Resultat 1 till 7 av 7

SEO företages länk-bloggar...funderingar å fakta

  1. #1
    traskers avatar
    trasker trasker är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    26
    Jag vet ett företag som köpt SEO av ett välkänt SEO företag. Dom har av någon anledning köpt en liten speciell felskrivning av ett ord + 2 nyckelord till och genom att googla på dessa får jag en ganska bra träfflista över bloggar som detta SEO företag använder för att skaffa inlänkar på nyckelorden.

    Det är en del bloggar på egen domän men främst på bloggsidor där man kan skaffa konto på ett par sekunder.

    Bloggarna ligger både på svenska och utländska toppdomäner. Bloggarn har massvis med inlägg där det är tydligt att de används för SEO. PR är 0 för de flesta men det finns gott om inlägg flera år bak i tiden.

    På i all fall 1 av nyckelorden har kundens sida börjat klättra en del. Vad jag förstår har man hållit på i ca 4-6 veckor.

    Kan jag som super-amatör få bra resultat av att skaffa mig 10-20 bloggar och skriva inlägg i dessa och länka mina nyckelord? Eller måste en blogg vara lite gammal och full av inlägg för att Google ska värdera inlänkarna?

    Trevlig helg!

  2. #2
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Kan jag som super-amatör få bra resultat av att skaffa mig 10-20 bloggar och skriva inlägg i dessa och länka mina nyckelord?
    Det beror helt på konkurrensen på det nyckelord du satsar på, men av egna erfarenheter är dessa gratisbloggar faktiskt något som ger någorlunda ok länkar. Svaret på frågan kan alltså vara ja. Men det är nog mer jobb än du tror att lägga upp 20 stycken med unika texter på
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  3. #3
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Det kan du säkert, men det här med gratisbloggar känns som en kortsiktig strategi. Köp riktiga domäner och gör något vettigt med dem istället.. 10 st bra funkar bättre än 20 st dåliga.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  4. #4
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Håller med Per ovan. Skapa inte 20 bloggar hos blogg.se. Skapa istället någon enstaka hos wordpress.com, och köp sedan domäner. Hosta dock inte domänerna hos samma host.

  5. #5
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Spridda bloggar över olika domäner/c-nät funkar utmärkt. Det spelar naturligtvis roll vad domänen har för PR/rykte, men summan av en bunt PR0-or räcker bra för nyckelord med lite mindre konkurrens.

    Är man lite listig så skaffar man några vettiga domäner och lyfter dem med dessa bloggar och kollar vad som händer med respektive domän. De som lyckas bäst fortsätter man att pumpa upp med länkar från de andra och så fortsätter man på det viset. Men precis som Blight säger - det är mer jobb än man tror. 20 bloggar med unikt innehåll är inte gjort på en kafferast.

    Några tips jag använder och som verkar funka:

    • Få in nyckeordet i bloggens namn om möjligt. Många WordPress MU-sajter erbjuder subdomän med valfrit namn. Kanske är ditt ledigt - ta det i så fall.
    • Sprid dina bloggar över olika värdar/C-nät.
    • När du får tid över - skiv unika artiklar. Du behöver inte nödvändigtvis veta vart de ska när du får inspiration - skriv bara.
    • Räkna med att lägga in "några" inlägg på varje blogg. Det är därför det blir jobbigt. En artikel gör ingen blogg, mata på med en artikel "då och då" tills Google gillar dig. 20 bloggar x "några inlägg" = många timmar.
    • Ha en länkstrategi. Rita upp ditt "bloggnätverk" på papper och se till att länkarna sprids på ett naturligt sätt. Det är ju inte naturligt, men du vill att G ska tycka att det är naturligt.
    • Låt det ta tid - 20 bloggar på en dag är full möjligt för en flitig myra, men det känns inte speciellt naturligt, allra helst om de genast länkar till varandra.
    • Skriv vettigt innehåll. Även om du i allt väsentligt ägnar dig åt bloggspam så är det ju trevligt om besökaren kan hitta ett guldkorn eller två. Allt talar för att Google har koll på "naturligt och avancerat språkbruk" också, vilket gynnar dig som kan skriva bra copy.
    • Håll fokus på dina nyckelord. Det är svårt att bygga relevans om du blandar kaffebryggare, cementblandare och casniobonusar på samma blogg. Däremot kanske du kan smyga ihop byggmaterial, cementblandare och tryckluftsborrar - även om det råkar vara åt tre kunder.
    • Skjut inte alla kanoner mot ett mål. Alla dina 20 bloggar - eller hur många de nu är - behöver inte länka mot målsidan. Försök att lyfta dem med bäst innehåll med dem som har sämst. Risken är att kundens kunder hittar dina sidor och i "värsta fall" ska din kund ska kunna förknippas med det du skrivit utan att skämmas.


    Lycka till..

  6. #6
    traskers avatar
    trasker trasker är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    26
    Tusen tack för alla svar, speciellt det uttömmande från donatien.

    Jag tar till mig varje ord och skrider omedelbart till verket!

  7. #7
    PartyFuns avatar
    PartyFun PartyFun är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    1
    Tanken har slagit mej också. Men liksom det är ju inte gratis att skaffa 20 domänadresser inklusive webhotell, utan det lär ju gå på några tusen det med. Det blir kanske lite billigare, men mycket mer jobb plus att det känns som det är mer osäkert dessutom, en expert inom SEO borde väl veta mer än mer än mej och därmed göra bättre sidor och länkar.

    Men om man ska skapa nya sidor för sedan länka till sin sida, så tycker jag att sidorna ska fylla något syfte. Vet vet, det blir kanske någon av de andra 20 sidorna du kommer du försörja dej på i slutändan.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Mycke funderingar ere
    Av lassegw i forum Introduktion
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-20, 20:42
  2. Väskor: funderingar kring domännam
    Av Argonova i forum Domänen
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-01, 12:27
  3. Google adwords funderingar
    Av eastcupid i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 22:20
  4. Funderingar om CMS
    Av Pontus Karlsson i forum Optimering
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 20:53
  5. Senaste fakta om Googles sandlåda
    Av Jim Westergren i forum Googles sandlåda
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 23:24