Resultat 1 till 18 av 18

Pagerank uppdaterad 2006-07-14

  1. #1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Nu har Google´s pagerank blivit uppdaterad och denna gång är det inget falskt alarm

    Vad fick ni? vill höra....
    Seo-forum.se sjönk ner till en femma tyvärr... inte så konstigt för PR6 är ju faktiskt riktigt högt.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  2. #2
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Grattis till PR5 på din nya blogg Marcus!
    Hade inga större, oväntade framgångar själv. Snarare lite besvikelser, hehe.. "Bara" PR5 på vm2006 startsidan och dess blogg. Hade ju PR7 inlänkar dit och så..

    När tror ni att nästa uppdatering kommer ske, om ungefär 3 månader?

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    PR4 på min blogg, utan att ha jagat några länkar alls..

  4. #4
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    PR5 på min blogg. Domänen är inte äldre än 6 månader och den var i princip helt orörd fram tills för 5 veckor sedan då jag började blogga - men då med 2-3 inlääg per dag.

    Har reggat mig i 3 kataloger, sen har jag haft turen att få några få länkar från Jim, Marcus W med flera här. I övrigt inga andra ansträngningar förutom Jims utmärkta guide till optimering av wordpress.

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Inte fasen vart det någon höjning, som jag hade förväntat mig, på första sidan. Fortfarande kvar på PR3 för www . aktivhund . se .... trodde jag skulle gå upp till PR4. Top 5 på viktigaste sökordet: hund .... högt rankad på flera andra viktiga sökfraser .... men, det hjälpte inte .... dock jobbar jag heller inte aktivt med inlänkar, utan låter det ske helt naturligt.

    Fick PR 3 på en av undersektionerna, en ganska ny artikelsektion, med både krönikor och artiklar. Kan den vara 5 - 6 veckor gammal. Artiklarna själva fick PR1 ... en, den nyaste, fortfarande PR0.

    Flera undersidor har gått från PR1 --> PR2 ... får väl vänta till nästa PR uppdatering som jag förstår kommer om ca 2 - 3 månader.

    cya,
    /PatrikB

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Kikade på mina resterande siter:

    www.dogindex.eu fick PR4 (wohoo) - en site med 2 månader på nacken, inte tal om några "större länkar" än från www . aktivhund . se och min personliga site www . mrwize . nu. En länkkatalog där 2 kategorier fick PR4, 5 - 6 st PR3 ... rätt OK

    Dock är den siten klart mer "seo" än vad hundsiten är. (kan det påverka något tro?)

    en annan ny site, med ungefär lika länge på nacken som dogindex-siten fick en PR3 ... lite länkbygge på den dock, lite kataloger med "kategorier av samma målgrupp".

    Ja, ja ... vad ska man säga ...

    Kan PR fortfarande ändras? eller är den helt färdig?

    Min CarCasher sida fick även den PR3 ... helt ok, kunde kanske vara bättre, men inte jobbat vidare värst med den eller annan SEO de senaste 5 veckorna ... fick ju hem en hundvalp som tar stor del av min tid just nu ...

    cya,
    /PatrikB
    Senast redigerat av Patrik Berggren den 2006-07-14 klockan 23:17.

  7. #7
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Inte fasen vart det någon höjning, som jag hade förväntat mig, på första sidan. Fortfarande kvar på PR3 för www . aktivhund . se .... trodde jag skulle gå upp till PR4. Top 5 på viktigaste sökordet: hund .... högt rankad på flera andra viktiga sökfraser .... men, det hjälpte inte .... dock jobbar jag heller inte aktivt med inlänkar, utan låter det ske helt naturligt.

    Fick PR 3 på en av undersektionerna, en ganska ny artikelsektion, med både krönikor och artiklar. Kan den vara 5 - 6 veckor gammal. Artiklarna själva fick PR1 ... en, den nyaste, fortfarande PR0.

    Flera undersidor har gått från PR1 --> PR2 ... får väl vänta till nästa PR uppdatering som jag förstår kommer om ca 2 - 3 månader.

    cya,
    /PatrikB
    Huvudsaken är ju att du ligger högt på ditt viktigaste sökord, inte att du har hög PR. Jag har samma på någon sida, ligger topp 5 på ett rätt tungt sökord men har ändå bara PR3.

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Så sant, så sant ... klart viktigare. MEN!!!! som jag ser det så skulle jag komma upp mig rejält mot mina starkaste konkurrenter i SERPSen OM jag fick samma PR, eller bättresom de 2 siterna har ....

    Dock, verkar ha "försvunnit" på ett mycket viktigt sökord. Plural på hund ... hundar ... potentiell "sandbox" på just det ordet. (domänen är inte mer än ca 1 år gammal .. domänbyte ... och seo påbörjades i början av april)

    Men .. överlag nöjd .. som helhet på "alla siterna".

    cya,
    /PatrikB

  9. #9
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Mmmmmm fick PR 7 på en sida.

  10. #10
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Mmmmmm fick PR 7 på en sida.
    Grattis!

    Jag har nu checkat mina 45 sajter, vill redan nu säga en sak ... det är lite mysko.

    PR-värden på startsidor är samma på alla 45 sajter förutom 2 - även om de absolut inte borde vara det.

    Till exempel:
    • jimwestergren.com, flera undersidor PR6, nästan hälvten av undersidorna PR5 och resten PR4 men startsidan fortfarande PR4. Gör mig aningen irriterad.
    • seoforreal.com, denna sajt är bannad av Google (förmodligen för att den inte hade något eget unikt innehåll) men startsidan har fortfarande PR4(!).
    • jw-webbdesign.se, alla undersidor PR5 men startsidan fortfarande PR5.
    • codeguides.com, nästan alla inlänkar borttagna - fortfarande PR5.
    seo-konsult.se fick i alla fall PR5 från 0. Min "link building guide" fick PR6 från 0.

    Överlag förlorade jag på denna uppdatering, nåja. Ser fram emot nästa, speciellt för startsidan på jimwestergren.com.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  11. #11
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Från 0 till 4 i PR på 2 siter men bara försäringar i serpen.

  12. #12
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Vi fick ingen skillnad på PR-värdet på huvudsidan, men det hade vi väl knappast räknat med heller eftersom den länkar ut till närmare 100 undersidor. Däremot gick vi upp i PR på många av undersidor.

    Vi gick dessutom ordentligt upp på en bunt nyckelord och ökade antalet "sommar-besökare" från Google ökade med cirka 30% per dag.

    Triviala fakta om Google uppdateringen:
    1) Adsense har också uppdaterats i dagarna har vi noterat.
    2) Vad Adsense har fått är kanske ett filter för att hantera spamsidor hårt anpassade mot vissa nyckelord.

    Ett exempel som fanns i går var att Google Adsense gav pre-condition-failed om man i vissa givna situationer hade en bild kallad zoloft.jpg på sidan. Uppenbart en bugg i uppdateringen...

    Zoloft är ett antidepressivt SSRI-läkemedel och överhuvudtaget världens mest sålda läkemedel. Så jag antar att det finns mycket spamsidor kring det.

  13. #13
    herrbruns avatar
    herrbrun herrbrun är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Grattis!
    PR-värden på startsidor är samma på alla 45 sajter förutom 2 - även om de absolut inte borde vara det.
    Förra "uppdateringen" av nya sidor gav relativt överdrivna värden och kändes som den första svårförstådda uppdateringen.
    Nu verkar samtliga av dessa sidor plus nyaskapade sidor ha uppdateras medans alla gamla sidor - som inte påverkades av den senaste uppdateringen, inte har förändrats.

    Oavsett anledningen så känns det som ett smart drag från Google att få PageRanken obskyrförklarad, så att denna inte kan användas som valuta vid länkbyten. Detta kommer att öka "länkbytes-värdet" för siter med låg PageRank och kvalitativ design samt innehåll, vilket är possitivt.
    Vem vet, kanske är PR numera även beroende av tid, eller ännu mer troligt, endast det publika PR.

    Efter ett par till uppdateringar kanske man kan se ett mönster som är tillräckligt framträdande för att accepteras som förklaring.

    Jim, kan du se något utmärkande för de två indexsidor som ändrats, jämfört med andra? Är de t.ex. nya? Flyttades deras server nyligen? etc..

  14. #14
    karlms avatar
    karlm karlm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Ett exempel som fanns i går var att Google Adsense gav pre-condition-failed om man i vissa givna situationer hade en bild kallad zoloft.jpg på sidan. Uppenbart en bugg i uppdateringen...

    Zoloft är ett antidepressivt SSRI-läkemedel och överhuvudtaget världens mest sålda läkemedel. Så jag antar att det finns mycket spamsidor kring det.
    Det hela berodde inte på AdSense utan på att webhotellet haft sådan problem med Referer spam att de svartlistat en hel radda läkemedels-ord mha ModSecurity.

    De påstod att de gjort så generellt men jag kunde bara trigga Precondition Failed för olika varianter av zoloft i bildnamn, i vanlig text gick det bra.

    Är lite dåligt insatt i exakt hur referer spam funkar men om det blir allt vanligare lär jag bli tvungen att ta mig en närmare även på detta.

  15. #15
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Att *riktig* page-ranking saknar betydelse för Google tror inte jag. Hela deras ursprungsalgoritm är ju uppbyggd på det.

    Däremot kan de ju ha förändrat definitionen av vad det PR-värde som visas i toolbaren egentligen är. Kanske är det inte längre PR-värde utan ett mer allmänt begrepp bättre lämpat för den vanliga surfaren än den SEO-intresserade webbmastern?

    På det stora hela tycker jag att Google för svenska Internet ger allt bättre sökresultat. De har verkligen skärpt till sig nu när de fått lite konkurrens av MSN Search.

    Citat Ursprungligen postat av herrbrun
    Förra "uppdateringen" av nya sidor gav relativt överdrivna värden och kändes som den första svårförstådda uppdateringen.
    Nu verkar samtliga av dessa sidor plus nyaskapade sidor ha uppdateras medans alla gamla sidor - som inte påverkades av den senaste uppdateringen, inte har förändrats.

    Oavsett anledningen så känns det som ett smart drag från Google att få PageRanken obskyrförklarad, så att denna inte kan användas som valuta vid länkbyten. Detta kommer att öka "länkbytes-värdet" för siter med låg PageRank och kvalitativ design samt innehåll, vilket är possitivt.
    Vem vet, kanske är PR numera även beroende av tid, eller ännu mer troligt, endast det publika PR.

    Efter ett par till uppdateringar kanske man kan se ett mönster som är tillräckligt framträdande för att accepteras som förklaring.

    Jim, kan du se något utmärkande för de två indexsidor som ändrats, jämfört med andra? Är de t.ex. nya? Flyttades deras server nyligen? etc..

  16. #16
    herrbruns avatar
    herrbrun herrbrun är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    36
    Jag håller med dig om att *riktig* PageRank används i högst grad, men vad jag sade var att Google möjligen har ändrat på vad *riktig* PageRank är för något. T.ex. genom att ta in tid som ytterligare en dimension i enheten.

    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Att *riktig* page-ranking saknar betydelse för Google tror inte jag. Hela deras ursprungsalgoritm är ju uppbyggd på det.

    Däremot kan de ju ha förändrat definitionen av vad det PR-värde som visas i toolbaren egentligen är. Kanske är det inte längre PR-värde utan ett mer allmänt begrepp bättre lämpat för den vanliga surfaren än den SEO-intresserade webbmastern?

    På det stora hela tycker jag att Google för svenska Internet ger allt bättre sökresultat. De har verkligen skärpt till sig nu när de fått lite konkurrens av MSN Search.

  17. #17
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tror egentligen vi menar samma sak men använder lika olika begrepp.

    Ålder är ju redan på flera sätt en paramer i trustrankingsystemet (om man ska tro det som finns publicerat om det). Page ranking tror jag just är just bara page ranking. Sedan i serparna är det klart att allt möjligt kan spela in på resultatet vid sidan om pageranking och trustranking.

    Det som exporteras ut till toolbaren är jag osäker på vad det har för betydelse för hur värdefull en inlänk är. Kring inlänkar tycker jag att det som fungerar bäst är inlänkar från sidor som:
    1) Funnits länge men uppdateras.
    2) Har en artikel på sidan.
    3) Inte länkar till en massa andra sidor.
    4) Aktivt länkbyter
    Vilket tyder på att Google faktiskt använder trustrankingsystemet aktivt idag.

    Men jag har egentligen alldeles för smal erfarenhet för att tas på allvar kring de här frågorna. Det är så lätt att inbilla sig att man förstår Google.

    Citat Ursprungligen postat av herrbrun
    Jag håller med dig om att *riktig* PageRank används i högst grad, men vad jag sade var att Google möjligen har ändrat på vad *riktig* PageRank är för något. T.ex. genom att ta in tid som ytterligare en dimension i enheten.

  18. #18
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hinner inte utvärdera detta just nu men min korta kommentar till det hela blir att Toolbar-PageRank-beräkningen ändrades i och med BigDaddy vilket blev först synligt den 4/4. Nu blandas förmodligen den gamla och de nya värdena och resultatet blir förvirring.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Jim Westergren talar på IMC 2006
    Av lennartsvanberg i forum Nyheter
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 00:49
  2. Vilken pagerank räknas?
    Av Frukt i forum Länkbygge
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-10-21, 13:21
  3. Westberg´s pagerank tool tråd!
    Av Marcus Westberg i forum PageRank
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 18:11
  4. Toolbar Pagerank uppdaterad
    Av Marcus Westberg i forum PageRank
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 06:46