
    Överskådlig tid för att tjäna in pengar för köp v ett företag ligger ofta på 10 år. Inte 2. Men det beror naturligtvis på verksamheten.

    Jag förstår fortfarande inte varför man skulle vilja sälja något för 2 ggr årsinkomsten om man tycker att de inkomsten är värd arbetstiden och man inte ser nåhra större hot mot verksamheten.

  11. #11
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    för övrigt.. de flesta siter som säljs på DP brukar säljas för mindre en årsinkomsten. Så 2ggr årsinkomsten låter som ett bra klipp.

  12. #12
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    ... de flesta siter som säljs på DP är relativt nya ... men, ibland säljs det en mer eller mindre etablerad site med ett par år på nacken.

    cya,
    /PatrikB

  13. #13
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Men DP.. som nån har sagt, jag ser ingen anledning till att sälja NÅT såvida man inte ser att marknaden kommer sluta funka och man har pengar. Varför sälja för ett par tusenlappar när man har en stadig inkomst.. vansinne. Särskilt om det är passiva intäkter.

    Jag håller med Maccke om att 5,7,8 är betydligt rimligare ur säljarens synpunkt, sedan om köparen håller med det är en helt annan fråga. Men det är ju säljaren som sitter på intäkterna.

    Incitamentet för en köpare bör ju vara att man ser en potential i att utveckla sidan och på det sättet kan tjäna in sin investering snabbare än den ursprungliga ägaren.

  14. #14
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Anledningar jag har sett när jag själv köpt billiga hemsidor:

    - Pengar måste in till hyra
    - Pengar behövs till universitetsstudier
    - Personen har "tröttnat på sina hemsidor" och säljer alla
    - Personen behöver pengar för att investera i en annan webbplats.

    Jag kommer ihåg när jag själv sålde en av mina första webbplatser. Den gav $200 per månad passivt och hade över tusen unika per dag från sökmotorer. Jag sålde den för $1,7K. Galet, ja. Killen som köpte den la bara in mer ads och har säkert tjänat in dessa $1,7K på mindre 6 månader och har sedan en tickande PR6 webbplats. 5 minuter att lägga in mer ads ...

    Men om man tittar på att jag från början köpte denna webbplats för $75 och la en veckas jobb på den och inget mer och med dessa $1,7 kunde jag investera i något som delvis möjliggjorde min karriär inom SEO så ger det ett helt annat perspektiv.

    Pengar är alltså helt olika värt beroende på olika tillfällen.

    Det är mina "2 cents" till diskussionen.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  15. #15
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Precis!
    Så kan det ju vara ibland. Man gör nog bättre klipp av att köpa på DP än att sälja, lol. Men sen finns det väl mycket dåliga sidor som inte är värda att köpa alls också, hehe.

    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Anledningar jag har sett när jag själv köpt billiga hemsidor:

    - Pengar måste in till hyra
    - Pengar behövs till universitetsstudier
    - Personen har "tröttnat på sina hemsidor" och säljer alla
    - Personen behöver pengar för att investera i en annan webbplats.

    Jag kommer ihåg när jag själv sålde en av mina första webbplatser. Den gav $200 per månad passivt och hade över tusen unika per dag från sökmotorer. Jag sålde den för $1,7K. Galet, ja. Killen som köpte den la bara in mer ads och har säkert tjänat in dessa $1,7K på mindre 6 månader och har sedan en tickande PR6 webbplats. 5 minuter att lägga in mer ads ...

    Men om man tittar på att jag från början köpte denna webbplats för $75 och la en veckas jobb på den och inget mer och med dessa $1,7 kunde jag investera i något som delvis möjliggjorde min karriär inom SEO så ger det ett helt annat perspektiv.

    Pengar är alltså helt olika värt beroende på olika tillfällen.

    Det är mina "2 cents" till diskussionen.

  16. #16
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Jim, när du har köpt sidor via DP, hur har det funkar med att de som säljer har tagit bort offsite-optimering tex? Om man kan köpa sidor för <2 där så är det ju helt klart värt att titta lite närmare på.

    Det som oroar mig mest för att köpa via DP är ju helt klart att eventuell trafik som skickas via andra siter i deras nätverk försvinner tex. Eller att de har köpt exit-page-trafik tex för att boosta trafiksiffrorna. Hur gör man en bra research?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 23:10
  2. Sökresultaten i Yahoo är mycket bättre
    Av hans99 i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 19:13
  3. Hur mycket ger katalog submiteringar?
    Av latehorn i forum Länkbygge
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 16:38
  4. Annonspriser - hur mycket ska jag ta?
    Av Niklas i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 18:08
  5. Riskera mycket för att vinna mer (frames)
    Av Gustav i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 20:59