Resultat 1 till 12 av 12

Några frågor om PR

  1. #1
    Pablos avatar
    Pablo Pablo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    10
    Hej!

    Hur långt tid brukar det ta att få PR5? Kanske en dum fråga..
    Beror kanske på många faktorer.

    Känner några som fick PR5 på 6 veckor. Är detta bra?

    Tack för ett bra forum med trevliga skribenter!

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    PR har att göra med inlänkar till sidan och inte "tid" som sådan. PR-värdet uppdateras varje 3-4 månader eller något. Så du förstår att någon skulle kunna göra en ny sajt, skaffa en massa kraftfulla länkar och tajma det på ett sätt att det inträffar precis innan nästa uppdatering och då få till exempel från 0 till 5 på 2-3 veckor (vilket jag själv gjort en gång).

    Sedan om det är bra eller inte beror helt på. Man skulle kunna köpa en massa bra länkar och få PR5 men om inga länkar köptes får jag nog säga att det är bra.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2006-07-15 klockan 23:40.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Pablos avatar
    Pablo Pablo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    10
    Hej igen,

    Ännu en fråga agående PageRank.

    PR är ju ett betyg på en sajt, om jag förstått det rätt.

    Varför är det bra att ha hög PR? Finns det några riktigt bra anledningar att få hög PR, annat än att det skoj att ha!?!

    Vilka är fördelarna?

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Sedan om det är bra eller inte beror helt på. Man skulle kunna köpa en massa bra länkar och få PR5 men om inga länkar köptes får jag nog säga att det är bra.
    Som Jim skriver men omvänt, du kan sälja länkar, eller "byta" med andra bra länkar lättare med en PR5 sida.
    Sedan kan du också enklare pusha upp andra sidor som du på något sätt har anknytning med genom att länka från en PR5 sida.
    Men relevans i både in- och utlänkar är en fördel.

    Brukar i allmänhet vara lättare att sälja sidan/domänen för ett högre pris med en högre PR-rankning.

    Du får också lättare att få folk att länka till dig. Det finns en viss tveksamhet bland en del att länka till en sida med PR0/PR1 då man ser en risk i att länka till sidor med svag rankning.
    Om den risken är befogad eller inte tänker jag inte ge mig in på nu.

    Sedan finns en psykologisk aspekt på det hela, en högre PR ger bättre "status" Ã* en del kretsar, som du säkert märker om du tittar dig omkring.

  5. #5
    gabs avatar
    gab gab är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Pablo
    Hej igen,

    Ännu en fråga agående PageRank.

    PR är ju ett betyg på en sajt, om jag förstått det rätt.

    Varför är det bra att ha hög PR? Finns det några riktigt bra anledningar att få hög PR, annat än att det skoj att ha!?!

    Vilka är fördelarna?

    Hej, Om du och din "konkurrent" har varsin domän med samma innehåll
    och samma sökord.
    Men du har optimerat din sida och har fler inkommande viktiga länkar.

    Så när någon söker på sökord som ni båda har så kommer din sida före
    din konkurrent i listan på Google.

    Gunnar

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nja Gab delvis rätt men ändå inte. PR-rankningen i sig ger inte automatiskt bättre placering på nyckelord. Du kan med en PR1-4 slå en PR5-6 sida på samma nyckelord.
    Om din sida är optimerad ordentligt och har inkommande länkar med nyckelordet som länktext så är det inga problem att komma högre än en domän som både har högre PR och fler inkommande länkar av mycket hög kvalitet.

    Däremot om båda domänerna är likvärdiga ifråga om optimering och inkommande länkar med nyckelord i länktexten så lär den med högre PR komma först. Men inte för att PR är högt utan för att den har fler kvalitetslänkar till sig.

    Edit: Med delvis rätt så menar jag det du skrivit i sak. Men som svar på varför det är bra att ha hög PR är det inte riktigt korrekt.
    Men det är lite så där att diskutera PR. PR som sådan är egentligen ingen faktor som har med optimering att göra, utan PR är ett resultat av inlänkar och dess kvalitet etc. Så att betrakta PR som en separat variabel vilket görs ibland blir lite fel enligt mitt sätt att se det.
    Senast redigerat av Urban G den 2006-12-06 klockan 17:40.

  7. #7
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Däremot om båda domänerna är likvärdiga ifråga om optimering och inkommande länkar med nyckelord i länktexten så lär den med högre PR komma först. Men inte för att PR är högt utan för att den har fler kvalitetslänkar till sig.
    Inte säkert. Jag tror den domän som är äldst och har mest trust kommer före, speciellt i Google.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jo det kan nog stämma Jim, nu tänkte jag mer på påverkbara faktorer när jag skrev . Ålder är lite svårare att göra något åt, den kommer med tiden...

  9. #9
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jo, det är sant men det var mycket viktigt att poängtera för läsare.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  10. #10
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Inte säkert. Jag tror den domän som är äldst och har mest trust kommer före, speciellt i Google.
    Nu har du väl trixat bort dig lite Jim!

    Trust hit och dit. Viktigast är väl ändå relevans... Den sida som är mest relevant kommer högst upp, även om en gammal sida med hög trust har "lättare" att bli klassad som relevant än andra sidor.

  11. #11
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jo men: "[...] båda domänerna är likvärdiga ifråga om optimering [...]"
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  12. #12
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Viktigast är väl ändå relevans...
    Kanske inte. Jag råkade göra en grej för några veckor sen.
    Min PR0-site dominerar några nyckelord rejält pga relevans.
    Ändå räckte ett par länkar från mig med "rätt" nyckelord på en annan site för att den skulle toppa SERPen.

    Jag tolkar det som att jag hade trust/auktoritet nog för att Google skulle acceptera att allt jag pekar på med det nyckelordet är OK. Sen hade den sidan mer PR och/eller ålder så den gick i topp.

    När jag justerade mina länkar föll den direkt ner under Topp100. Men lyfte rätt skapligt på de nya orden som jag kunde acceptera att "ge bort".

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)