Resultat 1 till 14 av 14

Rasat på google och PR

  1. #1
    tintinskoogs avatar
    tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    västra götaland
    Inlägg
    48
    Jag har med en undersida (typ xxxxxx.se/xxxxx.html) legat på sida2 och även ibland på sida1 i google vid sökning på ett visst sökord, denna undersida har haft PR3 och min huvudsida har PR2, men sedan nån vecka tillbaka när jag söker på samma sökord så får jag bläddra mig fram ända till sidan 5 innan jag hittar min huvuvdsida och undersidan som innan låg på sida 1 el. 2 hamnar nu först på sidan 13.... och PR på undersidan har ramlat ner till PR2

    Vad kan ha hänt!?

    edit:
    Gjorde nyss en link:http://www.... sökning både på yahoo och på google
    yahoo hittar 143 inlänkar till undersidan medans google hittar 2st
    på huvudsidan hittar yahoo 310 inlänkar och google 6 st
    Ännu mera
    på yahoo rankar jag nr1 på samma sökord!
    Senast redigerat av tintinskoog den 2010-04-07 klockan 15:26.

  2. #2
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Googles linkfunktion har inte fungerat på flera år!

  3. #3
    tintinskoogs avatar
    tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    västra götaland
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Googles linkfunktion har inte fungerat på flera år!
    Ok, då bortser vi från den sökningen då!

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det kan vara mycket, tillfälligt så den kommer tillbaka snart. Eller så är den nedgraderad av Google.
    Den består ju av förhållandevis lite text men en mängd affiliatelänkar. Någon inpetad i det som man kan tro vara den vanliga länkmenyn också.
    Om jag skall vara lite elak kan jag säga att man får leta efter texterna bland all reklam.
    För jag utgår ifrån att det gäller den vid det här laget i SEO-forum inte helt obekanta sidan som finns i din profil.

    Men titta på hur avvisningsfrekvensen ser ut på webbplatsen och de enskilda sidorna. Om dina besökare till stor del bara tittar på en enda sida och sedan går därifrån då lär den inte platsa speciellt högt upp i serpen.
    Kan finnas andra anledningar också.

  5. #5
    tintinskoogs avatar
    tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    västra götaland
    Inlägg
    48
    jo det gäller den siten och du får gärna vara lite elak men inte själva startsidan utan en undersida om spelare, om du förstår vad jag menar, med relativt mycket text!
    avvivsningsfrekvensen är 52% och snitttid på sidan är 2:50 min, jag vet inte vad som är högt och lågt i sammanhanget här..

    har google ont öga till affiliatelänkar generellt?

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag har själv MFA-sidor så det är inte det att jag har något emot fenomenet som princip.
    Men jag uppfattar det som betydligt mer nyckfullt i serpen med den typen av sidor. Lite svårare att bedöma vad som kan fungera mot rena företagssidor.
    Och att man kanske behöver lägga ned lite mer tid på innehåll för att klara sig bra.

    Om du har 52% generellt så har du nog några som ligger mycket högt, titta över dem. Annars så är väl snittet lite högt. Men det är en avvägning mellan att ge ut information så att folk vill gå vidare och läsa mer/köpa eller till dess man ger för mycket information så de är nöjda och inte utför önskad åtgärd. Men stäm av vad de där 52% gör. Backar de tillbaka eller klickar de på någon länk.

    Tror väl inte att Google har ett så ont öga till den typen av länkar. För hade de haft det så skulle det bara ligga sidor med Adsense överst i serpen för den här typen av webbplatser. Och det gör det inte.

  7. #7
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Upplevde sidan som ganska segladdad och mycket tyder på att google nu ger snabbladdade sidor lite extra poäng. Hängde sig en gång också.

  8. #8
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Kolla bilderna! Hittade bilder som var så stora som nästan 0,4 MB och många bilder var 30-70 kb trots att de inte är mer än ca 155x50-100 pixlar i storlek i visningsläge. Den största är nerskalad från 1300 pixlar till 157. Den kan enkelt göras om till en jpg på 2,5 kb, mot idag då den väger ca 150 gånger mer. Optimera bilderna och gör om dem till rätt storlek. Gör du det jobbet så blir det även lite roligare för besökarna och du har säkert lite att vinna av google också.

  9. #9
    tintinskoogs avatar
    tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    västra götaland
    Inlägg
    48
    Har inte tänkt på det där med bilderna, har försökt få så bra kvalitet på bilderna som möjligt istället, men det har du säkert rätt i, tål att tänkas på.

    En annan sak jag tänkt på, hur kommer det sig att man kommer så högt på yahoo jämfört med google, optimerar man anorlunda på yahoo jämfört med google? konkurrensen borde ju vara lika där även om inte lika många använder den för sökning!

  10. #10
    tintinskoogs avatar
    tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    västra götaland
    Inlägg
    48
    Fortsätter rasa! :-) ligger nu på sidan 10-11 med samma sökord!

    läste i googles verktyg för webbansvariga att man kan begära omprövning av sidan, vad innebär det, och kan det vara bra eller meningslöst?

  11. #11
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Avråder då jag knappast tror att google bannat din sida. Skillnaden vore om du åkt ner till 500 e plats eller åkt ur helt och hållet. Men nåt hänger sig fortfarande. Surfade dit med tre modem och sidan såg låst ut i nästan en minut.

  12. #12
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Fungerar alla sidor som det länkas till under din domän?

    Kika i webmaster tools efter 404-fel

    En av mina MFA sidor hängde sig .htaccess efter uppgradering på webbhotellet. Jag upptäckte inte detta på en gång och siten rasade rejält i SERP:en, ända ned till sid 10 - 11. Fixade till .htaccess-filen så url-rewriten fungerar korrekt igen och det tog ca 10 dagar så var siten i topp igen.

    Google verkar ha blivit mer känsliga på om man har många 404-fel och nedgraderar siten direkt.

    /Patrik

  13. #13
    tintinskoogs avatar
    tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    västra götaland
    Inlägg
    48
    så var man tillbaka på förstasidan igen då , utan att egentilgen gjort någonting, har knappt hunnit uppdatera sidan på någon månad! mycket underligt!

  14. #14
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Inte underligt, helt normalt ... händer då och då ...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)