Resultat 1 till 17 av 17

Google Analytics: Besök och klick

  1. #1
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    Hej,

    håller på att kolla på vår Google Adwords kampanj och ser att vi har fått 2500 på en månad men bara 43 besök. Jag förstår att siffrorna bakom besök och klick är olika men ska de verkligen skiljas åt så mycket? Det som är ännu konstigare är att dessa 43 besök fick vi på en dag. Statistiken visar att vi har fått flest klick där vi överhuvudtaget inte har några besök.. hur kommer det sig? Jag har svårt att tro att 43 personer klickar på en dag och i månaden 2500 gånger.. mysko eller hur?
    Jag jämför med vår andra sida som har 5 337 klick och 4994 besök vilket låter rimligare.

    Sidan har inte varit nere och jag har automatisk märkning av måladress på.

    Tacksam för hjälp!

    Vale

  2. #2
    wilners avatar
    wilner wilner är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    4
    Hej Vale,

    Jag vill bara se så jag verkligen har förstått rätt, ditt problem är att du i Google Adwords under en tidsperiod har fått 2500 klick, men att Google Analytics under samma tidsperiod bara registrerat 43 av dessa som besök?

    Det är rätt som du säger att siffrorna kan skilja sig från varandra, men definitivt inte såhär mycket.

    Det är väldigt svårt att säga vad som kan vara fel utan att se det framför sig men grundläggande saker du bör kolla är följande:

    * Är Analytics scriptet korrekt installerat över hela er sajt? Det låter som om att det skulle kunna vara något sådant eftersom du säger att det området där ni fått flest klick inte registrerat några besök alls.
    * Har kopplingen mellan Google Adwords och Google Analytics varit aktiv under hela perioden? Statistiken från Adwords rapporteras som bekant löpande, d.v.s. Analytics kan inte komma åt statistik från Adwords som gäller INNAN den tidpunkt då kopplingen gjordes.
    * Är destinationsadressen i annonserna korrekta? En felaktig adress ska rapporteras automatiskt av systemet, men man vet aldrig.

    Dessvärre kan denna typen av fel ibland vara så obskyra att det nästan är löjligt. D.v.s. felet kan ligga i en detalj på kodningen på hemsidan som stör spårningen, i sådana fall är det nästan omöjligt att hitta felet bara genom att höra en beskrivning.

    Lycka till!

    Hälsningar,
    Henrik

  3. #3
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    Hej Wilner,

    tack för ditt svar!

    Alltså, Google Adwords och Google Analytics är sammankopplade från början så båda visar runt 2 500 klick, vilket är ok. Men Besöken visar 43.

    Jag har bifogat en bild så att du kan se vad jag ser.. (jag fick typ ta bort mycket info innan jag fick lov att publicera bilden.. sorry för det..)

    Kanske blir du klokare när du ser bilden.. Jag skulle vilja upprepa att dessa 43 besöken gjordes inom 1 dag vilket bara det är konstigt.. 43 besök som gör 2 500 klick på en månad.. något måste ju vara fel tycker man..

    Vänligen
    Vale
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Vale den 2010-05-27 klockan 14:16.

  4. #4
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Såna här fel KAN uppstå, men det låter ju faktiskt helt sjukt.

    Teoretiskt sett så är det ju så att AdWords registrerar ALLA klick, medans Analytics kräver att javascript är installerat för att det ska fungera. Att 2457 av 2500 besökare skulle ha javscript inaktiverat verkar dock extremt långsökt.

  5. #5
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    hmm jag menar det.. konstigt.. Jag läste precis i andra forum att Google analytics haft problem med att visa data osv men att de garanterar att inget försvunnit..

  6. #6
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Såna här fel KAN uppstå, men det låter ju faktiskt helt sjukt.

    Teoretiskt sett så är det ju så att AdWords registrerar ALLA klick, medans Analytics kräver att javascript är installerat för att det ska fungera. Att 2457 av 2500 besökare skulle ha javscript inaktiverat verkar dock extremt långsökt.

    Det kan också varit så att 2457 av 2500 besökare har varit bottar. Till exempel vet jag vissa datatermen som väldigt många bottar bevakar.

  7. #7
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Du menar att bottar klickar på mina annonser?

  8. #8
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    shit.. det blir ju ett dyrt kalas..

  9. #9
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Du menar att bottar klickar på mina annonser?
    Ja, det är också en långsökt gissning, som jag tyckte var lite mer rimlig. Det är ganska få användare som surfar med Lynx eller har javascript avstängt.


    En gissning är att någon försöker sabba för dig. Din konkurrent ser att du lagt upp en kampanj. Han har då skrivit ett script som klickar på din annonslänk. Du får betala massor men får inga riktiga besökare.

    Störst sannolikhet är ändå det wilner beskriver:
    Citat Ursprungligen postat av wilner
    Är Analytics scriptet korrekt installerat över hela er sajt? Det låter som om att det skulle kunna vara något sådant eftersom du säger att det området där ni fått flest klick inte registrerat några besök alls.

  10. #10
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    sabba för oss.. tråkigt.. =(

    Alltså jag skrev att "där vi har fått flest klick har vi inte fått några besök" med det menar jag att statistiken för Adwords och Analytics visar att vi får trafik från den kampanjen/sökord vilket vi också betalar för men det registreras inga besök.
    Alltså som skärmdumpen som jag bifogade visar:

    Sökord X får 920 klick men 0 Besök

    konstigt!

    Analytics scriptet har ju varit installerat korrekt från början så jag tvivlar att det är det.. ska gå igenom den i alla fall..

    Tack för hjälpen allihopa och ha en trevlig helg =)

    Vale

  11. #11
    rikfreds avatar
    rikfred rikfred är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    34
    Sker det några redirects på webbplatsen? I så fall kan trackingparametrarna försvinna och betald trafik ramlar in under organisk.
    Fredrik Winberg | SEO-konsult på iProspect

  12. #12
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    hmm ja vi har faktiskt redirects.. Ska kolla upp det på en gång för allt annat verkar ju stämma..

    Tack!

    Vale

  13. #13
    wilners avatar
    wilner wilner är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av rikfred
    Sker det några redirects på webbplatsen? I så fall kan trackingparametrarna försvinna och betald trafik ramlar in under organisk.
    Detta låter mest troligt ja!

    Vill bara förtydliga lite kring ovanstående när det gäller att det finns 920 klick men 0 besök.

    Rent teoretiskt får man denna effekten om scriptet ej är korrekt installerat (eller om du pekar annonserna mot en adress som sedan redirectas, som rikfred säger). Detta eftersom värdet "klick" helt enkelt exporteras från Adwords till Analytics. Analytics gör alltså ingen "egen" spårning utav detta utan litar helt enkelt på siffrorna som Adwords skickar. Värdet "besök" däremot är något som Analytics själv spårar och räknar ihop, helt utan hjälp av den data som kommer från Adwords. I en perfekt värld ska alltså dessa två siffror vara identiska, men det är mycket som kan gå fel på vägen vilket gör att mindre avvikelser är helt normala (normala avvikelser är enligt min erfarenhet runt 5% skillnad mellan de två värdena).

  14. #14
    wilners avatar
    wilner wilner är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    4
    Ursäkta dubbelposten men jag kom på att jag missade en sak.

    Gällande det Hermano skriver ovan när det gäller bottar och/eller konkurrenter som skulle klicka på dina annonser för att förstöra.

    Detta är inte särskilt troligt (skulle jag säga i alla fall) då Google har omfattande säkerhetssystem som ska motverka just detta. Personligen har jag nog jobbat med 200+ olika konton och har aldrig haft anledning att misstänka en stor volym "fejkade klick" (clickfraud).

    Läs gärna mer här om Googles system för att motverka clickfraud:
    http://adwords-se.blogspot.com/2010/...rds-del-1.html

  15. #15
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    Tack för ditt svar!

    Jag fick precis ett svar från vår programmerare att allt är som det ska =( Tråkigt att han inte hittar fel och säger att det inte har med redirects att göra, det enda som hände var att shopen bytte server vid den tidpunkten.. Ska ta upp detta med honom igen.

    Du skrev:

    "Detta eftersom värdet "klick" helt enkelt exporteras från Adwords till Analytics. Analytics gör alltså ingen "egen" spårning utav detta utan litar helt enkelt på siffrorna som Adwords skickar. Värdet "besök" däremot är något som Analytics själv spårar och räknar ihop, helt utan hjälp av den data som kommer från Adwords. "

    Men jag kan ju inte ens se klicken, alltså skickar inte Adwords klicken till Ananlytics?

    Något håller GA på att göra för innan kunde jag se statistik från Google Adwords under Trafikkällor -> Sökmotorer och nu ligger Adwords som en Beta link under Trafikkällor..

    Hälsningar
    Vale

  16. #16
    wilners avatar
    wilner wilner är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    4
    Jag tror jag börjar förstå var problemet ligger här nu, förmodligen var jag ett steg för långt i min tankegång. Har ni gjort en koppling mellan Google Adwords och Google Analytics? För det låter nästan som ni inte har gjort det.

    Det stämmer att du kan se Adwordstrafiken under "Trafikkällor -> Adwords", men bara om ni har gjort kopplingen. Dubbelkolla om kopplingen är gjord genom att, från Adwords, klicka på fliken "Rapporter" och sedan "Google Analytics". Kommer du då till dina Analytics-rapporter så är kopplingen gjord, om du däremot kommer till en sida som frågar dig om du vill koppla till ett befintligt konto eller skapa ett nytt, ja då är kopplingen inte gjord.

    Är det så att du med ovanstående koll märker att kopplingen är visst gjord, då finns det en sak till du kan kolla. Det är att, i Adwords, gå till "Mitt konto -> Inställningar" och se till så att "Automatisk märkning" (auto-tagging) är satt till Ja.

    Är kopplingen inte gjord så kan klick på sponsrade länkar oftast misstas som vanlig organisk trafik av Google Analytics.

    Hoppas du lyckas hitta en lösning med hjälp av detta, det verkar konstigt annars. Lycka till!

  17. #17
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    Kopplingen är gjord och vi har automatisk märkning. Suck =(

    Jag har bifogat en bild, där ser du att vi får klick men inga besök... Det är det som jag inte förstår..

    Skärmdumpen är tagen från Google Analytics (som påstår att vi har fått 313 klick och Adwords påstår 52.. också konstigt om Adwords räknar klick och inte besök).

    Tack för ditt tålamod =)
    Vale
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur räknas besök i Google Analytics?
    Av erison i forum SEO-verktyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 13:19
  2. Google Analytics
    Av SimonSay i forum SEO-verktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 10:30
  3. Google Analytics
    Av Patrik Berggren i forum SEO-verktyg
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 18:46
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 01:59
  5. Google Analytics
    Av eidos- i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 17:24