Resultat 1 till 3 av 3

HTTP error 410 för borttagen annons

  1. #1
    fabians avatar
    fabian fabian är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    36
    Jag har en sida med annonser, och undrar lite hur jag skall hantera borttagna annonser.

    Om en annons är raderad visar jag idag en text som säger att annonsen är raderad och presenterar länkar till andra liknande annonser så att användaren kanske hittar det han eller hon söker ändå.

    Borde jag även sätta en header med status 410 (Gone) för att säga att sidan är borta. Den kommer ju inte att komma tillbaka när den väl är raderad, är detta rätt förfarande?

    Har funderat på om jag skulle skicka besökaren automatiskt till sida 1 bland annonserna i samma region som den aktuella annonsen, men det kanske man skall göra först efter t.ex. en månad, annars kanske besökare som fått urlen mailad till sig t.ex. inte uppfattar att just denna annonsen är raderad.

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag tycker det sättet du gör idag är bra, men som du säger bör du också ha en status som talar om att sidan inte längre finns. 410 kan vara ett alternativ, 404 ett annat (jag är inte så insatt).

    Att skicka till sida ett låter sämre isåfall, men det är klart att efter ett tag kan du ju göra en 301-redirect ifall du vill få lite länkkraft. Frågan är hur sökbottar reagerar på att status ändras från 410 till 301...

  3. #3
    fabians avatar
    fabian fabian är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    36
    Problemet med det jag gör idag är ju att raderad-sidan blir duplicate content eftersom den ser nästan likadan ut oavsett vilken annons som är raderad.

    404 betyder ju att adressen är felaktig och att sidan inte finns, det är ju inte riktigt sant, 410 betyder ju att sidan har funnits men numera är borttagen, så det borde rimligtvis vara mer korrekt.

    Läste lite om det på http://www.google.com/support/webmas...y?answer=40132

    Tror jag kör på 410, om det inte är någon som vet med sig att det skulle vara negativt.
    ♪♫♪♫♪ Webbdesigner ♪♫♪♫♪

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google Analytics Error
    Av baggelin i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-10, 11:26
  2. Google har ändrat sin felsida (error 404)
    Av marketingMartin i forum Google
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 14:13
  3. rolig annons
    Av lamadjuret i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 21:00
  4. Annons bytes mot inlänkar
    Av Andreas-74 i forum Länkbyten
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 18:24
  5. länk/annons på: mobilsida 500 besök/dag
    Av John Ivarsson i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 22:50