Resultat 1 till 2 av 2

Är Joomla för "seg" för google?

  1. #1
    Letsgos avatar
    Letsgo Letsgo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    3
    Som rubriken lyder, det har diskuterats mycket om hur snabb en sida ska ladda osv. Är det smart att undvika Joomla då som CMS?

  2. #2
    Mackans avatar
    Mackan Mackan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    27
    Min erfarenhet är inte att Joomla är för segt för Google. Har själv ett några olika sajter byggda i Joomla som rankar bra i Google. Sen har jag själv upplevt och läst mig till att Joomla kan bli segt om man till exempel installerar en dåligt kodad komponent eller en template med mängder av icke-optimerade bilder.
    Jag har för flera av mina sajter skapat mobilversioner av Joomlasajterna. Läste om några som hade problem att få dem till mer än 2 eller 3 i resultat på Ready.mobi och deras skala 1-5.
    Fann då följande php-kod som ska in i head-taggen:
    PHP-kod:
    $headerstuff $this->getHeadData();  
      
    $scripts $headerstuff['scripts']; 
      foreach (
    $scripts as $path => $val
      { 
        if (
    strpos($path'mootools.js') !== false || strpos($path'caption.js') !== false) unset($scripts[$path]); 
      } 
      
    $headerstuff['scripts'] = $scripts;
      
    $this->setHeadData($headerstuff); 
    Den har funkat i de olika versioner av Joomla 1.5 jag testat den i och med den som hjälp har jag fått ner storleken på sidorna och laddningstiden, och därmed fått 5 i resultat på ready.mobi.
    Den går självklart att använda på fullstora sajter också och inte bara på mobilsajter. Vad jag har förstått att den gör är att den hindrar Joomla från att ladda ett par stora javascript som standard. Dessa javascript behövs ofta inte, utan används av vissa komponenter i Joomla. Så det kan vara värt att testa om din sajt funkar utan dessa och då kan du få snabbare sidor med hjälp av det.
    Om du söker på Google efter "Joomla pagespeed" så kan du få en del tips där också. Förutom de klassiska som gäller alla websajter även en del specifika för Joomla.
    Hoppas detta var till hjälp!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sökning på "webben" kontra "sidor från Sverige"
    Av Rawland Hustle i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 13:31
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 08:51
  3. "robots" content="index,follow"
    Av minbeb i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 12:46
  4. Hur lokalt är "local" - META NAME="Distribution"
    Av Ametz i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 00:02
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 16:50