Resultat 1 till 7 av 7

Google keyword tool

  1. #1
    Paladinss avatar
    Paladins Paladins är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    4
    Hej,

    Jag försöker lära mig lite SEO och håller på med nyckelordsforskning till en ny hemsida. Jag använder googles keyword tool och har inställningarna Sverige, Svenska. Det jag undrar över är om "Månadens globala sökvolym" visar träffar på Google.com och "Lokal sökvolym på Google.se? Låt oss säga att sökordet "vaniljbulle" får 170 träffar lokalt och 140 globalt. Om jag då vill kolla hur många som har optimerat för sökordet kan ju ett första steg vara att testa allintitle:"vaniljbulle". Ska jag jämföra de lokala träffarna (170) med min allintitle-sökning "sidor från sverige" och de globala träffarna (140) med allintitlesökning på "webben"?

    Tack!

  2. #2
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Du bör nog bara bry dig om "webben". Googles keyword tool visar lite konstiga nummer så att det skulle vara fler sökningar på globalt är nog bara ett litet fel i de siffror de visar eftersom antalet på globalt onekligen borde vara minst lika mycket som lokalt. Enligt egen erfarenhet kan man inte alls lite på de nummer som redovisas, särskilt ifall det är låga nummer som i ditt fall.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Man kan inte lita på att siffrorna är korrekta, vare sig det är låga eller höga siffror, är min erfarenhet.

    Har haft sökord som google kt talar om endast har 200 sök/mån men som i verkligheten aldrig haft lägre än 1 000 sök/mån ...
    Samtidigt ett annat sökord som skulle ha ca 60 000 sök/mån men som aldrig hade fler än 10 000 sök/mån ... och, nej, de är inte kontrollerade över besök till siten utan genom Google AdWords

    /Patrik

  4. #4
    Paladinss avatar
    Paladins Paladins är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    4
    Tack för era svar! Det var dock inte direkt det jag frågade efter, kanske var jag otydlig? Försöker förtydliga:
    1. Det jag undrar över är om "Månadens globala sökvolym" visar träffar på Google.com och "Lokal sökvolym på Google.se? (Jag söker själv ofta på "webben" i Google dvs, google.com, ibland ändrar jag dock till sökresultat "sidor på svenska", eller "sidor från Sverige".)
    2. När 1 väl är besvarat blir antagligen fråga två tydligare: Ska jag jämföra de lokala eller globala sökresultaten i google keyword tool med min allintitle-sökning "sidor från sverige" och de globala träffarna (140) med allintitlesökning på "webben"?

    Efter era svar ovan har en ny fråga dykt upp:
    3. Om man inte kan lita på google keyword tool, hur ska man då kunna optimera sin text för sin målgrupp? Finns det bättre verktyg på marknaden eller hur gör ni som jobbar med det här: trial and error mha google analytics?

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Paladins
    Tack för era svar! Det var dock inte direkt det jag frågade efter, kanske var jag otydlig? Försöker förtydliga:
    1. Det jag undrar över är om "Månadens globala sökvolym" visar träffar på Google.com och "Lokal sökvolym på Google.se? (Jag söker själv ofta på "webben" i Google dvs, google.com, ibland ändrar jag dock till sökresultat "sidor på svenska", eller "sidor från Sverige".)
    Globala tror jag är sammanställt från alla "lokala". T ex så har vi i Sverige google.se, men många söker på "internationella ord" i Google.se, då läggs de söknignarna till "globala sökvolymen"
    Citat Ursprungligen postat av Paladins
    2. När 1 väl är besvarat blir antagligen fråga två tydligare: Ska jag jämföra de lokala eller globala sökresultaten i google keyword tool med min allintitle-sökning "sidor från sverige" och de globala träffarna (140) med allintitlesökning på "webben"?
    Sidor från Sverige brukar jag inte bry mig så mycket om.

    Vad gäller globala och lokala sökningar så kikar jag på båda.

    Även här i sverige är det fortfarande en hel del som använder Google.com som första val av sökmotor istället för Google.se
    Citat Ursprungligen postat av Paladins
    Efter era svar ovan har en ny fråga dykt upp:
    3. Om man inte kan lita på google keyword tool, hur ska man då kunna optimera sin text för sin målgrupp? Finns det bättre verktyg på marknaden eller hur gör ni som jobbar med det här: trial and error mha google analytics?
    Trial and Error? Inte när det gäller vilka sökord man ska optimera för.

    Enda sättet att få reda på EXAKT ANTAL SÖKNINGAR är att starta en Google AdWords-kampanj och betala överpriser för klicken + ha hög budget så man kan hålla igång kampanjen (synlig) under flera dagar.

    Inget "sökordsverktyg" visar sanningen, utan enkom "gissningar" där Google KT är det jag själv använder och gillar bäst

    /Patrik

  6. #6
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    1. Nej. (Jag tror att) Googles keyword tool använder den geografiska placeringen som sökningarna kommer ifrån + det språk som Google tror att sökarna använder, vilket oftast är baserat på geoIP eller språkinställningarna i datorn.

    2. Nej. Jag tror personligen inte att det skulle resultera i några användbara siffror.

    3. Genom att själv mäta den via AdWords eller eventuellt Googles webmaster tools som numera visar en massa statistik både på visningar och click-through.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  7. #7
    Paladinss avatar
    Paladins Paladins är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    4
    Stort tack för era svar!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google Keyword Tool siffror pendlar mycket?
    Av johjoh68 i forum Sökordsanalys
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 10:42
  2. Google Keyword tool har börjat lämna söksiffror
    Av Anders T i forum Sökordsanalys
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 21:04
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 14:15
  4. Keyword Research Tool - annan variant?
    Av seattlegrunge i forum SEO-verktyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 14:06
  5. google position tool
    Av ventio i forum SEO-verktyg
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 11:59