Resultat 1 till 10 av 10

refresh taggen

  1. #1
    Bens avatar
    Ben Ben är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    6
    Om jag lägger in tagen <meta http-equiv="refresh" content="0; url=NY URL"> i min sida och pekar mot en helt ny sida. Är det då någon mening att jag optimerar min ursprungliga sida.

    Jag har nämligen gjort så och google cache visar den sida jag pekar emot, under min url

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Denna metod rekommenderas inte och trampas ofta ner mot av sökmotorer på grund av missbruk. Om du ska redirecta en sida gör en så kallad "301 redirect" (fråga om du inte vet vad det är så hittar jag en bra länk).
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Precis som Jim reda påpekat är en 301 redirect mycket bättre.

    Kolla in den här länken för att se hur du kan göra en 301 redirect på lite olika sätt.

  4. #4
    Bens avatar
    Ben Ben är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    6
    Ok! ska fixa en 301:a på sidan. Tackar!

    Men är det fortfarande någon ide att opptimera ursprungsidan?

  5. #5
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Att optimera ursprungssidan och att redirekta besökaren till en annan sida är cloaking i sin kanske mest ursprungliga form och det är inte en bra idé!

  6. #6
    Bens avatar
    Ben Ben är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    6
    AjDå! Min mening är ju inte att reta sökmotorerna, jag ska naturligtvis försöka charma sökmotorn. Lixom,,, kela med sökspindeln :-)

    Då måsta jag erkänna att jag har ett problem.
    Jag köpte ett domännamn som jag använder till affiliate aktivitet. Företagets affiliate nätverk använder sig förutom av traditionella banners och länkar, också av så kallade Cobranded Site. Jag kan även koppla min domän direkt till denna ”skräddarsydda” sida, men då har jag ingen möjlighet att optimera sidan för, typ google. Min lösning var då att lägga in en meta tagg som skickade besökarna vidare till den skräddarsydda sidan.

    Denna metod har visat sig vara cloaking i sin simplaste form enligt webguide, och det var ju inte meningen :-(

    Så nu är min fråga, hur kan man göra? En 301:a? eller är det liktydigt med min tidigare metod. Jag har vilketfall plockat bort metataggen.

    PS: sidan jag pratar om finns i min profil

  7. #7
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    301 är den metod som Google rekommenderar, den är alltså korrekt ur SEO-synpunkt.

    Annars handlar det om att bygga en site som är intressant och bra, med sidor byggda på ett "utklicksvänglit sätt". Det gör att du får utklick till affiliatenätverket.

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    webguides förslag är det mest effektiva dvs det att bygga upp sidan med ett vettigt innehåll. Att sätta en 301 på en ny sida som saknar PR och inlänkar av värde (?) ger ju effekten att du bara kan räkna med typeins samt har hindrat någon annan att ta samma domännamn.
    Bättre är att bygga upp den med ett unikt innehåll, optimera den och använda den i ditt eget länknätverk.
    Så gör många av oss här, skapar ett antal sidor med mer eller mindre unikt innehåll för att ha dem i ett länknätverk.

  9. #9
    herrbruns avatar
    herrbrun herrbrun är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    36
    "Min lösning var då att lägga in en meta tagg som skickade besökarna vidare till den skräddarsydda sidan."

    Du har rätt Ben, detta är cloaking.
    Om du gör en 301 så kommer sökmotorerna att börja gå direkt till den skräddarsydda sidan och därför kommer din egna sida att sluta ranka i sökmotorerna.
    Det finns inget "legitimt" sätt att låta besökarna finna ett annat innehåll än sökmotorerna, så du får nog antagligen försöka tänka om.
    Kanske optimera din egna sida och istället lägga in en stor banner till den skräddarsydda.

  10. #10
    Bens avatar
    Ben Ben är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    6
    Jag tackar för denna vädefulla information.

    Då är det bättre att bygga upp ett domäns pr med ett vettigt innehåll, som urban säger.

    Då sätter jag mig ner och "knackar" då. Tack för all hjälp!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. hur får jag bort >>
    Av ThomasA i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-05, 23:44