Resultat 1 till 8 av 8

Mycket konstigt... eller inte(?)

  1. #1
    ImHungrys avatar
    ImHungry ImHungry är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    37
    Hej gott folk,

    Jag känner att jag börjar bli riktigt hajpad på detta med SEO, speciellt när man kan se sina fantastiska resultat med hjälp av Gserp.se :-)

    Jag har en liten fråga här; med hjälp av Google Keyword Tool, så har jag kollat upp ett specifikt sökord som är ganska betydelsefullt för mig och min verksamhet.

    Google säger att det görs ca 900 000 sökningar globalt för detta sökord. Jag vet att man inte ska detta på fullaste allvar, men någonstans i närheten har jag förstått att det skall vara.

    Jag tog mig därför friheten att också registrera ett domännamn som hette exakt det nyckelordet som har mycket sökningar.

    Idag har jag en mycket bra position i serpen för den sökningen, ligger på en topp 5 plats. Problemet som jag börjat märka nu, är att det faktiskt inte ger så mycket trafik som jag räknat med. Faktum är att det är STORA skillnader på siffror ....

    Keyword säger att det görs 800 000 sökningar globalt i månaden ... min sida ligger på topp 5...

    Enligt Google analytics för denna webbsida, så har jag haft 18st (haha) besökare sedan jag startade igång sidan. Trots att den alltså ligger topp 5 i serpen och det görs 800 000 sökningar enligt keyword tool.

    Nu kan vi komma fram till många olika kommentarer, som t.ex. "Har din sida tillräcklig intressant titel och meta desc för att man skall trycka in sig?" osv osv. Men jag tycker fortfarande att keyword tool borde spegla sitt resultat rent trafikmässigt, betydligt mer än 18 besökare.

    Vad som kan tilläggas här, är att det är ett domännamn som innehåller åäö och även har två ord i sig. Alltså, domännamnet ser ut såhär:

    åäö-åäö.se

    Min uppfattning är att Google tolkar "-" som ett mellanslag, och i Google Keyword tool så säger den att sökordet "åäö åäö" har ca 800 000 sökningar globalt.

    Nu är frågan här, missuppfattar jag något med Google verktyg, eller ljuger den helt?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Månadens globala sökningar visas alltid trafik i alla länder och på alla språk.
    http://adwords.google.com/support/aw...v&answer=96571

    Så håll dig till resultaten för de lokala sökningarna så blir det närmare sanningen.
    Och plats 5 skall väl ge något i storleksordningen 3-5% av sökningarna. Om det nu inte finns sponsrade länkar allra överst då blir det genast mindre.

  3. #3
    ImHungrys avatar
    ImHungry ImHungry är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    37
    Tack för snabbt svar Urban!

    Hmm ... märkligt, den FAQ:en hade jag missat. Då kan det nog stämma, men tycker det låter sjukt ... Det är ju liksom två svenska ord och inga ord på något annat språk. Så fattar inte varför 800 000 sökningar anges i "globalt" då.

    Lokalt så är det bara ett fult streck (-). Jag fattar det som att de knappt görs några sökningar på detta ord i Sverige då?

    Låter isåntfall helskumt...

  4. #4
    Jontzs avatar
    Jontz Jontz är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Malta
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av ImHungry
    Tack för snabbt svar Urban!

    Hmm ... märkligt, den FAQ:en hade jag missat. Då kan det nog stämma, men tycker det låter sjukt ... Det är ju liksom två svenska ord och inga ord på något annat språk. Så fattar inte varför 800 000 sökningar anges i "globalt" då.

    Lokalt så är det bara ett fult streck (-). Jag fattar det som att de knappt görs några sökningar på detta ord i Sverige då?

    Låter isåntfall helskumt...
    Har också undrat över - strecket men själv gissar jag på att ingen statistik finns på det snarare än att ingen söker på det.

    Ett annat tips när du ska kolla upp sökord är att klicka i "Exact phrase" nere till vänster. Det visar sökningar för "exakt den här" och inte "exakt den här hästen".
    Sällan det gör så stor skillnad i praktiken men ibland kan två nästan likadan meningar vara helt olika nischs.

  5. #5
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Detta Keyword tool verkar mest förvirrande och snarare vilseledande...
    Jag tänker även på andra inlägg som på många sätt påminner om detta...

    Jag har aldrig använt denna tjänst och jag vet inte heller varför jag skulle... Det kanske kommer!!

    Alla såna "sökningar i månaden" verkar REJÄLT överskattade. 800 000 på en månad är rätt mycket. Till detta, det är ett svenskt ord med svenska tecken. Troligen krävs det ett svenskt tangentbord för att göra denna typen av sökningar.

    Visst finns det svenskar i andra länder, men ... jag är tveksam.

    Sen hör det till saken, "en global sökning", alltså samma sökord är en sak, och ett "globalt index" är en annan sak. Du förväxlar dig själv i detta resonemang. Du ligger topp 5 säger du, men det är på det svenska index. Alla som söker i andra länder söker i andra index och dessa index kan ge annat resultat än det du ser...

    Det blir bara fel hur man än vänder på det!! :-)

    Jag vet inte varför Google envisas med att leverera så pass vilseledande information. Kanske för det inte år så jävla sexigt med 16 besökare på en månad och att folk skriver om 800 000 sökningar på alla dessa forum...

    Känns troligt.
    Lätt fixat!! Bra marknadsföring!! :-)

    16 besökare på en månad skulle ge dåligt ljus på Google Keywords tool... Ingen skulle använda det. 800 000 ger en annan gloria... Så att säga!! :-) Gratulerar till din insikt!! Eller skippa detta verktyg. Vad har du att förlora!? :-)

    Lycka till....!!

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visst ger Keyword Tool ibland mycket felaktiga siffror. Det märks när man jämför med vad en AdWordskampanj 24/7 visar på samma ord under samma period. Vilket bland annat jag skrivit om här tidigare.

    Sedan vill det till att man sätter matchningstypen till exakt för att komma lite närmare sanningen där. Då kan ett ord med exakt matchning ge kanske 5% av det som visas i bred matchning.
    Vilket i fallet ovan med 800.000 sökningar per månad ger 40.000 istället.

    Och det bästa är onekligen att köra AdWords under en period för att utröna vilka nyckelord som är de intressanta. Vilket brukar påpekas när den här diskussionen om Keyword Tool kommer upp.

  7. #7
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    Jo visst. Men hur svårt kan det vara!?
    Hade Google velat göra en användbar tjänst hade dom gjort det.
    Google är världens skarpaste hjärnor på ett ställe och INGET sker av en slump på världens största företag... (Eller kändaste företag.)

    Själva affärsmodellen med keyword tool är att vara vilseledande. Det är faktiskt viktigt att komma ihåg!!
    Tänk om sökresultatet hade varit av samma vilseledande kaliber.... Hur snabbt hade användarna lämnat Google!? :-)
    Nu är det inte så, och det är ingen tillfällighet...!! :-)

    Kritiskt tänkande är inget ämne som intresserar en kräsen SEO-wannabe.... :-)
    Senast redigerat av plana den 2010-08-30 klockan 20:16. Anledning: Ät inte gul snö!! :-)

  8. #8
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Jag håller med plana, AdWords överdriver antalet sökningar, ofta kraftigt, och rekommenderar väldigt höga bud på sökorden. Följer man råden på AdWords får man snabbt en tunn plånbok. Och det är ju det Google vill.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 23:10
  2. www eller inte www?
    Av Nicko i forum Optimering
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-07-24, 16:18
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 11:57
  4. Ser mycket konstigt cachad ut
    Av KrukaaN i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-17, 13:59
  5. Moral eller inte?
    Av Patrik Berggren i forum Kataloger
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 11:11