Resultat 1 till 16 av 16

Stor mängd siffror och bokstäver i källkoden

  1. #1
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    Hej,

    jag har upptäckt att vår online shop har under <input type="hidden" name="__VIEWSTATE" id="__VIEWSTATE" value="/ värsta långa texten med massa siffror! och bokstäver!

    Det ser ut så här ungefär:

    PE1HIFc9IjE2MCIgRUQ9IlJpZ2h0IiBITz0iMSI+PE1JIFQ9Ik 9iamVrdGF1c3N0YXR0dW5nIiBVPSIvT2JqZWt0YXVzc3RhdHR1 bmcud3Nwb3J0P0FjdGl2ZUlEPTEwMDYiIFA9IkZhbHNlIiAvPj xNSSBUPSJXYXJ0dW5nIHUuIFJlcGFyYXR1cmVuIiBVPSIvV2Fy dHHuZ191X19SZXBhcmF0dXJlbi53c3BvcnQ/QWN0aXZlSUQ9MTAwNyIgUD0iRmFsc2UiIC8+PE1JIFQ9IldhbG xlbnJlaXRlciBFeGtsdXNpdiIgVT0iL0Jhc2tldGJhbGxnZXJ1 ZXN0LndzcG9ydD9BY3RpdmVJRD0xMDA4IiBQPSJGYWxzZSI+PE 1HIFc9IjI0MCIgRUQ9IlJpZ2h0IiBITz0iMSI+PE1JIFQ9Ikts ZXR0ZXJ3YW5kc2ljaGVydW5nIiBVPSIvS2xldHRlcndhbmRzaW NoZXJ1bmcud3Nwb3J0P0FjdGl2ZUlEPTEwMTMiIFA9IkZhbHNl IiAvPjxNSSBUPSJaZW50cmlzY2gga2xhcHBiYXJlcyBCYXNrZX RiYWxsbWFsIiBVPSIvQmFza2V0YmFsbGdlcnVlc3Qud3Nwb3J0 P0FjdGl2ZUlEPTEwMTIiIFA9IkZhbHNlIiAvPjxNSSBUPSJCYX NrZXRiYWxsLcOcYnVuZ3NhbmxhZ2VuIiBVPSIvQmFza2V0YmFs bF9VZWJ1bmdzYW5sYWdlbi53c3BvcnQ/QWN0aXZlSUQ9MTAxNCIgUD0iRmFsc2UiIC8+PC9NRz48L01JPj wvTUc+PC9NST48L01HPmQCCw9kFgICAg8PFgIfAAUQPGI+V2Fy ZW5rb3JiPC9iPmRkAg0PZBYCAgEPZBYEZg9kFgICAQ9kFgICAQ 88KwAJAgAPFgQeDU5ldmVyRXhwYW5kZWRkHgZUYXJnZXQFBV9z rWxmZAgUKwAsBcwBMDowLDA6MSwwOjIsMDozLDA6NCwwOjUsMD o2LDA6NywwOjgsMDo5LDA6MTAsMDoxMSwwOjEyLDA6MTMsMDox NCwwOjE1LDA6MTYsMDoxNywwOjE4LDA6MTksMDoyMCwwOjIxLD A6MjIsMDoyMywwOjI0LDA6MjUsMDoyNiwwOjI3LDA6MjgsMDoy OSwwOjMwLDA6MzEsMDozMiwwOjMzLDA6MzQsMDozNSwwOjM2LD A6MzcsMDozOCwwOjM5LDA6NDAsMDo0MSwwOjQyFCsAAhYMHwAF IkJhbGxzcG9ydCAtIEJhZG1pbnRvbiwgU3BlZWRtaW50b24eBV ZhbHVlBQUyNjY2Nx4MU2VsZWN0QWN0aW9uCyouU3lzdGVtLldl Yi5VSS5XZWJDb250cm9scy5UcmVlTm9kZVNlbGVjdEFjdGlvbg EeC05hdmlnYXRlVXJsBTZ+L2NhdGVnb3J5L0JETS9CYWxsc3Bv cnRfLV9CYWRtaW50b2ofX1NwZWVkbWludG9uLmh0bWweEFBvcH VsYXRlT25EZW1hbmRnHghFeHBhbmRlZGhkFCsAAhYMHwAFFEJh bGxzcG9ydCAtIEJhc2ViYWxsHwQFBTI2NjY1HwULKwQBHwYFLX 4vY2F0ZWdvcnkvQkFTRUJBTEwvQmFsbHNwb3J0Xy1fQmFzZWJh bGwuaHRtbB8HZx8IaGQUKwACFgwfAAUiQmFsbHNwb3J0IC0gQm Fza2V0YmFsbCwgU3RyZWV0YmFsbB8EBQUyNjY2Nh8FCysEAR8G BTV+L2NhdGVnb3J5L0JCL0JhbGxzcG9ydF8tX0Jhc2tldGJhbG xfX1N0cmVldGJhbGwuwHRtbB8HZx8IaGQUKwACFgwfAAUbQmFs bHNwb3J0IC0gQmVhY2h2b2xsZXliYWxsHwQFBTI2NjY4HwULKw QBHwYFM34vY2F0ZWdvcnkvQkVBQ0hWQi9CYWxsc3BvcnRfLV9C ZWFjaHZvbGxleWJhbGwuaHRtbB8HZx8IaGQUKwACFgwfAAUqQm FsbHNwb3J0IC0gRmF1c3RiYWxsLCBQcmVsbGJhbGwsIEtvcmZi YWxsHwQFBTI2Njc2HwULKwQBHwYFQH4vY2F0ZWdvcnkvRkFVU1 QvQmFsbHNwb3J0Xy1fRmF1c3RiYWxsX19QcmVsbGJhbGxfX0tv cmZiYWxstmh0bWwfB2cfCGhkFCsAAhYMHwAFFEJhbGxzcG9ydC AtIEZ1w59iYWxsHwQFBTI2Njc3HwULKwQBHwYFJ34vY2F0ZWdv cnkvRkIvQmFsbHNwb3J0Xy1fRnVzc2JhbGwuaHRtbB8HZx5IaG QUKwACFgwfAAUUQmFsbHNwb3J0IC0gSGFuZGJhbGwfBAUFMjY2 ODMfBQsrBAEfBgUnfi9jYXRlZ29yeS9IQi9CYWxsc3BvcnRfLV 9IYW5kYmFsbC5odG1sHwdnHwhoZBQrAAIWDB8ABStCYWxsc3Bv cnQgLSBIb2NrZXksIFN0cmVldGhvY2tleSwgRWlzaG9ja2V5Hw QFBTI2Njg0HwULKwQBHwYFQn4vY2F0ZWdvcnkvSE9DS0VZL0Jh bGxzcG9ydF8tX0hvY2tleV9fU3RyZWV0aG9ja2V5X19FaXNob2 NrZXkuaHRtbB8HZx8IaGQUKwACFgwfAAUbQmFsbHNwb3J0IC0g VGVubmlzIC8gU3F1YXNoHwQFBTI2NzAwHwULKwQBHwYFMn4vY2 F0ZWdvcnkvVEVOTklTL0JhbGxzcG9ydF8tX1Rlbm5pc19fX1Nx dWFzaC5odG1sHwdnHwhoZBQrAAIWDB8ABRdCYWxsc3BvcnQgLS BUaXNjaHRlbm5pcx8EBQUyNjcwMh8FCysEAR8GBSp

    det gånger 5 ungefär! Jag tog inte med hela..

    Det ser ju fel ut och jag har tittat på andra hemsidor och där är det renare och finare. Varför blir det så här? Jag kan föreställa mig att det inte har en positiv inverkan för sökmotorer, eller?

    Så tacksam för svar!

    Hälsningar
    Vale

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Hmm, jag skulle gissa att sökmotorer inte har några större problem med det där, däremot är det onödigt att skicka det till klienten vid varje anrop.

    Be utvecklarna att dels stänga av ViewState där det inte behövs, och dessutom spara den på serversidan.

    Lite info i min blogg: http://blog.crswebb.se/post/2008/08/...-klienten.aspx
    Om att spara ViewState på servern: http://aspalliance.com/911

    Jag vet att du har lite problem med dina tyska utvecklare, men det här borde dom faktiskt ha koll på

  3. #3
    Jingos avatar
    Jingo Jingo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    39
    Din shop måste vara tillverkad i ASP.Net som tyvärr ibland kan ge sådana här galet stora Viewstates i koden. Det tvistas om hur det påverkar din seo men det är i varje fall inte positivt. Ligger koden direkt under body taggen eller längre ner ?

    Är det du själv som har utvecklat shopen ?

  4. #4
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    Jag vet att du har lite problem med dina tyska utvecklare, men det här borde dom faktiskt ha koll på
    hahah kul att du kommer ihåg/vet om det =) Jag tycker också att de borde ha koll på det.. vi får väl se =) Tack för dina länkar, ska kolla upp det!

    Ligger koden direkt under body taggen eller längre ner ?

    Är det du själv som har utvecklat shopen ?
    Nej jag har inte gjort den själv och koden ligger så här:

    <body>
    <form name="form1" method="post" action="publish/Shop.aspx?ActiveID=8" id="form1">
    <div>
    <input type="hidden" name="__EVENTTARGET" id="__EVENTTARGET" value="" />
    <input type="hidden" name="__EVENTARGUMENT" id="__EVENTARGUMENT" value="" />
    <input type="hidden" name="__VIEWSTATE" id="__VIEWSTATE"

    och sen börjar det roliga =)

  5. #5
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    Jag läste precis på din sida om det som bidrar till stora html-koder men varför är det så viktigt att minska koden? Laddningstid?

  6. #6
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Ja, främst laddningstid men också serverprestanda. Varför ska man skicka onödig data till sina klienter?

  7. #7
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Laddningstiden är helt klart den viktigaste faktorn i mitt fall. Förutom det så argumenteras det om huruvida förhållandet mellan mängd kod vs mängd content påverkar en sidas SEO.

    Jag ska låta det vara osagt hur det är med den saken, men laddningstiden påverkas (och mängden data är viktig för många mobila enheter). Nu ska ju Google också ta in laddningstiden som en faktor vid ranking så då blir det ju ännu viktigare

  8. #8
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    Ja förstår! Alltså lång källkod dålig för laddningstid och serverprestanda men kan det också vara dålig för seo arbetet? Varför spelar det roll om den ligger direkt under Body-taggen eller inte?

    Tack för hjälpen! =)

  9. #9
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    AH! Läste ditt svar först nu Stefan, tack! =)

  10. #10
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Rykten har sagt att vissa sökrobotar bara läser ett visst antal tecken i källkoden, och om du då slösar bort ALLT det med ViewState så är det ju inte speciellt bra

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Gammalt rykte det där om att sökrobotar inte läser all text. Jag kan inte komma ihåg om det fanns några vederhäftiga källor som kunde styrka det påståendet då.
    Tror t.o.m. att det specades ned till 100kb, som källkod, maximalt som en sökrobot kunde läsa och indexera när den debatten var. Fast den delen stämde inte utan det gick att indexera innehåll i mångdubbelt så stora filer.

    Däremot så har det en lång bakgrund att få ned filstorleken. När telefonmodem var det vanligaste för att komma ut på nätet fanns det en klar vits att ha en låg filstorlek för att undvika långa laddningstider för en besökare. Dessutom var bandbredden som man hade på ett standardwebbhotell betydligt lägre än vad den normalt är idag. Och var det en hyfsat stor webbplats gick det lätt att komma över maxgränsen och extra bandbredd var inte billigt.

    Sedan som Stefan påpekar så tar Google som en parameter numera hänsyn till laddningstiden på en sida. Så det finns all anledning att ta bort onödigt material.

  12. #12
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Viewstate är ett sätt för Asp.Net skicka runt formulärdata från sidan för att "behålla state", dvs få den att efterlikna en desktopapplikation.

    I och med att Asp.Net Webforms är ganska vanligt ute på nätet så tror jag inte att de större sökrobotarna skulle tolka innehållet i en ViewState-tagg som text.

    Men , som flera andra säger så vill man självklart minimera laddningstiderna för ens sida.

    Tänk på att om man slår av Viewstate kan det ge en hel del sidoeffekter på siten(kontroller, textboxar som "dör" vid sidomladdningar), vilket innebär en hel del fixande i koden bakom, och kan i slutändan bli väldigt kostsamt i utvecklingskostnader.

  13. #13
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Laddningstiden påverkas inte särskilt mycket om det inte är extrema mängder text, databasanropen lär var den verkliga flaskhalsen samt valet av webbhotell. Man kan tänka sig att Google bortser från viewstate, men man kan också tänka sig att Google inte gillar när det är mycket ovidkommande skräp i förhållande till faktiskt innehåll.

  14. #14
    Vales avatar
    Vale Vale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    68
    Tack för alla svar!

    Alltså har man en ren och fin källkod kan man inte göra fel =)

    Jag kopierade alla dessa siffror och nummer och klistrade in i Word, jag fick 6 fulla sidor! Det räknas väl som extrema mängder eller finns det värre? (säkert..) Jag tycker att det verkar lite för mycket, alltså ska jag pratar med mina programmerare!

    Tack än en gång =)

    Hälsningar
    Vale

  15. #15
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Laddningstiden påverkas inte särskilt mycket om det inte är extrema mängder text, databasanropen lär var den verkliga flaskhalsen samt valet av webbhotell.
    Nej, där har du helt fel.
    För att motbevisa dig kan jag ge dig lite data från en utvecklingserver jag har. Jag får datat från Symfony (ramverk).

    Total laddningstid (PageSpeed)(ink svarstid): 2.555 sekunder
    Antal KB som skickas: 16000 KB
    Antal databas frågor: 44
    Tid som spenderades på exekvering av php: 0.453 sekunder
    Varav databas frågor: 0.00013 sekunder

    Som du ser tar databasfrågorna ingen tid alls. Det som tar tid är att flytta allt innehåll som finns på sidan. (Ungefär 2 sekunder.)

    Dock är den 44 frågorna nästan enbart läsningar. Läsningar är betydligt snabbare är skrivningar. Men 44 skrivningar kommer fortfarande vara en bråkdel av totala laddningstiden.

  16. #16
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Jag är inne på samma linje som du Hermano . Med dagens serverkraft brukar inte databasen vara ett problem ( inte ens om sql-frågorna är kassa , cacha så mycket du kan, minne är billigt!) ,flaskhalsen uppstår oftast när man ska skicka över datan från servern till klienten.

    Ett tips för alla som bygger webbsiter är att ladda in all script(Jquery, Prototype etc etc.) från exempelvis Google CDN

    Scriptfilerna cachas i webbläsaren och behöver enbart laddas in en gång när de besöker din sida, eller kanske inte ens alls då googles server returnerar 304 "not modified" om webbläsaren redan har samma version av scriptfilen.

    detta är ju inte mycket (~24kb för jquery gzippad), men alla åtgärder som kan minska onödiga dataöverföringar är bra.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sökning på "webben" kontra "sidor från Sverige"
    Av Rawland Hustle i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 13:31
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 08:51
  3. "robots" content="index,follow"
    Av minbeb i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 12:46
  4. Hur lokalt är "local" - META NAME="Distribution"
    Av Ametz i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 00:02
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 12:28