Resultat 1 till 8 av 8

Slagkraftig titel

  1. #1
    Christinas avatar
    Christina Christina är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Jag funderar ibland på i vilken mån en titel blir mer slagkraftig om den är så specifik som möjligt i förhållande till sökuttrycket och inte innehåller något mer utöver det exakta sökuttrycket.

    Jag tänker så här: Om någon söker på säg turkosa tulpaner
    och min titel är turkosa tulpaner | trädgårdsmode för din trädgård
    hade min sida då visats med bättre placering om den hade haft en titel som endast innehöll exakt de sökta orden och ingenting mer?

    Säg att det finns två olika sidor där den ena titeln har exakt samma formulering som sökuttrycket och den andra titlen också har samma formulering men med tillägg av några extra ord i slutet, visas då den med exakt samma formulering före den andra om de är likvärdiga vad gäller andra aspekter?

    Jag tänker att det borde vara så, men vet inte om det stämmer med verkligheten. Vad är er erfarenhet?

    Mvh Christina

  2. #2
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Det är bättre att ha en "vettig" titel, alltså enligt exemplet "turkosa tulpaner | trädgårdsmode för din trädgård ". Den titeln ger användaren (den som söker) ett incitament att besöka din site, dessutom träffar du ju på fler ord. Det påverkar inte sökresultatet, jag skulle säga tvärtom för Google kopplar troligen ihop ordet tulpaner med ordet trädgård ==> en relevantare titel.

    En titel bör byggas upp av:
    Primärt keyword
    Fördel (t.ex. billiga, bäst etc.)
    Sekundärt keword
    Eventuellt mer text

  3. #3
    Christinas avatar
    Christina Christina är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Tack för hjälpen, det var mycket informativt!

  4. #4
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Min erfarenhet är att det ofta lönar sig att endera ha det kort och koncist, dvs "turkosa tulpaner" - eller, om man vill ha en längre mening dubblera nyckelordet, dvs "turkosa tulpaner, vårens vackraste tulpaner i din trädgård" eller något åt det hållet.

    Sedan är det viktigt att titelfältet återkommerkommer i en eller flera av URL, H1, fet och kursiv. Se också till att nyckelordet dyker upp ett par gånger tidigt i löptexten.

    Värt at tänka på är ju att SERP och CTR är skilda saker. Du kan ligga trea med "turkosa tulpaner" eller sjua med "Vackra turkosa tulpaner till din villaträdgård" och få betydligt mycket fler relevanta klick på den senare om du exempelvis vänder dig till just villaägare. I den här kategorin "tänk på" rullar också "description"-meta in i bilden. Det är det som oftast dyker upp som ledtext till träffen på Google och en säljande description är ofta skillnaden mellan ett klick eller inte.

  5. #5
    Christinas avatar
    Christina Christina är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Tack så mycket för ditt svar! Mycket intressant att läsa om din erfarenhet!!

    Min känsla är också att det lönar sig att ha det kort och koncist - "turkosa tulpaner". Men vad jag förstår på ditt inlägg är att man även bör kunna upprepa nyckelordet i en beskrivande text - "turkosa tulpaner, vårens vackraste tulpaner i din trädgård", utan att det är till nackdel för den som söker på just "turkosa tulpaner", förutsatt att den beskrivande texten stämmer väl överens med behovet hos den som söker. Men kanske att den då ändå hamnar längre ner i sökresultatet med tillägget av den beskrivande texten som upprepar nyckelordet? Eller? Men att det kan löna sig ändå vad gäller klickfrekvensen. Är det så du tänker?

    Att titeln (nyckelorden i titeln) återkommerkommer i en eller flera av URL, H1, fet och kursiv brukar jag sträva efter, liksom tidigt i löptexten. Hur exakt ser du att titeln ska återkomma på dessa ställen? Jag tänker mig att nyckelorden i titeln återkommer, snarare än den exakta formuleringen på titeln - att den med fördel kan varieras en aning. Hur tänker du där?

    Jag håller verkligen med om att det lönar sig att lägga möda på sin description - det kan absolut vara helt avgörande för om besökaren klickar eller inte. Här känner jag att jag kan jobba ännu mer med mina formuleringar på sina ställen för att förfina dem.

    Christina

  6. #6
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Glömt inte att du också skriver för besökarna och vi är trots allt bara människor Inte robotar som Google.

    Jag tycker därför att du ska lägga ribban lite högre och dessutom försöka få till en titel som lockar till läsning och som väcker folks nyfikenhet. Naturligtvis på samma gång som att den är optimerad.

    För att göra det tydligt kan du jämföra med tidningsrubriker. Jag tror inte att någon trädgårdstidning valt att enbart skriva "turkosa tulpaner" stort på framsidan. De skulle förmodligen valt någon vinkel eller sätt att skriva artikeln och rubriken som gör att man blir nyfiken på att läsa mer.

    Om Google använder Click-Through Data som en faktor i rankningen borde du även kunna klättra på en riktigt bra titel som människor lockas att klicka på.

  7. #7
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Själv gillar jag inte uppreprningar av Title i H1. Det är klart bättre att få en fortsättning på Title i H1, använda synonymer t ex för handen på hjärtat. Hur tråkigt är det inte att först se title och sedan en upprepning (vi visste ju redan det) ...

    /Patrik

  8. #8
    Christinas avatar
    Christina Christina är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Tack för era tankar och synpunkter!

    Mvh Christina

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. ändra titel varje säsong
    Av weakcar i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 14:54
  2. ordningsföljd titel kontra H1 på två ord serp
    Av TonyLi i forum Sökordsanalys
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-07, 14:38
  3. Råd kring TITEL-ändring
    Av daniel_ i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-24, 16:32
  4. titel.asp?23341 -> namnet_på_titeln?
    Av Stoss i forum Optimering
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 20:29
  5. Titel-artikel
    Av JensT i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-03, 20:32