Resultat 1 till 5 av 5

Sajt publicerar mina feeds och blir rankade högre med mitt innehåll. Vad göra?

  1. #1
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    En sajt publicerar mina feeds och även andra. Sajten blir oftast (kanske alltid) indexerad snabbbare och rankade högre med mitt innehåll. Den ansvarige visar länk som text till originalet, men länkar inte på riktigt.

    Nu senast så hamnade mitt inlägg som "Tidigare uteslutna resultat" medan han blev ensam med träff. Jag sökte på en hel mening från inlägget.

    Samma sak hände för kanske 3 månader sedan med en annan viktigare blogg. Jag var i kontakt med honom då men han säger att det är "tekniskt svårt att länka" (skitsnack förstås) så han "erbjöd" sig att ta bort just den feeded vilket han gjorde.

    Jag har många bloggar och nu han verkar ha med en eller flera av mina andra bloggar. Jag vill inte skicka en lista med mina domäner till honom för att han ska ta bort dem och därmed servera än mer scrape-potential på silverfat.

    Hur kan jag sätta dit honom? Jag ville inte fixa med mina feeds, det är mycket jobb om man har många bloggar.
    Senast redigerat av Marcin den 2010-09-10 klockan 02:33. Anledning: Felstavning

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Aj, inte snyggt!

    Jag hämtar också feeds till några av mina sajter, men jag länkar alltid till originalet. Två feeds jag hämtar (feber.se och bridge.se) har egna länkar med i sina feeds, vilket jag tror är det smidigaste sättet att säkerställa att du alltid har en tillbakalänk.

    Alternativt kan du ju hindra hans sajt att hämta dina feeds

  3. #3
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Om jag lägger in länk i feed (har gjort det förut på annan sajt så det är inget problem) visst kommer google fatta att det är min sajt som är originalet?

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Några spontana tankar från mig:

    - Du kan visa utdrag istället för hela feedet. En enkel inställning om du har wordpress.
    - Blockera hans servers IP i .htaccess
    - För bilderna så kan du i .htaccess visa någon störig bild istället för originalet om de hotlinkas.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag vet inte hur Google ställer sig i den frågan, men jag skulle ju tolka det så. Jag antar att Google gör det också.

    Att bara visa ett utdrad, och sen "läs mer" gör ju saken ännu mer tydlig.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Göra om en gammal sajt, få med sig besökarna
    Av KarlKanin i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 23:20
  2. RSS feeds och vad det genererar i SEO
    Av minbeb i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 21:26
  3. Vad göra med gammal tävlingssida?
    Av Patrik Berggren i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 14:28
  4. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-12-18, 20:41