Resultat 1 till 10 av 10

Diskussion kring nya regler gällande länkning på forumet

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    SEO-forum.se håller på att byggas om bit efter bit. En stor del av detta är att förenkla reglerna och göra det mer enkelt.

    Den komplicerade regeln om signaturer har redan strukits och nu kan alla ha signaturer innehållande vad de vill så länge det är följer sunt förnuft om vad som är ok.

    Nu vill jag diskutera en förenkling av reglerna gällande länkning som idag är komplicerat.

    Här följer de gamla reglerna:

    Citat Ursprungligen postat av Gammal regel 1
    För ni som vill ha hjälp med att lära er om SEO (och andra för den delen) så när ni ställer frågor kan ni inte inkludera er webbplats i frågan. Ni får beskriva i ord vad ni vill fråga och använda exempel. Denna regel finns till för att detta forum har inte som syfte att ge gratis SEO till folk och andra ska kunna följa genom att läsa tråden och inte genom länkar till sidor som ändrar sig. Om du däremot vill ha ett riktigt jobb gjort så tveka inte att skriva en tråd om detta i denna forumsektion.
    Citat Ursprungligen postat av Gammal regel 7
    Ingen reklam alls för dina egna tjänster för förekomma i trådarna. Du har endast en länk i din signatur.
    Citat Ursprungligen postat av Gammal regel 8
    Bara relevanta länkar som ökar värde till tråden får postas. Och om dessa är länkar till egna sidor så ska även själva inlägget i sig själv medföra ett värde i tråden. Mer info.
    Citat Ursprungligen postat av Gammal regel 9
    Länkar som postas ska vara utan referral IDs, bara HTML länkar.
    Dessa 4 regler vill jag förkorta ner till endast 1-2 enkla regler.

    Just nu tror jag själv på att göra reglerna mer toleranta och tillåta mer länkar för att få mer liv i forumet. Men jag vet att vissa forum som typ webmaster world klarar sig bra även med väldigt strikta regler där nästan inga länkar tillåts alls.

    Så, innan jag bestämmer nya regler vill jag först ha en diskussion. Vad tycker ni? Och om man har toleranta enkla regler hur undviker man nya medlemmar som kommer in och skriver något kort fråga med en länk till sin sida? Kanske en ny sektion på forumet för nybörjarfrågor?
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2010-08-30 klockan 10:42.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag tycker absolut att man bör få länka till, och göra reklam för, sina egna sidor! Ibland blir det helt sjuka situationer där folk inte får svar på frågor just för att det skulle bryta mot reglerna.

    Till exempel, jag frågar "Var kan jag få en gratis hemsida? Det går bra om den ligger på en subdomän, om huvuddomänen är väldigt kort".
    Du (Jim) skulle ju då inte få svara på frågan, eftersom du driver den tjänsten.

    Om en länk postas så tycker jag att det är viktigt att den tillför värde, eller är en källhänvisning. I exemplet ovan underlättar det ju för TS om du postar en länk till registreringssidan till exempel.

    När man postar en URL som man inte vill ha länkad finns det ju olika varianter också. Det vore trevligt om vi kunde komma fram till en standard som gör att jag kan kopiera URLen om jag vill besöka sidan. URLer i formen w w w [punkt] g o o g l e [punkt] c o m gör ju att det tar en kvart att besöka sidan, medans hxxp://www.google.com är enkelt att kopiera.

    Jag tycker att det viktiga i sammanhanget är att det tillför värde. Både när det gäller länkar och reklam för egna tjänster.

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag vill absolut inte ha omskrivna URLer typ med hxxp. Antingen är det en länk som är ok eller så är det ingen länk.

    Att det tillför värde är bra.

    Problemet med länkar är även inlägg typ:

    "Se svaret på din fråga här på min blogg."

    Sedan ett halvår senare har killen raderat sin blogg och tråden blir svår att följa.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag anser att grundprinciperna med de reglerna du tar upp Jim är ok. Och som du säger det skall vara en riktig länk om den skall finnas.

    Regel 8, om länkar till egna sidor ser jag inga problem med. De flesta som använder den ger också en vettig sammanfattning av innehållet på den sida som de länkar till i inlägget.
    Skulle vi släppa på det kravet så skulle vi få ett länktransportforum utan större värde för en besökare.

    Regel 7. Lite samma där att släppa för mycket på den regeln skulle ge samma effekt, dvs ett länkforum. Jag kan tänka mig hur en fråga som – Kan någon hjälpa mig med optimering, webbdesign/etc? – skulle se ut i efterföljande svarsinlägg. De inläggen skulle inte tillföra speciellt mycket värde utan i stort sätt enbart bestå av länkar till egna sidor.
    Dessutom har vi signaturen samt profilen att marknadsföra egna tjänster.

    Regel 1. Den skulle vi kunna släppa en del på. Dvs en egen sektion kanske, vilket ger en liten krock med VIP-sektionen då förstås. Den går ju smidigt att kringgå redan nu om frågeställaren bara tänker på att lägga in sidan det gäller i profilen och numera då också i signaturen.

    Och om man har toleranta enkla regler hur undviker man nya medlemmar som kommer in och skriver något kort fråga med en länk till sin sida?
    Tja med tanke på vad den största andelen redigeringar som vi moderatorer gör nu är, så inte kommer man att undvika det med enkla regler.

    Men de där fyra reglerna kan man klämma ihop något så här.

    1) Specifika frågor om optimering av din webbplats kan du göra (endast) här. Du kan ange en url till sidan det gäller och beskriva vad du vill ha hjälp med eller vilket problem du har. Undvik svepande frågor i stil med – Hur kommer jag på plats 1 i Google på ordet poker utan att anstränga mig? –
    2) Om du skall ange en länk till din egen sida så skall den vara utan… Inlägget för övrigt där din länk finns skall tillföra värde till tråden så att sidan du länkar till enbart behöver besökas för att få en ytterligare fördjupning i ämnet.
    Något sådant skulle lösa en del som jag ser det. Och vi öppnar inte upp för omotiverat länkande i någon större skala.
    Senast redigerat av Urban G den 2010-08-30 klockan 12:50. Anledning: språkkorr.

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Sen tycker jag att det hänger mycket på hur det modereras!
    En regel som säger att man ALDRIG får länka, är ju extremt enkel att moderera. Med luddiga regler som att "det måste tillföra värde" ställer det högre krav på moderatorer. Jag tycker att detta forum verkar ha moderatorer som klarar av att avgöra om en länk tillför värde.

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Mycket av modereringen görs ju av personliga bedömningar av den som modererar och uppenbarligen verkar väl det fungera hyfsat bra om jag förstår dig Stefan.

    Så egentligen kan väl formuleringen ”tillföra värde” stå kvar och låta det framöver fortsätta bli en bedömningsfråga. Den som varit medlemmar ett tag har som jag har sett inga större problem med att avgöra när det passar sig att lägga in en länk till sin egen sida eller inte.

    Det är ju mest att göra med dem som är helt nya där en del petar in länkar till sina sidor helt omotiverat. Och i det fallet så är det bra att kunna hänvisa till en regel.
    Så då skulle man kunna formulera mitt förslag på regel 2 till.

    2) Om du skall ange en länk till din egen sida så skall inlägget i sig utgöra ett värde för tråden.

    Liten lagom luddig regel som förvisso öppnar upp för en del tolkningar om vad som är värde eller inte. Men jag är rätt så övertygad om att vi moderatorer/medlemmar kan avgöra vad som är värde.

  7. #7
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Kanon! Det borde dock gälla ALLA länkar, inte bara länkar till egna sidor, eller?

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    2) Om du skall länka till en extern webbplats, egen eller en annans, så skall inlägget i sig utgöra ett värde för tråden.
    Så kanske då. Nu förekommer väl länkning till andra webbplatser än ens egen då och då redan nu.
    Och det är väl för mycket begärt att kräva att den som länkar externt skall sammanfatta vad exempelvis Matt Cutts skriver. Även om det skulle underlätta för fortsatt diskussion i tråden med en liten redogörelse.

  9. #9
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Men de där fyra reglerna kan man klämma ihop något så här.

    1) Specifika frågor om optimering av din webbplats kan du göra (endast) här. Du kan ange en url till sidan det gäller och beskriva vad du vill ha hjälp med eller vilket problem du har. Undvik svepande frågor i stil med – Hur kommer jag på plats 1 i Google på ordet poker utan att anstränga mig? –
    2) Om du skall ange en länk till din egen sida så skall den vara utan… Inlägget för övrigt där din länk finns skall tillföra värde till tråden så att sidan du länkar till enbart behöver besökas för att få en ytterligare fördjupning i ämnet.
    Något sådant skulle lösa en del som jag ser det. Och vi öppnar inte upp för omotiverat länkande i någon större skala.
    Jag stöder Urbans linje och förslag till 100%. Med Skånskt bonde förnuft kan vi komma långt.

    //Lennart i + 45 grader.

  10. #10
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag tycker också att det låter riktigt.

    Jag tror egentligen inte att reglerna är strikta eller svåra att förstå, vanligtvis efter en moderering så kollar postaren reglerna och efter det blir det rätt. Tror att det som skulle underlätta moderering allra mest vore om man fick ett meddelande när man postar en länk "Tillför den här länken något till tråden?"
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkbyten: regler och samlad tråd
    Av Jim Westergren i forum Länkbyten
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2023-12-11, 16:29
  2. Nya regler gällande försäljning
    Av Jim Westergren i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 23:01
  3. Nya regler och ändringar
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 16:36
  4. Regler för forumet, läs innan du postar
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 11:57