Resultat 1 till 7 av 7

Optimeringen av sidan

  1. #1
    icets avatar
    icet icet är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    63
    Hejsan

    Har mixtrat lite med sidans seo nu , har ni några tips eller förbättringar angående sidan, Tack

    [url]http://www.swehealth.se

    /mvh Marcus
    Senast redigerat av Urban G den 2010-05-02 klockan 22:19. Anledning: Ok med länkning i denna avdelning av forumet

  2. #2
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av icet
    Har mixtrat lite med sidans seo nu , har ni några tips eller förbättringar angående sidan
    Hej Marcus,

    Du har några snabba åtgärder du kan göra direkt. Din titel är för lång, tror det är max 64 tecken som är rekommendationen. Det här verkar gälla flera sidor, men jag kolla framsidan nu.

    Vad vill du optimera för på förstasidan? Den enda H1:an innehåller "spikmatta", men det återfinns inte i titeln. Det är också väldigt dåligt med löptext på indexsidan och texten du har, med länkar på nästan vartenda ord blir en bara en upprepning av menyn.

    Undvik att särskriva för att klämma in nyckelord. Du borde kunna få in "massage" utan att skriva "massage produkter" till exempel.

    Dina nyckelord (meta keywords), även om de kanske inte används så mycket av Google (men av andra söktjänster) är dåligt valda. "Och", "hos" och "av" lär inte hjälpa mycket..

    På undersidorna är URL:erna bra och även H1-rubrikerna verkar vara väl valda efter nyckelorden. Däremot är det fortfarande ganska lite löptext, du saknar underrubriker (h2-h6), fetstilta och kursiverade nyckelord.

    Det är generellt väldigt hög andel kod och liten andel indexerbar text på sidorna. Försök att få in lite mer "copy".

    Generellt så tappar du fokus i titlarna, vilket jag tror skadar dig en del. Om ditt nyckelord är "vetekuddar" så är det rimligt att skriva det och även singularformen. Men nu har du singularformen två gånger och slösar sedan utrymme med oväsentligheter som "kalle, jonn, nisse, hjärta" mm. Det leder dessutom till väldigt långa titlar (>64 tecken).

    Tänk på språket. Titeln skall inte bara innehålla nyckelorden, den ska gå att läsa också - precis som en rubrik. Den kommer synas i sökresultatet - se till att den inleds med stor bokstav och bildar en vettig och säljande fras.

    "Vetekuddar - med en värmekudde mjukar du upp din stela nacke"
    ..känns trevligare än
    "vetekuddar - vetekudde - vetekudde - kalle john nisse - vetevärme hjärta - kanaldynan"

    Prioritera! Fundera på (och kolla med keyword tool) hur många som faktiskt söker på "kanaldynan" varje månad. Jämför gärna med hur många som söker efter "värmekudde" som jag fick med, men du missar.

    Andra kan säkert fylla på med mer, men där har du en bra början. Lycka till!

  3. #3
    Mackans avatar
    Mackan Mackan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    27
    Tittade på några av undersidorna, bland annat under tryckavlastande madrasser. Där kan du göra mer med descriptiontaggen. Den plockas upp av de flesta sökmotorer och visas till exempel i Google som en beskrivning av aktuell sida under sidans titel.
    Om du vill ha klick på din sida i till exempel Googles sökresultat så lönar det sig att lägga lite tid på att skriva denna description säljande och informativ. På de sidor jag tittade på bestod den bara av ett eller flera keywords, alltså ingen säljande och informativ mening. Till exempel under resemadrasser:

    HTML-kod:
    <meta name="description" content="resemadrasser, tryckavlastande madrasser, resemadrass-set 60x190x4 cm, resemadrass 80x200x8cm.">
    Jag vet inte vad du använder för system bakom din webshop, om det är OsCommerce eller annat. Om description skapas automatiskt för undersidor kanske det finns något tillägg att hämta som gör att du kan redigera dessa manuellt. Kan du redigera dem manuellt så är det oftast klart värt tiden av ovanstående anledning.
    Jag brukar sikta på att hålla min description till cirka 155 tecken för att den ska få plats i t ex Google utan att bli avkapad.

  4. #4
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Kollade bara förstasidan och jag reagerade direkt på att optimeringen verkade spridd och jag såg inte att du hade fokus på något speciellt ord. I titeln finns massagebänkar och massagestolar och i h1:an finns spikmatta som förstaord, samtidigt finns inte ordet spikmatta med i de förmodade sökorden du upprepar i texten ovanför h1:an. Kolla vad föregående skrivit och försök att fokusera på 1-3 ord, där huvudordet bör finnas först i titeln, h1:an och ett par gånger för övrigt. Sätt h1:an före texten och inte som nu längre ner. Om jag vore du skulle jag slopa "Välkommen till URL!" Men det kanske beror på att jag anser att det är Internets största spamfras och att jag blir lite av ett troll så fort jag ser en webb med den frasen :-)))

  5. #5
    icets avatar
    icet icet är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    63
    Tackar






    Citat Ursprungligen postat av Netifierad HP
    Kollade bara förstasidan och jag reagerade direkt på att optimeringen verkade spridd och jag såg inte att du hade fokus på något speciellt ord. I titeln finns massagebänkar och massagestolar och i h1:an finns spikmatta som förstaord, samtidigt finns inte ordet spikmatta med i de förmodade sökorden du upprepar i texten ovanför h1:an. Kolla vad föregående skrivit och försök att fokusera på 1-3 ord, där huvudordet bör finnas först i titeln, h1:an och ett par gånger för övrigt. Sätt h1:an före texten och inte som nu längre ner. Om jag vore du skulle jag slopa "Välkommen till URL!" Men det kanske beror på att jag anser att det är Internets största spamfras och att jag blir lite av ett troll så fort jag ser en webb med den frasen :-)))

  6. #6
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Citat Ursprungligen postat av icet
    Hejsan

    Har mixtrat lite med sidans seo nu , har ni några tips eller förbättringar angående sidan, Tack

    [url]http://www.swehealth.se

    /mvh Marcus
    Hej icet,
    Sidan fick många kommentarer men jag hoppas du inte kännde dig nedslagen av det. Proffas kan alltid hitta förbättringar .

    Har själv haft en webbutik i snart 3 år. Min erfarenhet säger att man skall först göra sidan för kunder(människor) och att sedan kan man ge sig på att förbättra den SEO-mässigt. Kan man SEO bra från början så kan man försöka få med SEO-aspekten också men skriv framförallt för det mänskliga ögat.

    Det tar ett tag att komma med högt i sökmotorerna så i början kanske man skall satsa mer på Blocket och andra annonssidor och mindre på SEO.

    Det var lite off topic men det är viktigt för alla som startar webbutiker att veta att SEO är en del av många för att nå framgång. SEO tar tid att lära sig och det tar tid att implementera i sin webbutik. Finns det några kronor över i marknadsföringsbudgeten så är nog professionell hjälp att föredra så man kan satsa den egna tiden på allt annat som behöver göras.
    /Martin

  7. #7
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Grundläggande SEO är inte så svårt att lära sig så kör på det och fixa länkar när du hinner:-) Nu rankar du som tvåa på massagebänkar, inte alls illa tycker jag. Precis som ICET skriver är det jätteviktigt att inte skriva enbart för sökmotorerna utan hitta ett språk som samtidigt säljer. Lämna hellre bort bokföringen än marknadsföring och försäljning för i slutändan är det du som kan produkterna och du som vet vad kunderna vill ha. Lycka till fortsättningsvis!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sidan sökoptimerad - Now what?
    Av begravningsportalen i forum Google
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-28, 20:34
  2. hur implementera affiliateprogram på sidan
    Av johant i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 22:58
  3. Optimera konferens sidan
    Av Argonova i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 22:24
  4. När indexeras sidan?
    Av Kimpo i forum Google
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 01:26
  5. Optimeringen vid ändrat struktur
    Av BraMarknadsföring i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 15:34