Resultat 1 till 4 av 4

Begreppet bouncerate?

  1. #1
    Erik Bergmans avatar
    Erik Bergman Erik Bergman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Malta
    Inlägg
    463
    Jag trodde jag visste precis vad bouncerate innebar men efter en diskussion med en kollega var jag inte längre lika övertygad.

    Vad gäller i följande scenarier, bounce eller inte bounce?

    Någon går in på min sajt, stannar 5 sekunder utan att klicka på någonting, utan att scrolla och lämnar sedan genom att klicka bakåt?

    ... stannar 5 sekunder utan att klicka på någonting, utan att scrolla och lämnar sedan genom att stänga ner webbläsaren?

    ...scrollar ner och läser allt på första sidan, klickar ingenstans lämnar genom att klicka bakåt

    ...scrollar ner och läser allt på första sidan, klickar ingenstans lämnar genom att stänga ner webbläsaren

    ...klickar på en länk, ny flik öppnas, stannar på den länkade sidan och stänger sedan ner min sajts flik

    Tror jag kan svaren men vill gärna ha det klargjort.

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om man tar Googles definition av det hela http://www.google.se/support/googlea...v&answer=81986
    så kan alla alternativen hänföras till avvisningsfrekvens eller bounce rate om man fördrar det ordet.
    Citerar:
    Avvisningsfrekvensen är antalet enkelsidiga besök eller besök där personen lämnar webbplatsen från ingångssidan i procent.
    Med andra ord, om de tittar bara på en enda sida och inte besöker på någon annan sida på webbplatsen, så får du 100% bounce.

    Om de stannar kvar länge på första sidan så påverkar det en annan parameter dvs tid på webbplatsen.
    Senast redigerat av Urban G den 2010-04-23 klockan 13:01.

  3. #3
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag har tolkat det precis som du säger Urban (kanske har jag läst Googles definition? Minns inte).

    Det betyder ju att Bounce-rate inte alls behöver vara något negativt. Om besökaren kommer till min sida och får RÄTT information på en gång, så behöver han/hon inte klicka sig runt. Om det är av den anledningen jag får en bounce, så måste det ju vara positivt!

    Har jag en sida som försöker tjäna pengar på annonser (MFA) så är ju den perfekta besökaren en som lämnar min sida för en annons.

  4. #4
    Erik Bergmans avatar
    Erik Bergman Erik Bergman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Malta
    Inlägg
    463
    Det var så jag hade förstått det. Oroade mig lite för just en av mina MFAsajter men då har vi nog förklaringen där.

    Tackar så hjärtligt!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Skadar hög bouncerate?
    Av Erik Bergman i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-06-16, 14:01