Resultat 1 till 3 av 3

En domän per kategori - Bra för SEO?

  1. #1
    LMIABs avatar
    LMIAB LMIAB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    2
    Vi har en sida som berör ett ganska vitt ämne, laser för industriell implementering. Därför finns flera olika underkategorier som t.ex. lasermärkning, lasersvetsning, laserskärning etc.

    Pratade med en konsult före semestern om hur man bäst bör lägga upp sin sida/sidor för att få mer "kraft" mot sökmotorerna och då kom vi in på länkningen till och från sidan.
    Vi pratade då om att skapa en domän per underkategori så att vi har vår huvuddomän, lmiab.se, som översikt där man kommer till en generell sida om t.ex. lasermärkning när man klickar på den länken. Sedan för att fördjupa sig i den kategorin länkar man vidare från informationssidan till en ny sida/domän som heter lasermärka.se.

    Under lasermärkna.se finns sedan all nödvändig information om lasermärkning. Den sidan länkar i sin tur vidare till alla andra underkategorier på samma sätt som huvudsidan och på samma sätt har vi tänkt bygga upp detta "nätverk" mellan flera domäner smo berör underkategorier till laser.

    Nu har jag dock börjat fundera på om detta verkligen är ett bra sätt att skapa ett länknätverk eller om det är bättre att samla allt på en enda sida/domän som vi alltid haft?
    Hoppas jag förklarat på ett någorlunda klart sätt.

  2. #2
    Jingos avatar
    Jingo Jingo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    39
    Jag skulle skapa en sida på en domän och använda de specifika domännamnen till satellitsidor som ni kan länka in till er huvudsida.

    Varför ?

    1. Tunna sidor kan ranka sämre eller till och med få straff av google
    2. Rörigt för besökarna att hoppa mellan olika domänamn
    3. Få bra relevanta länkar från satellitsidorna

  3. #3
    LMIABs avatar
    LMIAB LMIAB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    2
    När det gäller satellitsida vs huvudsida hur ska man fördela innehållet?
    Jag har ju en huvudsida med allt innehåll redan och har skapat en satellitsida på lasermärka.se där all information om lasermärkning finns.
    Är det vettigt att banta ner informationen på huvudsidan och ha den mer utförliga informationen på satellitsidan, alltså som en fördjupningssida?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-21, 16:26
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 08:26
  3. subdomäner hej.domän.se hejsan.domän.se
    Av TonyLi i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 11:12
  4. Länkar köpes i kategori resor (sv & en)
    Av Björn Lilja i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 21:24