Resultat 1 till 20 av 20

Singular vs Plural

  1. #1
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Tack vare den fantastiska uppgraderingen av Google Webmaster Tools har jag upptäckt att jag har optimerat för fel ord.

    Jag ligger rätt bra till (etta) om du söker på "filmrecension", vilket ger mig 170 besökare på 390 sökningar. Jag inser att jag kan jobba med min Description för att öka CTR, som är "bara" 44%.

    På ordet "filmrecensioner" säger GWT att jag ligger på plats 6-10, just nu när jag provar ligger jag sexa. På detta ord är det 1000 sökningar i månaden, men min sämre placering gör att jag bara får 91 besökare, dvs 9% CTR.

    Alltså inser jag ju att jag vill ranka högre på ordet i plural, eftersom en förstaplats där remligtvis skulle ge mig ungefär 440 besökare. Är det någon som har något snabbfix-trix jag kan ta till?

    Eftersom min domän är filmrecension punkt nu blir ju många av mina inlänkar med filmrecension i länktexten, jag ska naturligtvis så gott det går försöka få inlänkar med pluralis-varianten istället, men inlänkar är svårt att påverka, iallafall när det sker naturligt.

    Allt jag kan göra on-page är välkommet!

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Saknar mer text som innehåller orden "filmrecension" och "filmrecensioner". Så vitt jag kan se finns bara idag "filmrecensioner" och den nämns en gång. Jag skulle ha haft lite mer text i början, i mitten och i slutet med text som innehåller sökorden. Gärna också "filmrecensionerna" olika böjningar brukar ge resultat.

  3. #3
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Ja texten består ju till 99% av recensionerna. Klart jag ska jobba lite med fler texter, kanske som du säger, lägga en info-text som alltid är samma på förstasidan, ovanför första recensionen.

    Jag kanske ska titta på ett helt nytt upplägg på förstasidan över huvud taget.

  4. #4
    Virres avatar
    Virre Virre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    33
    Min uppfattning är att plural är mer använt än singular bland svenskar.
    Men jag brukar optimera för båda. Enklast är om man har ett av orden
    som domän, t ex jordbubbe.se, då brukar jag köra titeln så här
    "Jordbubbe.se - Sugen på jordgubbar".

    När det gäller inlänkar tror jag inte det är så svårt. Google kopplar ihop
    formen av orden oftast eftersom de relaterar till varandra. Därför behövs
    inte lika många inlänkar för plural om man har optimerat för singular.
    Skaffa lite egna inlänkar med url+slogan så ska du se att du får en liten
    gratis knuff av att du optimerat för båda.

    Det viktiga är att du får in både böjelserna i titel och rubriken.
    Det är min uppfattning.

  5. #5
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Singular eller plural beror rätt mycket på vem man vänder sig till och i vilket sammanhang. Ingen köper en "klisterdekal", men däremot är man nog benägen att leta efter en "brudslöja".

    Självklart bör man försöka få med bägge, men det kan vara värt att vända på perspektivet och fundera på vad ens kunder faktiskt letar efter.

    Jag brukar försöka klämma in bägge formerna i title-fältet vilket brukar ge bra reslutat. Dvs något i stil med "Snygg brudslöja - sök bland våra hundratals brudslöjor".. Du kan säkert komma på något mindre *nödigt.. :-)

  6. #6
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hej Stefan,

    Jag är väldigt imponerad över hur du kan ranka 1:a respektive 6:a på de två sökorden och jag tycker inte alls att du har optimerat för fel ord.

    Utan domännamnet så hade du garanterat inte rankat så bra som du gör, och då tycker jag att det är bättre att säkra förstaplatsen på "filmrecension" då alla de andra liknande sidorna konkurrerar om "filmrecensioner", "recension" och "recensioner"

    Om man analyserar din hemsida och jämför den med dina konkurrenter på de olika kriterierna Google tittar på så är jag förvånad att du rankar så bra som du gör. Inte för att din hemsida på något sätt är dålig, tvärtom jag vill verkligen poängtera att jag tycker din sida är riktigt bra on-page, men vi vet ju alla hur mycket inlänkar är värda i Googles ögon och där ligger du ju inte ens nära många av de andra sidorna.

    Så jag tackar så mycket för exemplet då jag inte trodde att domännamnet var SÅ avgörande som det onekligen bevisats i detta fallet.
    Jag är ganska säker på att du inte enbart kan göra On-page förändringar för att ta förstaplatsen på "filmrecensioner" men jag hoppas att du fortsätter jaga förbättringar och tar det som ett experiment.
    Jag tycker detta exemplet är väldigt intressant och ser fram emot att höra mer om hur det går.

    Ska du göra någonting för att jaga ranking på "filmrecensioner" så tycker jag att du ska skapa en helt ny undersida med mer grundläggande information om dina filmrecensioner eller filmrecensioner överlag och jaga ranking med den sidan istället för att ta styrka från din första sida som dominerar på "filmrecension". Det är för stor risk att du tappar din förstaplats om du börjar göra förändringar första sidan.

    Lycka till!

  7. #7
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Tack för väldigt intressanta åsikter och förslag.
    Jag har redan idag ändrat sidan "Om" för att fokusera på "filmrecensioner" istället. Kanske skulle jag ha gjort en helt ny sida för ordet, där jag får med ordet i URLen också.

    Att jag skulle ha valt rätt ord tycker jag inte, framför allt inte när man ser trafiken på de olika orden.

  8. #8
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Anledningen till att jag tycker du valt rätt ord är inte baserat på maximalt antal besökare utan snarare troligt antal besökare.

    Så frågan är väl om 2:a-4:a på "filmrecensioner" eller 1:a på "filmrecension" genererar flest besökare. Det är inte särskilt troligt att du spöar de som har förstaplatsen när det är deras primära keyword, oavsett vad du gör på din sida on-page, med tanke på att de har lite drygt 50 gånger så många inlänkar som du har. Men jag har iofs redan blivit chockad över ditt domännamns betydelse så du kanske överaskar mig igen Ska bli spännande att följa oavsett!

  9. #9
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Ja du tänker så... Ja det är klart att du har en poäng där. Det tänkte jag inte på. Jag tänkte bara etta på filmrecensioner, vilket borde vara bättre.

  10. #10
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Update från GWT.
    Jag har legat femma tillräckligt mycket för att få stats på det nu.
    Sjätteplats ger 9% CTR
    Femteplats ger 14% CTR
    14% av 1000 är 140 besökare, det är alltså mer lönsamt att ligga etta på filmrecension än att ligga femma på filmrecensioner
    Senast redigerat av StefanBergfeldt den 2010-04-28 klockan 11:34. Anledning: Fixat siffrorna så de stämmer

  11. #11
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Oj, väldigt bra CTR för en 5:e plats får jag säga. Brukar själv hamna runt 7-10% för plats 5 men det varierar förstås. Får väl be dig om hjälp med lite descriptions någon gång!

    Men 140 besökare är fortfarande mindre än 170 besökare
    Och du ligger fortfarande 6:a när jag kollar, du är inte inloggad?

    Kul att du gör detta Stefan, jag uppskattar det verkligen. Plus rykte!

    Hade du varit min kund så hade jag rekommenderat "filmrecension" som primärt keyword så det är kul att se vad det verkliga resultatet blir, om jag har fel eller inte. Sen hade jag iofs satsat en hel del tid på att öka antalet sökningar på "filmrecension" också, men det är ju en annan sak

  12. #12
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Hur skulle du göra för att öka antalet sökningar på "filmrecension" menar du?

    140 besökare är fortfarande mindre än 170 besökare, varför slutsatsen "det är alltså mer lönsamt att ligga etta på filmrecension än att ligga femma på filmrecensioner"

    Jag ligger sexa när jag testar också, men nya GWT ger mig statistiken jag baserar detta på. Har du missat uppdateringen så tycker jag du ska kolla den omgående, den är MYCKET intressant

  13. #13
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Jag läste dina siffror tvärtom....sorry. Tyckte att det stod att 5:e platsen genererade mer än 1:a platsen.

    Jag ska lägga tid på att gå igenom Google Webmaster Tools till helgen, men allt jag hört än så länge låter lovande.

    Angående att öka antalet klick så finns det väl en del olika sätt att göra det på. Men en bloggpost om SEO hade jag själv garanterat använt. Förklarat hur SEO fungerar, använt dina 2 sökord som exempel. Man kan ju få folk att göra sökningarna för att se skillnaderna. Sen hade jag förklarat för mina läsare varför man ligger 1:a på den ena sökningen och 6:a på andra.
    På så sätt kan man fuska upp antalet klick.

    En vanlig blogg om filmrecensioner där du är envis med ankartexten till singular för att få fler "seriösa" sökningar och klick t.ex. Även kommentarer på andra filmkritikers bloggar med singular länken. Nöta in användandet av singular helt enkelt.

    Men det finns ju massor med sätt för att öka sökningarna på ett sökord, allt handlar om hur mycket tid/resurser man har.
    Om du har obegränsat med pengar och resurser och även lite fantasi så kan du säkert få 1000-tals personer att söka på XTFJS som inte betyder någonting vad jag vet.
    Allt som krävs i det fallet är några flygplan på låg höjd över Stockholm med en snygg banner som gör folk nyfikna

    Du har säkert lika många förslag själv som jag har om din fokus hade varit att öka antalet sökningar på "ditt" ord istället för att utmana andra om "deras" ord.

    Detta går väl mer under branding än SEO dock även om jag gärna använder det som en del i mitt eget arbete.
    Ditt brand i detta fallet är "filmrecension" eller "filmrecension.nu", och din konkurrent är "filmrecensioner"
    Hitta sätt att stjäla andelar från dom till dig själv, eller öka bara intresset för ditt eget brand helt enkelt.

    Hoppas du fått några nya idéer,

    /Niklas

  14. #14
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Intressanta tankar, har aldrig tänkt så långt som att jag kan påverka antalet sökningar. Öka antalet klick känns lättare på något vis, men det kan vara så att jag har fel.

    Plus-rykte på dina intressanta tankar!

  15. #15
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Citat Ursprungligen postat av Jaixx
    ... Detta går väl mer under branding än SEO dock även om jag gärna använder det som en del i mitt eget arbete.
    Ditt brand i detta fallet är "filmrecension" eller "filmrecension.nu", och din konkurrent är "filmrecensioner"
    Hitta sätt att stjäla andelar från dom till dig själv, eller öka bara intresset för ditt eget brand helt enkelt.

    Hoppas du fått några nya idéer,

    /Niklas
    En fundering:
    Skulle en domän med tex namnet "RecensionerAvFilmer.se" kunna ge hjälp med bättre placering på filmrecensioner?
    Kanske sedan en redirect eller liknande till "filmrecension.se". Båda orden "film" och "recensioner" kommer med i domäntiteln även om de kommer i fel ordning.
    /Martin

  16. #16
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag är fullt övertygad om att det dels inte räcker med domänen, utan att mycket av kraften i domänen kommer från länktexter, som när jag här på forumet skriver min url, så blir ju min url ankartext.
    Dels är jag övertygad (om än inte lika fullt) om att Google inte tycker att den omkastade urlen ska ge "poäng" på mitt ord.

    Jag kan ha fel, såklart.

  17. #17
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Du har redan fått många bra tips så jag har bara ett. Hoppas jag inte upprepar något någon annan bidragit med, då jag snabbläst tråden..

    Mitt förslag är att skapa innehåll till "www.filmrecension.nu/filmrecensioner/"optimerat mot filmrecensioner och skaffa några inlänkar både intern och extern med filmrecensioner som ankartext. En ny landningssida helt enkelt.
    Senast redigerat av Håkan Persson den 2010-05-16 klockan 00:10.

  18. #18
    johnpaulies avatar
    johnpaulie johnpaulie är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    17
    De vise säger att det ord man vill ranka för ska vara det första ordet i titeltaggen, vilket nu inte verkar vara fallet med din sida.

  19. #19
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hej Stefan, har några frågor om det går för sig.

    Hur ser det ut på besöksfronten, hur mycket genererar de olika sökorden nu?
    Vad har du gjort för förändringar för att försöka avancera på filmrecensioner utan att tappa på filmrecension och har det lyckats?

    Johnpaulie>>> Även om jag håller med dig om titelns första ord så ska man tänka på besökarna i första hand. Onpage förändringar kanske sammanlagt står för 10-20% av helhetsintrycket för Google, och det finns massor med saker som bedöms Onpage även om titeln förstås är viktig. Jag tror inte ens att skillnaden på att ha sitt sökord 1:a eller 2:a i titeln påverkar så mycket som 1% av det totala "värdet" Google använder för sin bedömning.
    Då är ju en attraktiv titel viktigare om den kan få folk att klicka på just din länk.

  20. #20
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    filmrecensioner 1,900 / 210
    filmrecension 720 / 320


    filmrecensioner
    1,900 210 11% 6.1
    Position in search results
    4 22 <10 -
    5 390 46 12%
    6 to 10 1,600 140 9%


    filmrecension
    720 320 44% 1.3
    Position in search results
    1 590 320 54%
    2 46 5 11%

    Det är mina siffror just nu. Det jag har gjort är att ändra min signatur här på forumet

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Singular vs Pluralis
    Av Fredrik.an i forum Sökordsanalys
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 03:13
  2. Randiga bananer i singular?
    Av Kimpo i forum Sökordsanalys
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 01:32
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 19:58
  4. Singular eller plural inom Title
    Av creo i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 20:17