Resultat 1 till 6 av 6

Dölja delar av texter?

  1. #1
    csthlms avatar
    csthlm csthlm är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    41
    Jag har en hel del texter på en hemsida och undrar om det kan vara riskabelt att använda sig av javascriptet nedan för att dölja den sista biten av en text. Jag har det främst för att öka användarvänligheten.

    <a href="javascript:switchOneFade('text');" title="Läs mer">Läs mer</a>

    Det kan röra sig om att dölja 20-60 % av en text.

    Min fråga är då om detta kan tolkas som spam eller i övrigt negativt av Google? Vad tror ni?

  2. #2
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Jag tror google förstår vad du försöker göra och att dem inte straffar dig för det. Om du har goda avsikter så brukar man inte bli straffad.


    PS. Det är ganska svårt att svara på din fråga om detta specifika javascript när allt du visar är ett funktionsanrop. Laddar du in via Ajax eller "tar du fram" en div-tagg? Eller skriver du ut innehåll som finns fördefinierat i javascriptet?

  3. #3
    csthlms avatar
    csthlm csthlm är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    41
    Se i mitten under rubriken: "Sälj ditt guld till Guld365!" finns en guld365-länk i slutet av texten.
    Senast redigerat av Magnus den 2010-05-28 klockan 10:15.

  4. #4
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Det du gör är att du visar och döljer en div-tagg.

    Det var svårt att avgöra eftersom det är så mycket text. Men enligt http://www.google.com/support/webmas...v&answer=66353 är det okej om du visar exakt samma innehåll för någon med javascript avstängt.

    Jag har en snabb fullösning: Ta bort style="disply: none" på div-taggen. Sen skriver du i body-taggen:

    HTML-kod:
    <body onload="$(#test).slideUp();">
    Nu visas innehållet för den (google) som har javascript avstängt och du är på den gröna sidan. Du kanske vill göra det snyggare/bättre men detta är nog det lättaste.


    PS. Du borde markera "läs mer"-länken bättre. Gör den understruken, den var svår att hitta.

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag skulle rekommendera att du gör det i $(document).ready() istället för onload. Det sker lite tidigare och blir lite trevligare.

    Principen är samma, texten finns där för den som inte har javascript, men döljs med hjälp av javascript när sidan laddas.

    Skillnaden på $(document).ready() och onload är att onload väntar tills alla bilder och externa resurser är laddade, medans $(document).ready() sker när DOM är redo (dvs html är laddat)

  6. #6
    Jontzs avatar
    Jontz Jontz är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Malta
    Inlägg
    70
    Tror inte du behöver oroa dig över Google. Rätt vanligt att folk gör sådär ju.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 22:50
  2. Delar Google upp nyckelorden?
    Av GustavK i forum Sökordsanalys
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 18:03
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 12:15
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-02, 20:01
  5. Dölja länkar i Flash-filer?
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 04:54