Resultat 1 till 10 av 10

Värde av inlänkar?

  1. #1
    tintinskoogs avatar
    tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    västra götaland
    Inlägg
    48
    Såg till min stora glädje att jag har ett antal "naturliga" inlänkar från norrköpings stadsbilblioteks hemsida, dvs de länkar till min sida som faktainformation om ett ämne.
    hur mycket är detta värt ur seo synpunkt?

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Värdet av en länk till din webbplats beror på ett antal faktorer, och kan variera beroende på vilken sajt vi pratar om (vilken sajt som får länken alltså). De viktigaste faktorerna, utan inördes ordning (fyll gärna på ifall ni har mer input):

    - Att sidan/sajten som länken kommer från är inom samma ämnesområde.
    - Länktexten (helst ska det nyckelord du vill ranka på finnas med i länktexten)
    - Hur många inkommande länkar sajten som länkar till dig har. Och vart de länkarna kommer från
    - Hur många andra utgående länkar den länkande sidan har. Ju färre desto bättre, men samtidigt kan det vara mycket värdefullt ifall den länkande sidan länkar till andra sidor som rankar bra på samma nyckelord som du vill ranka på.

    Så för att svara på din fråga, om hur värdefull länken är skulle man behöva analysera det hela lite närmare. Men en gissning är att en sajt som Norrköpings Stadsbibliotek förmodligen bär på en hel del trovärdighet, kanske genom att den i sin tur länkas till från Kommunens hemsida etc. Så även om länken inte skulle ha ditt nyckelord som länktext så är länken bra för din sajts trovärdighet.

    Hoppas att jag inte tjorvade till det allt för mycket så här på Söndagskvällen

  3. #3
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Klockrent svar av Bernt. Passar på att säga tack, lärde mig ett och annat!

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Håller med om att Bernts svar är mycket bra. Får även passa på att komma med ett tips som jag själv brukar göra när man får naturliga inlänkar från värdefulla sidor.

    Som Bernt säger så är länktexten mycket viktig och du bör utnyttja detta genom att maila personen som lagt till din länk och tacka så mycket för länken, och samtidigt fråga om han kan ändra texten till något som passar dig. Det bör lämpligen innehålla ditt keyword för den aktuella sidan.

  5. #5
    Kaugesaars avatar
    Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av The Duffy Agency
    Får även passa på att komma med ett tips som jag själv brukar göra när man får naturliga inlänkar från värdefulla sidor.

    Som Bernt säger så är länktexten mycket viktig och du bör utnyttja detta genom att maila personen som lagt till din länk och tacka så mycket för länken, och samtidigt fråga om han kan ändra texten till något som passar dig. Det bör lämpligen innehålla ditt keyword för den aktuella sidan.
    Just det skulle jag faktiskt varna för, då är den verkligen inte är naturlig längre. Det är dessutom att föredra om du har en naturlig spridning på ankartexten hos dom inlänkar man har mot sin sida.

    Säg att din domän t ex är kittys.se så bör ankartexterna kittys.se och kittys vara några utav dom mest vanligt förkommande eftersom det faller mer naturligt. Även om du så vill ranka på ordet katter.
    Besök min SEO-Blogg kaugesaar.se

  6. #6
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Kaugesaar
    Just det skulle jag faktiskt varna för, då är den verkligen inte är naturlig längre. Det är dessutom att föredra om du har en naturlig spridning på ankartexten hos dom inlänkar man har mot sin sida.

    Säg att din domän t ex är w*w.kittys.se så bör ankartexterna w*w.kittys.se/kittys.se och kittys så bör båda vara några utav dom mest vanliga eftersom det faller mer naturligt. Även om du så vill ranka på ordet katter.
    Okej.... kan inte direkt säga att jag håller med dig, men får väl förklara hur jag tänker här.

    Om man enbart har ett fåtal riktigt bra inlänkar anser jag att de bör stödja ditt primära sökord på den aktuella sidan istället för att se naturlig ut. En stark länk kan vara värd riktigt mycket för din sida med en bra ankartext.

    Det ska sägas att jag nu hänvisar till det aktuella fallet, där han har fått 1 stor fin inlänk, inte att det är något man gör med alla sina naturliga länkar förstås.

    Sen hade jag knappast besvärat mig om ankartexten är ganska lik den du vill ha, men om det är eller och du satsar på som sökfras så hade jag absolut försökt ändra den med ett vänligt mail.

    Blev dessutom nyfiken, när du säger att den ska se naturlig ut, vad syftar du då på? Menar du att länken skulle ge någon extra styrka omodifierad som dessutom skulle väga upp att den inte tillför någon direkt styrka till ditt nyckelord?

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Håller nog med The Duffy lite här. Så mycket oro behöver man inte ha för att inlänkarna skall ha samma ankartext. Alla inlänkar kan man i alla fall inte styra över så det kommer med stor sannolikhet bli en spridning av ankartexten ändå.
    Dessutom så är det i en hel del fall rätt så naturligt att ankartexten överensstämmer med nyckelordet.

    Sedan kan vi titta på den här sökningen. Plats nummer ett där. Utan att kontrollera så noga vill jag nog hävda att ankartexterna nästan bara består av nyckelordet. Det var ju ett syfte med den sidan också.
    Och att få en mycket kraftig länktillväxt snabbt skadade heller inte sidan, tvärtom.

  8. #8
    Kaugesaars avatar
    Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    76
    Misstolka dig lite och läste det som om att man skulle ta kontakt så fort man fick en inlänk som inte hade "rätt" ankartext. Hur som helst skulle jag vara tacksam för länken från biblioteket och istället jobbat vidare på att skaffa sig andra inlänkar.

    Det jag menar med att den inte längre skulle vara naturlig är att du antagligen inte hade tagit kontakt med sidan om det inte fanns sökmotorer. Sedan tror jag mycket väl också att google kan nedvärdera en länk ifall dom märker att man går in och bara redigerar ankartexten.

    Själv tror jag att man generellt lägger för storvikt idag på ankartexten, har du en bra sida med relevant innehåll på den sökfras du vill ranka så kan jag satsa min högra arm på att du kan ranka bra utan en enda länk med "rätt" ankartext. Självklart finns det en del sökord som är allt för konkurrensutsatta då detta inte skulle funka.

    En studie som visar lite på det jag menar med naturlig spridning.
    http://www.cemper.com/seo-knowhow/na...ing-case-study

    Edit:
    Just Sverigedemokraterna.de faller ju även naturligt med domänen.

    Citat Ursprungligen postat av sverigedemokraterna.de
    Ankartext - Unika länkar
    Sverigedemokraterna.de - 2,263
    Sverigedemokraterna - 1,261
    sverigedemokraterna.de - 176
    (img) Jag röster inte på Sverigedemokraterna läs mer på www sverigedemokraterna de - 241
    (img) ”sverigedemokraterna - 2,431
    sverigedemokraterna.de/ - 34
    sverigedemokraterna.de - 9
    Edit 2:
    Jag inser att jag just nu helt fördömer "rätt" ankartext vilket inte riktigt är det jag vill få sagt utan jag tror bara att folk har allt för höga tankar om "rätt" ankartext.
    Senast redigerat av Urban G den 2010-08-16 klockan 15:21.
    Besök min SEO-Blogg kaugesaar.se

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Citat Ursprungligen postat av Kaugesaar
    ...har du en bra sida med relevant innehåll på den sökfras du vill ranka så kan jag satsa min högra arm på att du kan ranka bra utan en enda länk med "rätt" ankartext...
    Visst och i en del fall som Magnus beskriver här så klarar man sig utan inlänkar också.

  10. #10
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Visst har jag inkommande länkar men det är ingeting jag jobbat ihjäl mig på. Ser nog att mina resesida om grekland (sök på "grekland" i google, bing eller yahoo) så hittar du oss på en .gr domän...

    Tycker jag är lite skojigt att faktiskt klarat av en ganska ok prestation utan större länkarbete...

    Till ämnet så handlar det vist om sökordet i länken men även ord vid sidan om har betydelse vid länkning. Namnet på länkade sidan har betydels samt landningssidans namn har betydelse...

    Det är ALLTID viktigt att planera dina in och utlänkar så det blir det bästa möjliga av det så att säga...

    Det tycker jag att jag har lyckats med genom åren

    Michael

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur vet man att en inlänk ger bra värde?
    Av Torreman i forum Länkbygge
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 18:54
  2. Säljer adwordskupong värde 500 kr
    Av Anders Granström i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-14, 10:38
  3. Värde på webbsida
    Av lamai i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-31, 14:52
  4. Hur stort värde har ett blogginlägg?
    Av Sundream Estate i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 08:48
  5. Länkkatalogers länk värde
    Av Sundream Estate i forum Kataloger
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 17:50