Resultat 1 till 16 av 16

Hur kan EN blogg driva upp PR kraftigt på en annan sajt?

  1. #1
    pmazolos avatar
    pmazolo pmazolo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    5
    En nybörjarfråga misstänker jag.

    Jag har av en mkt välrenomerad SEO-expert fått följande tips för att öka PR på min sajt: Starta en blogg och få inlänkar o trafik till den, se sen till att den länkar bra till din sajt, så kommer den att öka kraftigt i PR. Detta istället för att börja fixa inlänkar till själva sajten, eller att göra om själva sajten till en blogg.

    Kan någon förklara hur detta funkar? Min blogg kan väl av naturliga skäl lättare få inlänkar än min mer statiska sajt, om jag skriver intressanta och relevanta saker fortlöpande på bloggen. Men hur mkt kan egentligen ett antal länkar från EN blogg driva upp PR på min sajt så mkt? Och varför skulle detta upplägg vara bättre än att göra själva sajten till en blogg?

    Eller har jag missförstått något här?

    PS. Om nu detta verkligen är bra SEO, hur ska man jobba med länkningen mellan bloggen o sajten. Ha en permanent länk till sajten i bloggens meny och ofta i inläggen dessutom, eller? Och ska jag länka tillbaka till bloggen från sajten? Och när jag är ute o pratar i forum osv, ska jag då i första hand försöka skapa länkar till bloggen eller sajten?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visserligen kan man ha lite synpunkter på om PR verkligen är det som skall stå som första prioritering när det gäller en webbplats istället för att den skall placera sig bra. Men det finns en del trådar i forumet om det redan så vi lämnar den delen tillsvidare.

    Sättet du beskriver är något omständligt för att få PR. Det kräver först att bloggen får PR sedan skall det transporteras vidare till din sida. En process som kommer att ta mycket lång tid och du kommer med största sannolikhet få lägre PR på din huvudsida än på bloggen.

    Bättre är väl då att lägga bloggen på huvuddomänen i exempelvis en undermapp. Då driver du trafik till sidan och hela huvudsidan gynnas av att webbplatsen ständigt får nytt innehåll.
    Att sedan göra om huvudsidan till blogg är inget problem. Du kan separera innehållet från själva bloggen så den ser statisk ut om du inte vill ha exempelvis bloggkommentarer på den statiska delen.

    Däremot så finns det ur SEO-synpunkt en vinst med att lägga en blogg på en separat domän. Du får ju inlänkar från en fristående webbplats på det sättet. Fast det kräver förstås att bloggen i sin tur får inlänkar. Och effekten från bloggen är rätt så begränsad. Att sitta och länka till sin egen sida från en fristående blogg i varje inlägg ser inte bara spammigt ut, det ger en begränsad effekt, dock inte att förakta helt.

    Så frågan är kanske om det inte uppstått något missförstånd i kommunikationen här om syftet med bloggen.

  3. #3
    pmazolos avatar
    pmazolo pmazolo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    5
    Tack Urban för bra svar.

    För det första kanske jag uttryckte mig oklart angående PR/placering. Det jag strävar efter är att placera mig mkt bra på en enda fras typ "xxx yyy", så egentligen är PR bara en del av det hela.

    Angående syftet med bloggen så kan han ha menat att den ska bli den som placerar sig, och att man sedan hoppas att besökarna blir intresserade av mig o hittar vidare till sajten med info osv.....

    Jag vet att han frågade mig om jag kunde tänka mig att sajten skulle bli en blogg och jag sa då nej, jag vill ha en klassisk statisk sajt. Så frågan är väl då varför han sa att jag skulle använda en blogg på en annan domän på ett annat hotell istället för att lägga den på en subdomän eller undersida bara? (min sajt ligger på mittnamn.se och jag hade köpt xxx-yyy.nu där jag nu lagt bloggen) Och varför han överhuvudtaget föreslog en blogg med allt arbete det innebär istället för att bara bygga inlänkar till den statiska sajten....

    En intressant sak i sammanhanget är att min värste konkurrent på google (#1 sedan länge på frasen) har ett sånt upplägg som jag blivit föreslagen.... dvs en blogg och en statisk sajt, och det är INTE bloggen som ligger i topp! (sen gör konkurrenten en massa andra saker också med massor av inlänkar osv, men absolut mest till bloggen)

    Om ni undrar varför jag inte bara frågar min SEO-expert om det här så är det så att jag pratat på telefon flera ggr med honom o han har varit mkt schysst med råd osv, men han vägrar ta mig som kund. Tycker jag är för liten o inte har råd med honom o det blir för litet projekt ändå.....så, det börjar bli lite pinsamt att ringa upp igen. Det är som med tjejer på högstadiet, de som inte vill ha en vill man ha, o de som vill ha en måste ju vara desperata...;-)

  4. #4
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Om du till exempel använder Wordpress som blogg så går den alldeles utmärkt att använda som CMS också, så du kan få det bästa av båda världar i samma system.

    En vits med att göra så som din SEO-guru föreslår är ju att du får in nyckelordet i domänen, det är inte att förakta.

    Sen är en blogg naturligtvis jättebra, men precis som Urban säger så tror jag att du vinner mer på att ha den på samma domän (inte subdomän).

    Sen blir jag ju lite fundersam, är det inte upp till dig som kund att bestämma om du har råd eller inte?

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om vi pratar blogg i det här sammanhanget så finns det tre varianter här.
    1) Du kan lägga den på en helt separat domän.
    2) Du kan lägga den på en subdomän.
    3) Du kan lägga den på själva huvudsidan i exempelvis en mapp.
    Det finns fördelar och nackdelar med dessa tre varianter. Beroende på faktorer som; vilka mål skall uppnås, hur ser huvudsidan ut avseende storlek, uppdateringstakt, osv.
    Det går också att kombinera de tre bloggvarianterna beroende på förutsättningarna.
    Sedan finns alternativet att bygga några former av satellitsidor på bloggarna utanför huvuddomänen.

    Vilket alternativ man föreslår en kund är avhängigt just av de förutsättningar som råder. Så att kategoriskt föreslå ett alternativ utan att veta mer om webbplatsen är kanske inte det allra bästa.
    I det här fallet verkar den du pratat med tittat på de olika alternativen och gett ett förslag.

    Och optimering innebär alltid arbete, oavsett som det gäller att skapa en blogg eller arbeta med huvudsidan. Finns inga genvägar där. Antingen gör man arbetet själv eller så betalar man någon för att göra det.

  6. #6
    pmazolos avatar
    pmazolo pmazolo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    5
    Stefan: Jag kör Wordpress på båda, snart, trevligt att ha CMS som sagt. Vill dock inte ha min huvudsajt i bloggformat med kommentarer osv så jag har tagit bort allt bloggigt.

    Bra med domännamnet såklart, men som sagt, hur mkt kan den egentligen driva huvudsidan.....

    Tror den här SEO-snubben nu är så etablerad att han tycker det bara är jobbigt med småkunder, han vill nog bara dra upp riktlinjer o sen ha underkonsulter som gör jobbet. Han har dock varit superschysst mot mig ändå!

    Urban:
    Ja, du har helt klart rätt. Jag var bara så förvånad över hans rekommendation, nu när jag läst på lite själv! Själv skulle jag ju ha gissat att jag skulle lägga jobb-investeringen på att skapa inlänkar till huvudsidan, eller på att lägga en aktiv blogg där i en mapp som sagt. Men uppenbarligen MÅSTE det inte vara rätt enligt dig heller. (huvudsidan är rätt liten o uppdateras typ aldrig)

    Finns det förresten folk som bygger inlänkar som jag själv skulle göra genom att regga mig i kataloger o prata på forum osv? Måste ju vara svårt utan att vara mkt insatt i min bransch?

  7. #7
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Om bloggen lägs på en subdomän, ökar då huvudsidans PR om bloggen får inlänkar? Alltså, får huvudsidan nytta av undersidornas inlänkar eller får bara sidan som får inlänkarna nytta av sina inlänkar?

  8. #8
    Kaugesaars avatar
    Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    76
    I det fall att du lägger den på en subdomän så är det subdomänen som får pageranken, men sedan kan du ju självklart länka vidare från subdomänen till din huvudsida. På så sätt för du vidare viss pagerank.
    Besök min SEO-Blogg kaugesaar.se

  9. #9
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av Martin_G Visa inlägg
    Om bloggen lägs på en subdomän, ökar då huvudsidans PR om bloggen får inlänkar? Alltså, får huvudsidan nytta av undersidornas inlänkar eller får bara sidan som får inlänkarna nytta av sina inlänkar?
    För att förtydliga Kaugesaar: En subdomän behandlas som vilken domän som helst, dvs den varken hjälper eller stjälper domänen.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  10. #10
    MagnusFs avatar
    MagnusF MagnusF är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Tror inte att det finns något bra svar om man ska lägga "faktasidan / bloggen" på huvuddomänen eller skapa nya domäner.
    Fördelar med att skapa nya domäner med nyckelordet i domän-namnet är att man kan styra artiklar med länkar från "faktasidan / bloggen" till huvuddomän.
    Tror att det är enklare att komma högre upp i serpen med hårt nischade sidor med nyckelord i domännamnet ex se mot ljus sky dd punkt se
    Ändrar man inriktning i framtiden så kan man till ex. använda sidan till bytes-affärer, det gör att man blir mer flexibel.

    Nackdelar är att det är mer arbete och så vet man aldrig hur mycket länk-kraft som ev. går förlorad till huvuddomänen.

  11. #11
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Vet inte hur killen som hjälpt dig arbetar, men själv brukar jag börja med att analysera kundens sida och jämföra med konkurrentens sida. Om det är som du själv säger "(huvudsidan är rätt liten o uppdateras typ aldrig)" så kanske du helt enkelt inte har någon vettig chans att ta första platsen.
    Då är ju en blog under "korrekt" domän ett lysande exempel för hur man skapar en sida som kanske kan ta första platsen.

    Sen angående PR, som Urban nämner i sin första kommentar, fokusera inte för mycket på det om din målsättning är en första plats på en speciell sökfras. Tänk på helhetsbilden istället. Om du börjar jobba ordentligt med inlänkar så kommer PR av sig själv. PR uppdateras dessutom inte särskilt ofta, så det är rätt frustrerande att ha det som ett facit om det går bra eller inte...

    Bara lite tankar,

    Lycka till!

  12. #12
    evomedias avatar
    evomedia evomedia är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    21
    Det är en gammal tråd men min fråga är rätt relaterad så jag ställer den här istället för att starta en ny tråd.

    Om jag startar en blogg i en undermapp minsida.se/blogg ger länkarna till bloggen kraft till hela sidan? eller bara till den sidan som länken går till?

  13. #13
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    I första hand ger länkarna kraft till den sidan som länkarna går till. Med internalänkar går det att föra kraften vidare. Om du har länkar mellan alla dina sidor så ger länk till sidan x kraft åt sidan y.

  14. #14
    SEO-philippes avatar
    SEO-philippe SEO-philippe är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    25
    Precis som Fredrik skriver... Interna länkar är bra och detta är ett exempel!
    Sedan har ju Google t.ex. algoritmer som ger förstasidan mer kraft förmodligen, än de andra. Dvs andra sidorna får ju inte LIKA mkt "kraftöverföring". Bör vara så iaf, men ej säker.

  15. #15
    MagnusFs avatar
    MagnusF MagnusF är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Exemplet med till ex. fakta-sidan mot ljus sky dd punkt se har fungerat bra för mig med nyckelorden.
    Fördelen med en fakta sida där man tar emot artiklar kan även vara att man inte behöver vara lika hård med bedömningen att allt grammatisk korrekt mm.
    Hade jag haft alla artiklar på huvudsidan så skulle jag troligen bli tvungen att vra mera hård vilka artiklar jag skulle godkänna med följd att jag hade fått mindre antal artiklar.

    Å andra sidan hade den varit på huvuddomänen så kanske den hade tagit samma placering i serpen.
    Vad som är rätt eller fel i det här fallet är svårt att veta
    Vilket alternativ som är rätt lär man aldrig få veta.
    Senast redigerat av MagnusF den 2011-10-02 klockan 19:16. Anledning: stavning

  16. #16
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av pmazolo Visa inlägg
    En nybörjarfråga misstänker jag.

    Jag har av en mkt välrenomerad SEO-expert fått följande tips för att öka PR på min sajt: Starta en blogg och få inlänkar o trafik till den, se sen till att den länkar bra till din sajt, så kommer den att öka kraftigt i PR. Detta istället för att börja fixa inlänkar till själva sajten, eller att göra om själva sajten till en blogg.
    Haha, kan jag inte få numret till "experten" så jag kan få skratta lite till.
    Det enda sättet att öka PG är att få länkar från ANDRA sidor med HÖG PG.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Strukturera upp en sajt med bloggar
    Av csthlm i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-19, 13:07
  2. En domän och en sajt säljes
    Av Pontus Karlsson i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 20:10
  3. Fråga om google kan en domän hjälpa en annan
    Av kmv i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 21:20
  4. En sajt flera språk - hur gå tillväga?
    Av nfinland i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 15:52
  5. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 21:35