Resultat 1 till 3 av 3

Stort antal inlänkar på en gång

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Då och då diskuteras det hur många inlänkar en sida kan få och i vilken takt före det eventuellt kan ge en negativ återverkan. Det pratas om bestraffningar av Google som filter eller att sidan riskerar att försvinna helt.

    I början/mitten av mars i år dök en kampanjsida mot ett specifikt politiskt parti upp.
    Partiet det gäller är detta och kampanjsidan är den med de-adressen.
    För närvarande på plats 2 för partinamnet men den studsar som jag sett ned till plats 11/12 ibland.
    Under de veckorna den funnits uppe så registrerar Yahoo 1.600 externa länkar, en del sitewide, och det ser ut att vara i huvudsak bloggar. Och en del av dessa bloggar då med en stor trust hos Google.

    Än så länge kan man konstatera att någon form av straff för stor mängd inlänkar inom en kort tidsperiod inte har skett.
    Tvärtom snarare plats 2 som bästa placeringar är faktiskt lite anmärkningsvärt eller så är det nyhetens behag så sidan kommer gå ned till sidan två igen snart.

    Ur SEO-synpunkt är det här rätt så intressant.
    Sidan är ny och har fått ett stort antal länkar snabbt och tagit en mycket bra placering.
    Man kan här undra en del. Kommer sidan kunna ta plats 1, och är verkligen ett stort antal inlänkar inom en kort tidsperiod skadliga?



    (Skall ni kommentera så absolut ingen politik eller länkar till vare sig den ena eller andra sidan. Och tråden kommer att modereras mycket hårt.
    En hel del bloggare har skrivit om det hela och jag anser att det räcker med Internetswedens synpunkter om det.)
    Senast redigerat av Urban G den 2010-04-03 klockan 19:37. Anledning: språkkorr.

  2. #2
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Jag har alltid tyckt att skräcken för "många" inlänkar snabbt är starkt överdriven. Jag har sett flera sajter få mellan 1000 och 2000 länkar enligt Yahoo! under den första månaden och aldrig sett ngt straff komma av det. Visa sidor har dock försvunnit i 1-2 veckor för att sedan komma tillbaka minst lika starkt som tidigare.

    Det jag har sett är däremot att sidor som konkurrerar på väldigt stora söktermer ibland får en smäll och hamnar 100+. Det är dock den position de hade legat i även utan inlänkar. Och då är det inlänkar av tveksam kvalitet.

    Jag tror att det faktum att länkarna som sajten fått kommer från så pass etablerade sidor gör att det har blivit så bra resultat. Och sidan blir nog inte straffad just därför. Sidor med hög trust brukar ju "komma undan" straffen även om de drar på sig skräpiga inlänkar också. Och denna sajt har nog redan fått hög trust.

    Så jag tror att man borde vara rädd för stor % dåliga/spammiga inlänkar snabbt snarare än "många länkar snabbt".
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    En sak som vi missar lite grand i diskussionen här är ankartext. Min erfarenhet är att så länge som ankartexten antingen är sajtens namn, eller sajtens webbadress så är det mycket som ska till innan den bestraffas på grund av för många inkommande länkar under för kort tid.

    Men om en sajt får många länkar på kort tid, med en ankartext som inte är "naturlig" så skulle i alla fall inte jag bli förvånad om sajten straffas. Men här kan jag inte säga att jag har någon specifik erfarenhet att basera det hela på.

    De enda gånger som jag har varit med om något sådant har filtreringen eller bestraffningen, kalla det vad ni vill, alltid kommit i anslutning till en snabbt förbättrad ranking på ett specifikt nyckelord. Denna ranking har i de fallen dessutom tillkommit som resultat av många länkar på kort tid med det aktuella nyckelordet som ankartext.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Fråga om bortag av stort antal sidor och 301-redirect
    Av closingbell i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 13:30
  2. Stort antal L-L domäner under .se
    Av Internet Sweden i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-15, 12:13
  3. Antal inlänkar för olika PR
    Av andan490 i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-27, 20:36
  4. Max antal inlänkar i veckan?
    Av Tony Bolero i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 22:25
  5. Olika antal inlänkar
    Av LaoWang i forum Länkbygge
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 10:13