Resultat 1 till 5 av 5

.me-domän

  1. #1
    ImHungrys avatar
    ImHungry ImHungry är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    37
    Hej,

    Den här frågan har säkert ställts förr, men jag kunde inte hitta något specifikt för just .me domäner.

    Jag var ute och fiskade domäner igår för min SEO-portfölj och kom över ett domännamn som var riktigt bra.

    Domännamnet består av ett svensktord följt av .me. Frågan nu, är hur pass bra detta namn är i seo-syfte. Det rör sig om ett specifikt svenskt ord. T.ex:

    godis.me

    Har jag fördel med detta domännamn om jag skulle vilja arbeta på ett nyckelord som godis i detta fall? Självklart styrs mycket av inlänkar etc, det är jag medveten om. Men det jag är intresserad av är att veta om godis.se är mycket bättre än godis.me eller om de är lika mycket värda för svenska sökningar?

    Tack på förhand

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Du har fördel om domännamnet överensstämmer med nyckelordet oavsett tld.

    Sedan angående .se eller .me bör en se-domän vara en fördel att den är bekant vilket inte .me är på samma sätt. Det kan avhålla folk från att klicka. Kanske lite som att man inte så gärna klickar på en webbplats som slutar med .ru.
    Det kan också tänkas ge problem när folk skall länka till dig och skriver .se av gammal vana. Jag har själv det lilla problemet med några egna domäner med lite inte fullt så vanliga ändelser att jag länkar fel.

    Men för övrigt så skall det inte ha betydelse ur SEO-synpunkt. En del hävdar det men det känns lite dåligt underbyggt de påståendena.
    Relaterade diskussion om info-domäner här och där skall det inte ha betydelse. Lite om domäner här också.
    Och Jim har inga problem med sin me-domän.

  3. #3
    ImHungrys avatar
    ImHungry ImHungry är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    37
    Hej Urban,

    Återigen, tack för ett otroligt bra svar! Jag har nu läst igenom samtliga inlägg och google-sidan på personen i fråga som drivit upp den .me domänen.

    Fyfan va intressant säger jag bara!

    Jag skulle vilja säga att jag har lyckats få tag på ett otroligt bra domännamn, trots att det är en .me. Men jag förstår din tanke med att man av gammal hederlig vana hellre använder .se t.ex.

    Detta ska bli otroligt intressant att se hur det resulterar i SERPen för det sökord som jag jobbar med. Jag lovar att rapportera hur det blir, du får nog ett PM av mig sedan, så får vi se om det fungerade som jag trodde :-)

    Nu ska vi fixa sig lite inlänkar ;-)

    Må bäst då.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Bra svar av Urban. Viktigt att nämna: köp de tld som anses neutrala av Google och styr sedan till Sverige i webmaster tools.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    ImHungrys avatar
    ImHungry ImHungry är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Bra svar av Urban. Viktigt att nämna: köp de tld som anses neutrala av Google och styr sedan till Sverige i webmaster tools.
    Ärligt talat, så tycker jag du borde vara mån om Urban (-: Det är en kanon kille, som besitter erfarenheter som många andra kan ha en otroligt nyta uttav. Vore det inte för Urban och hans snabba svar, så hade jag faktiskt lämnat detta forum för länge sedan.

    Utförliga och informationsrika svar för sökmotoroptimering har gjort att jag stannat och mycket är tack vare Urban som gett mig exakt den informationen jag behöver. Sånt här betalar man för egentligen........

    F.ö. tack för ditt tips! Jag har nu testat göra som du föreslagit, att restricta domänen för Sverige i Webmaster Tools. Vi får se vad som sker!

    Allt gott.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-21, 16:26
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 08:26
  3. subdomäner hej.domän.se hejsan.domän.se
    Av TonyLi i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 11:12