Resultat 1 till 3 av 3

Skriva affärsplan och estimera potentiella intäkter...

  1. #1
    JohanSalzs avatar
    JohanSalz JohanSalz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    1
    Hej,

    jag har en rätt intressant fråga, iaf om ni frågar mig. Det är nämligen så att jag sitter och klurar på en affärsplan som ska pitchas in till potentiella investerare. Sajten som jag bygger är en blandning av en social bookmarking/sökmotor/community. Tanken är att lansera den internationellt och nu vill jag ju bygga ett case som gör att en potentiell investerare kan tänka sig att pumpa in låt säga en mille för att vi ska kunna marknadsföra den internationellt.

    Men jag måste ju visa på att vi kommer att ha framtida intäkter. HUR ska jag göra det, jag har listat alla de affärsmodeller och intäktsmodeller vi kan använda oss utav, men HUR ska jag estimera intäkterna. Någon som gjort något liknande?

    Det är ju en affärsplan, så nåt i stil med, om vi har 200.000 unika i månaden kan snittinkomsten för affiliate verksamheten generara 10.000 kr/månad, banner advertising 10.000kr/månad, sponsrade länkar 25.000kr/månad, osv...

    Skulle uppskatta alla svar!

    Mvh

    Johan

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Du kan ju egentligen bara chansa, men lägg fram en chansning baserad på statistik.

    Ta fram statistik för hur hög CTR sajter i samma niche brukar ha, och hur hög avslutsfrekvensen är.
    Ta fram hur mycket provisionen hos lämpliga affiliateprogram är.
    Titta hur mycket andra tar för annonsering med motsvarande trafik.

    Sen är det bara att räkna. Kan du visa hur du har kommit fram till siffran ligger du bra till.

  3. #3
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Finns mycket tips på nätet. Googla pitching + VC eller nåt.

    www.steveblank.com kan du läsa om alternativ till sedvanliga affärsplaner. En klar favoritblogg. Kan varmt rekommenderas för de som funderar på att dra igång eget.

    En annan bra blogg skrivs av Sean Ellis (marknadsföring). Mixergy.com (videobaserade intervjuer med entreprenörer) och avc.com (en vc som bloggar) är också grymma.

    Lycka till!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Värdering, trafik vs intäkter
    Av trasker i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-25, 17:13
  2. K: Sajter med trafik/intäkter köpes
    Av Carl-Gustav Öberg i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 20:51
  3. K: Siter med trafik och intäkter (min. 100$/mån)
    Av Webbimperiet i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 13:54
  4. Nya intressanta verktyg för att estimera PR
    Av Jim Westergren i forum PageRank
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 10:01
  5. Byta server och skriva om koden samtidigt.
    Av Gustav i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 14:18