Resultat 1 till 4 av 4

Optimera phpbb och kategorier?

  1. #1
    zeens avatar
    zeen zeen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    2
    Hej,
    Ny här för idag, hittade precis hit vilket måste vara en bedrift med tanke på att jag SEO:at ett tag och detta forum torde toppa serpen för sökord jag kanske borde ha sökt på...

    Ja, jag kör ett forum (phpbb) och har optimerat det skapligt bra. Men jag har en nöt jag behöver hjälp med att knäcka.
    Likt här så kör jag med huvudkategorier och underkategorier på vissa ämnen, andra inte.
    Ett av min favorit-sökord har jag i två kategorier, båda är huvudkategorier men den ena kategorin har två underkategorier och det är också den som är "hetast" och har mest relevanta trådar om mitt favorit-sökord.

    Tyvärr ligger den sämre huvudkategorin högre i serpen på sökordet och jag tror det har att göra med att den inte har underkategorier som snor åt sig relevans i "uppdateringsfaktor" om ni förstår hur jag menar, huvudkategorin har inte så många trådar eftersom den är lite mer generell, lite som att huvudkategorin är "Kaffe" och underkategorierna är "Latte" och "Espresso", det skrivs nästan enbart i Latte och Espresso fast jag vill fokusera på Kaffe som sökord i serp.

    Problemet är också att jag inte kan slå ihop underkategorierna till huvudkategorin för då tröttnar mina användare eftersom det blir svårare att hitta, huvudkategorin tjänar syfte där alltså.

    Så här skulle man kunna sammanfatta det alltså:

    1. Kaffe, sydeuropeiskt
    1a. Latte 1b. Espresso

    2. Kaffe, övrigt

    Kaffe, Övrigt seedar bäst men jag vill att den andra ska gå om.

    Är det någon som har några tips?

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hej och välkommen,

    Nu vet jag inte riktigt hur mycket SEO du kan, men det första du bör göra är att gå igenom båda dina sidor från grunden och betygsätta sidorna baserat på vad du vet om Googles algoritm. Jag kan verkligen rekommendera http://www.sokmotorkonsult.se/ ,extremt bra sida oavsett hur mycket SEO du kan, där kan du göra en analys på dina två undersidor för att se om du glömt något Onpage-arbete på din starkare sida. Annars är det dags att gå igenom länkarna, det tar ett tag men det är troligen där du hittar svaret.

    När du hittat anledningen till den lägre rankingen så är det mycket enklare att kunna svara på hur du ska kunna åtgärda det. Är det så att det är en stor skillnad på Onpage arbetet är det där du bör lägga din fokus, är det inlänkarna så får du justera det med mer arbete.

    Lycka till!

  3. #3
    zeens avatar
    zeen zeen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    2
    Tack för svaret.
    Onpage ligger sidorna bra, jämbördiga med varandra.
    Länkarna verkar det då vara, men när du skriver gå igenom dom, menar du inlänkar, interna länkar eller båda två?
    Internt så har jag "starkare" länkar till den kategori jag vill ska synas bättre, externt måste gå igenom mer noggrant och återkomma om.

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hej igen,

    Du får gärna skicka de aktuella sidorna i ett PM så kan jag titta på det om du vill. Det är väldigt svårt att analysera problemet utan att se själva sidorna.

    Men generellt sätt kan man väl säga att om båda sidorna är lika starka Onpage och du har ett bättre internt linksystem för din favoritsida så har du troligtvis starkare inlänkar till den andra sidan eftersom den rankar högre. Då bör du ju se vad det är för sorts länkar, vem som länkat till dig, och framförallt bör du fundera på varför dom har valt att länka till den sidan och inte din andra sida.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Optimering för phpBB, shop och classifieds
    Av Miqe i forum Optimering
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-05-22, 22:58
  2. För många kategorier
    Av RobinS i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 06:56
  3. Många kategorier
    Av KnasB i forum Kataloger
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 07:51
  4. mod_rewrite till phpBB
    Av David Nilsson i forum URL-omskrivning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 19:15