Resultat 1 till 9 av 9

jQuery tabs

  1. #1
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag tänkte bygga en sida med jQuery tabs, för det är ju snyggt och så.

    Jag kom dock att tänka på att sökmotorerna har ju ingen aning om vilken tab som innehåller vilken information, eller har de det?

    Jag vill ju gärna att sökmotorn ska lista länkar direkt till rätt tab, men det kanske inte går när man länkar med #länkar?

    Att bygga med olika URLer eller QueryStrings för att visa rätt tab från början är ju en lösning, men det känns som att Duplicate Content står skrivet över hela idén.

    Hjälp?

  2. #2
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Har jobbat en del med både AJAX och JQuery men är ändå inte riktigt med på vad du menar med "tabs". Men- om man pratar generellt om sidor som laddar innehåll dynamiskt via någon AJAX-teknik skulle jag nog göra som du själv föreslår och ha en sida för varje tab (för att sökmotorerna ska hitta informationen) men där varje sida sedan också kan visa de övriga tabbarna (dessa ser inte sökmotorn men användare kan se dem). I princip blir det ju mycket riktigt samma innehåll på flera sidor men det kommer ju aldrig sökmotorerna att se, varför jag inte heller ser någon risk för duplicate content.

  3. #3
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    jQuery tabs är flikar. Det fungerar som så att du länkar som följer:
    hem kontakt

    Sedan har du innehållet i lager som visas/döljs.
    bla bla

    formulär


    Allt innehåll finns alltså där.

    Att läsa in det dolda via Ajax är naturligtvis en idé.

  4. #4
    nosnajs avatar
    nosnaj nosnaj är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    20
    Bättre är nog länka till olika sidor som nämnts ovan vilket kan lösas enligt följande.
    hem kontakt

    Sedan fångar du bara upp click-eventen på dessa tabbarnas länkar och ändrar innehållet med exempelvis ajax.

  5. #5
    thehawks avatar
    thehawk thehawk är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    8
    Jag tycker jquery tabs är bra att använda om man har mycket information som ska visas på en sida. För den vanliga besökaren så blir det överskådligt och snyggt, dessutom slipper man "massor" av text på en sida som kan uppfattas som jobbigt att läsa. För sökmotorerna är det också bra för dom kan läsa in all text och därmed "gilla" sidan eftersom dom tycker om mycket text.

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Med risk för att mina kunskaper i design nog är lite gamla så verkar det här lite som att plocka in information från ett dolt lager/layer.
    Med andra ord informationen finns hela tiden på sidan synlig för sökmotorn men syns först för en besökaren när h*n aktiverar en funktion som via ett knapptryck.
    Nu finns det fler förslag i tråden på att lösa det här men om vi tar det så att all information finns på en sida.

    Det innebär att om man skall optimera sidan för ordet mutter som huvudkategori och underkategorierna är rundmutter, skruvmutter och halvmutter. All textinformation om det återfinns då på en sida där respektive underkategori visas när en besökare gör en aktiv åtgärd.
    Vi skall med andra ord inte optimera fyra sidor för fyra olika nyckelord utan en sida för fyra nyckelord.
    Att optimera en sida för fyra olika nyckelord kan fungera bra om konkurrensen är begränsad i annat fall lär det inte var en speciellt vettig lösning.

    Google tycker om text på en sida ja, men Google tycker också om webbplatser med flera undersidor. Att då trycka in det som kan vara separata enskilda sidor på en enda verkar inte vara en konstruktiv väg att gå när det gäller optimering.
    Lite naturligtvis vad det gäller för information som skall plockas fram och att jag hänger med här.
    Senast redigerat av Urban G den 2010-05-02 klockan 01:49.

  7. #7
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Kul att den här tråden har vaknat till liv igen, jag hade faktiskt glömt bort den. Nu i veckan snubblade jag över jQuery-metoden load(), som faktiskt kan lösa hela mitt problem.
    Den hämtar en annan sida med Ajax, och man kan definera en selector för att välja en DEL av den hämtade sidan att placera i en container. Alltså kan jag bygga undersidorna efter konstens alla regler, och med load() hämta bara content till en tab.

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Gammal tråd - aktuellt ämne.
    Men det ser ut som du lyckats förena design och optimering i ett harmoniskt äktenskap.
    Det är ju inte alltid det lyckas.

  9. #9
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Nej det är det verkligen inte. Tyvärr..

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)