Resultat 1 till 15 av 15

Farligt att anpassa länkar?

  1. #1
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    Hej,

    jag har lite frågor som rör länkar.

    Eftersom jag nu förstått att det optimala inte är att ha massa konstiga tecken i länken hade vi på företaget tänkt att göra en liten rensning.

    1. Vi har e-shoppar i olika länder så ibland är det så att spanska shoppen har en länk där ett tyskt ord ingår. Detta kan ju inte vara bra..eller? Kan sökmotorer översätta text i länken till språket med högst relevans? I detta fall spanska.

    2. Hur "farligt" för sökoptimeringen är det att ha "aspx?" i varje länk?

    3. Om vi nu bestämmer oss för att få clean links, hur påverkas våra placeringar på sökmotorerna när vi byter länkar? Finns det ett säkert sätt att byta? Kommer våra bra google placeringar att försvinna?

    Så tacksam för svar =)

    Vänligen
    Valentina

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    1. Det är helt klart inte det optimala, men sökmotorer (framför allt Google) är riktigt bra på att översätta. Naturligtvis kan dom inte översätta allt, men jag antar att ordet på rätt språk förekommer på sidan du länkar till?

    2. Det är inte alls farligt för sökoptimeringen. Däremot är det en nackdel att eventuella hackare vet att du använder .NET, och det är en nackdel när du ska berätta för mig när vi träffas på stan vilken URL det är.

    3. Det finns ett "säkert" sätt att byta, se till at du 301-redirectar alla gamla sidor till motsvarande ny sida. Du kommer antagligen ändå att tappa en del temporärt, men mycket snabbt återhämta dig.

  3. #3
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    1. ja det är klart, ordet finns med.. ok då är det väl inte så farligt förutom att det ser väldigt fult ut..

    2. Detta handlar ju om en E-shop och det är bara produkterna som innehåller sådant.. Jag antar att man kan söka istället eller använda menyerna. Men hur kan hackare dra fördel av att veta att vi använder .NET? De vet hur de ska hacka eller har jag missat något? Finns det ett sätt att ta bort "aspx?"

    3. 301-redirect! Aha! Kommer att läsa in mig på det! Super =)

    Tusen tack Stefan!

  4. #4
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    1. Inte så farligt. Däremot inte heller optimalt, och som du själv säger, ganska fult

    2. Jag är inte så insatt i hacking, men har läst såna argument (jag har själv med .aspx på flera av mina sidor). Klart det finns sätt att ta bort aspx. Om du kör .NET 3.5 SP1 eller senare har du tillgång till Routing. Kör du IIS7 eller senare fungerar det out-of-the-box, annars måste du hantera wildcard-anrop och peka dessa mot aspnet_isapi.dll

  5. #5
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    ahhhhh =)

    tack för svar!

    Valentina

  6. #6
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Måste också tillägga att det är skoj att se att det finns fler än jag som är intresserad av SEO och kör .NET

    Om du kör IIS7 eller senare, har du provat den inbyggda SEO Toolkit? http://www.iis.net/download/seotoolkit

  7. #7
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    Intresset är på topp!

    Nej det har jag inte provat.. Alltså vårt företag anställer programmerare (tyska) och jag kan inte ett dugg om programmering. Vi stöter ihop lite där eftersom det räcker för dem att säga att de inte går och jag kan inte tala om för dem hur de kan göra. Jag vet ju inte heller där vilka möjligheter som finns och vad de kostar att göra.. vi arbetar lite emot varandra ibland känns det som. Vad jag vill (SEO optimera) går inte hand i hand med vad dem vill.

    Tråkigt att det inte ingår SEO undervisning i deras studier =)

  8. #8
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Ojoj, om de verkligen menar att det inte GÅR så bör ni byta ut dem.

    Om de däremot menar att det blir så mycket jobb så det inte blir lönsamt, eller att det bara är korkat, eller något annat, så kan de ha rätt.

    Du kan alltid slänga en fråga här, jag har hygglig koll på .NET och det finns säkert någon som kan mer än jag (alltså jag vet att det finns folk som kan mer, men jag är osäker på om han är medlem här )

  9. #9
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    alltså nu när jag tänkter på det så sa han att det inte går.. att han inte visste och om det går så var det förmodligen mycket jobb.. är inte heller en fan från den där snubben =) Vi får väl se vad som händer =)

    Jag ska försöka mig på ett mer konkret exempel.. =)

    Nu ska jag försöka skapa en annan tråd på sidan.. måste bara hitta en bra plats...

  10. #10
    andgus avatar
    andgu andgu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    40
    Bara en kommentar angående att tabort .aspx för att försvåra för hackers. Troligen finns det mycket annat på servern som skvallrar om vilken teknik som ligger bakom. Det kan vara vanskligt att basera säkerheten på att en angripare inte vet att .Net används, Security by Obscurity är aldrig någon bra ide.

  11. #11
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    ahh jag hoppas att var sida inte är sa intressant för hackers =)

    Hoppas i alla fall!

    Annars haller jag tummarna att det inte är saaa skadligt att ha aspx i länken..

    Tack för ditt svar!

  12. #12
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Ojoj, om de verkligen menar att det inte GÅR så bör ni byta ut dem.

    Om de däremot menar att det blir så mycket jobb så det inte blir lönsamt, eller att det bara är korkat, eller något annat, så kan de ha rätt.

    Du kan alltid slänga en fråga här, jag har hygglig koll på .NET och det finns säkert någon som kan mer än jag (alltså jag vet att det finns folk som kan mer, men jag är osäker på om han är medlem här )
    HUPP! jag är ju medlem här

    Som Stefan säger. Det GÅR att sökmotoroptimera .NET drivna siter, även med användandet av .htaccess-filer (kräver dock installation av ISAPI-applikation)

    Det är mest OKUNSKAP, inte intresserade programmerare, det handlar om.

    Tar det längre tid att programmera de lösningarna? Tveksamt. Handlar mest om en enkel HTTP-module, fånga anropet och ladda rätt sida ... en duktig programmerare bör inte ha några som helst problem med det

    /Patrik

  13. #13
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Vale
    alltså nu när jag tänkter på det så sa han att det inte går.. att han inte visste och om det går så var det förmodligen mycket jobb.. är inte heller en fan från den där snubben =) Vi får väl se vad som händer =)

    Jag ska försöka mig på ett mer konkret exempel.. =)

    Nu ska jag försöka skapa en annan tråd på sidan.. måste bara hitta en bra plats...
    Be din programmera kika in dessa:

    BlogEngine.net och i Google om Url Rewrite ASP.NET

    Går inte? Svårt? Knappast. Ignorant programmerare ... är min personliga uppfattning.

    /Patrik

  14. #14
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    Kanske dags att dumpa det företaget då... =)

    Om det tar 1 månad för honom att lägga till google trackinglänkar (när jag egentligen kan göra det själv) så tycker man väl att chefen ska ta och fundera på om det är något att hänga i granen...

  15. #15
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Patrik, efter att du har fastnat allt för djupt i php-träsk och icke-programmering under en längre tid räknade jag med att "the apprentice has become the master".

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länka ut till affiliate-sidor - Hur farligt?
    Av erison i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 16:10
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 21:25