Resultat 1 till 7 av 7

Mina bästa artiklar inte indexerade hos Google

  1. #1
    Nickos avatar
    Nicko Nicko är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Jag flyttade en av mina websidor till en ny domän för ungefär 2 månader sen och skapade 301 redirects från den gamla till den nya domänen samt rapporterade i Webmaster Tools att ett domännamnsbyte hade skett.

    Allt har gått smidigt och den gamla domänen dyker inte längre upp i sökresultaten utan länkarna har bytts ut mot länkar till den nya domänen.

    Mitt problem är att ca 5 sidor, alla skapade innan flytten, fortfarande inte finns med i Googles sökresultat. Det hade inte varit hela världen om inte just dessa sidor genererade ca 25%, om inte mer, av alla besök till min sida. Jag har alltså pga av att de inte längre är med tappat en fjärdedel i besökarantal.

    Tar det så här lång tid? Är det bara att vänta eller finns det något man kan göra för att skynda på processen?

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Det är inte så att du har gjort någon miss i din 301a?

  3. #3
    Nickos avatar
    Nicko Nicko är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Det är inte så att du har gjort någon miss i din 301a?
    Jag har skapat en redirect för varje sida på gamla websidan och testat dem allihop. Tyvärr ligger inte felet där, men tack för tipset.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visserligen kan det ta ett tag före en 301 slår igenom helt men att det tappas sidor låter ovanligt.
    Du har ingen begränsning i robot.txt-filen som blockerar åtkomsten av spindlarna?
    Finns det någonting i källkoden på sidorna som blockerar exempelvis noindex som du la dit under utvecklingen av sidorna?

    Prova att sök på en längre textfras som finns på sidorna för att se om du får fram dem.
    Sedan kan du testa här http://www.copyscape.com/ och se om någon â€lånat†dina texter.
    Annars kan du prova med några externa länkar direkt till sidorna för att se om det ger effekt.

  5. #5
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    När du har kontrollerat det som Urban skrev så återstår att rikta bra länkar till sidorna som inte är indexerade. Det brukar snabba upp indexering och är i vilket fall bra för deras ranking. Om du har möjlighet att rikta om några av dina gamla inlänkar till den nya URLen rekommenderas det också (även Google rekommenderar detta).
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  6. #6
    Nickos avatar
    Nicko Nicko är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Tack för tipsen Urban G och Blight!

    Inga problem med robot.txt eller källkoden på sidorna. Mina texter var heller inte kopierade av någon annan vilket känns bra.

    Har fixat så att i princip alla gamla inlänkar går mot den nya domänen istället för gamla. Ett par externa länkar är skapade som pekar direkt till de saknade sidorna.

    Håller tummarna att de saknade artiklarna kommer tillbaka

  7. #7
    Nickos avatar
    Nicko Nicko är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Uppdatering:

    Tyvärr har inga av de saknade sidorna indexerats igen. Däremot har det försvunnit ytterligare bra sidor. Dessa sidor har bara funnits på nya sidan, de är med andra ord skapade efter domänflytten.

    Hoppas på att Google tar sig i kragen nu och börjar gilla min sida igen

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Problem att få sidor indexerade i google...
    Av Guitarkalle i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 10:10
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 14:55
  3. Bästa sättet att få undersidor indexerade?
    Av HC_Consulting i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 04:32
  4. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 02:40
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 22:57