Resultat 1 till 4 av 4

Högst pagerank med en viss given mängd data?

  1. #1
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Jag har strax över 1000 sidor unikt content där varje sida i genomsnitt ser ut såhär:
    • Antal ord 417
    • Antal rader 50 st
    • Antal tecken utan blanksteg 2 490
    • Strax över 1000 sidor



    Min fundering är att varje sida unikt content faktiskt kan splittas i 2 sidor och då skulle jag få dubbelt så många sidor på siten men med hälften av mängden info på varje sida. Det hela skulle mynna ut i det här

    • Antal ord 208
    • Antal rader 25 st
    • Antal tecken utan blanksteg 1 250
    • Strax över 2000 sidor


    Vilken strategi skulle ni välja om det är högsta pagerank genererat med internt material/teknik?

  2. #2
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Jag tror inte att det gynnar dig att dela verje sida i två. Den totala mängden information är ju den samma. Det gynnar ju inte besökaren att du delar sidorna.

    Möjligtvis om du sedan efter delningen går in manuellt och on-page-optimerar för ett enskilt sökord på varje sida.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visst generellt så är det bättre med 2.000 än 1.000 sidor för en webbplats. Du får en bättre dynamik i sidan när det gäller internlänkar och ämnesområden som kan behandlas vilket ger fler ingångar för en besökare via sökmotorerna. Samtidigt lär behållningen för en besökare öka om det finns en fylligare informationsmängd.

    Men precis som altgard säger så blir ju informationsmängden i ditt fall likadan. Men även det skulle faktiskt gynna sidan då interlänkarna kommer att kunna ökas. Och om du gör som altgard föreslår med manuellt arbete för on page så visst kan det bli bättre.

    Nu brukar man ibland ha som en liten tumregel att runt 500 ord bör finnas på en sida för att den skall fungera. Men som sagt det är bara en mycket grov måttstock.
    Samtidigt kan man undra över hur upplägget på webbplatsen är nu om du utan problem kan halvera textinnehållet på sidorna.
    Frågan här är hur en besökare kommer uppfatta rätt så tunna sidor rakt överlag på webbplatsen och då i förlängningen Google.

    Risken är också uppenbar att du kommer missa en del kombinationsords-sökningar med ett halverat innehåll. Ord som inte är primära sökord men som kan dra in en hel del trafik sammantaget utan ansträngning.

    Så som generellt råd utan att veta vad det rör sig om i det här fallet skulle jag nog föredra att öka antalet sidorna med nytt innehåll, inte att dela på dem.

  4. #4
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Tack Urban och Altgard
    Bra feedback jag fick där. Informationen är fd färsk information som övergått till att bara vara enbart ett arkiv. Som sådant hjälper varje arkiverad sida till med intern länk. Dessa arkiverade sidor är inte tänkta att vara optimerade i sig utan bara arkiveras som unik textmassa som just den här siten har begåvats med. Därför tänkte jag på att splitta arkivet i dubbelt antal webbsidor likt man gör med tutorials där den arkiverade sidan delas upp i 2 och man först läser arkivsida 1 och sedan stegar till arkivsida 2 utav den ursprunliga hela arkivsidan.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lagring av data
    Av markusa i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-23, 12:14
  2. Hur hittar man ägaren till en viss domän?
    Av trasker i forum Domänen
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 11:40
  3. antal domäner ägda av en viss person/org ?
    Av johjoh68 i forum Domänen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 12:10
  4. Vad slår högst på google?
    Av Cermis i forum Domänen
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-30, 02:11
  5. Relevansen högst.
    Av Bernt Johansson i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 07:49