Resultat 1 till 7 av 7

Bästa tillvägagångssätt?

  1. #1
    jimmy walkers avatar
    jimmy walker jimmy walker är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    3
    Hej,

    Ponera att jag har ett rekryteringsföretag och att företaget heter Omni Recruit. Jag köper domännamn som rekryterare.se, rekryteringsföretag.se, osv.

    Vad är bästa tillvägagångssätt för att utnyttja dessa domäner? Ska jag redirecta (301, el 302?) trots att domänerna är nyinskaffade eller ska jag lägga över samma innehåll på de nya domänerna från min "huvuddomän" (e.g. omni.se) och sedan vänta en tid (hur lång tid?)

    Förmodligen en enkel nybörjarfråga som borde kunna få ett enkelt svar, eller?

    En annan fråga: rankar Google .se adresser högre i Sverige än .com?

    Tack på förhand
    Jimmy Walker

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det bästa sättet att använda domänerna är att skapa satellit sajter för att öka chansen till trafik och bra länkar till huvuddomänen.

    Det tar tid att skaffa sig en bra position på internet, lång tid.

    Jag är ganska säker på att det inte skiljer något mellan .se och .com. båda toppdomänerna rankar bra i Sverige.

  3. #3
    jimmy walkers avatar
    jimmy walker jimmy walker är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    3
    Hej,

    Tack för ditt svar.

    En följdfråga: låt säga att jag har registrerat både rekryteringskonsult.se och rekryteringskonsulter.se. Bör jag satsa på en av domänerna om jag inte har tid att göra unikt innehåll för båda eller vilken lösning skulle jag annars kunna använda mig av?

    Är Google så pass sofistikerade att de exempelvis jämför whois-data? Dvs. är det ett problem om jag sätter upp 5 satellitsajter som samtliga framförallt länkar till min huvuddomän och samtliga domäner har samma ägare?

    Jimmy Walker

  4. #4
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Jag läser ibland att de läser av whois, är lite tveksam till det bland annat för att .se och en del andra inte lämnar ut sådan data.

    Det som är viktigare än whois är olika ip-adresser, olika c-klasser. Om du har två domäner där endast singular och plural skiljer så skulle jag lägga in redirect (301) på den ena av dem, vilken spelar inte så stor roll eftersom Google är bra på att tolka singular/plural (gör ingen märkbar skillnad i de flesta fall).
    Senast redigerat av Fredrik Lundahl den 2010-07-24 klockan 19:39. Anledning: tillägg

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Man kanske skall skilja på faktadomäner och satellitdomäner.
    Om man med faktadomän avser en officiell webbplats för företaget med fördjupad information samt länkar intill huvudsidan så har ägarförhållandet på domänerna ingen betydelse.

    Om man med en satellitdomän avser en webbplats där avsändaren/företaget som ligger bakom är dold, men det finns länkar till huvudsidan, är knappast ägarförhållandet så viktigt heller. Beroende på vilken skala det är kanske.

    Både webbplatstyperna kan gå bra för att optimera upp för ett eller några enskilda nyckelord per sida.
    Däremot finns det som jag sett när jag gjort om satellitdomäner till faktadomäner en skillnad hur många besökare som går vidare till huvudsidan.
    Och där har faktadomänerna ett övertag.

    Ip-adresser och c-klasser har jag inte sett att det har någon större betydelse i mindre skala. Men det är lite svårare att säga något om före man flyttar ut domänerna till andra ställen och noterar om det blir skillnader.

  6. #6
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Skydda dina Whois-uppgifter enkelt för t.ex. .com eller .net domäner.

    Googla på "Private Domain Registration", det finns många registrars som erbjuder detta.

    mvh Anders

  7. #7
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Förtydligande: Har man sina domäner hos en registrar som ej erbjuder detta så kan man göra en Transfer av domänen till en som gör det. Bäst är givetvis att skydda Whois omedelbart när man köper domänen!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Bästa webbutik för SEO?
    Av Maria S i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-11-24, 14:29
  2. Världens bästa SEO-företag
    Av Maccke i forum Nyheter
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 23:09
  3. Bästa Wordpress sturktur för SEO
    Av Fredrik-S i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-15, 19:36
  4. Bästa domänval
    Av Madeleine i forum Domänen
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 11:15
  5. Redirect på bästa sätt?
    Av goo i forum URL-omskrivning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 12:28