Råkade ut för en väldigt skum grej i veckan. Jag har ett större antal parkerade domäner men upptäckte av en slump att en av dem hade bytt registrar 10-05-16, jag stod fortfarande som ägare, nameserver var satt till binero som jag anlitar men som registrar stod det för mig obekanta bolaget space2u.

Efter lite efterforskning, både binero och space2u var så hjälpsamma de kunde, fick jag beskedet att "Tydligen har det blivit något fel i IIS system när registrarsystemet infördes. Vi har iallafall kommit fram till att domänen är din.".

Jag måste säga att det känns sådär.. Min första tanke var att någon hade förfalskat min namnteckning och ansökt om transfer men så verkar inte vara fallet. Vad hade hänt om jag inte hade upptäckt detta själv? Mardrömmen är givetvis att jag någon gång i framtiden skulle lansera mitt projekt bara för att upptäcka att domänen förfallit och nu tillhörde någon annan.

Har någon annan råkat ut för något liknande? Eftersom jag inte fått något som helst meddelande ang. detta känner jag att jag borde gå genom mina domäner, något som jag varken har tid eller lust till. Möjligheten att bli av med en eller flera domäner är dock inte så lockande den heller - således en loose-loose-situation.

Posta gärna i tråden om ni har egen liknande erfarenhet. Jag kommer plöja genom så många jag orkar, meddelar resultat i tråden.

Tillägg:
Mailade Space2u ang. möjligheten att domänen skulle ha kunnat förfalla om jag inte upptäckt det då de rimligen inte har några kunduppgifter på mig och ingenstans att skicka fakturan. Fick ett mindre betryggande svar:

"Ja det är nog inte alls omöjligt att det skulle kunna bli som du beskriver det. Jag ringde .se och kollade och jag fick bara något kryptiskt svar att det var ett fel som skett när dom hade gjort större ändringar i sitt system. Men vi skulle skicka auktorisationskod till den som stod som ägare i deras register. Det var den information som jag fick av dom."

Gå genom era domäner mina vänner, det kommer jag göra!