Resultat 1 till 10 av 10

AdWords budgivning

  1. #1
    Hansens avatar
    Hansen Hansen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    50
    Hej!

    Fråga 1: Fungerar adwords CPC budgivning så här?: Den som sätter högsta CPC priset får prioritet och hamnar överst och garanteras visning av annons. Anledning till att det kallas budgivning är för att man budgiver på CPC priset mot andra AdWords annonsörer inom samma sökord?

    Fråga 2: Säg att jag sätter CPC pris 50 öre, 30 konkurrenter har CPC pris 4 kronor på samma sökord. Kommer min annons inte visas alls då?

    Fråga 3: Jag har valt sökord som det inte finns andra annonsörer inom, är det då rekomenderat att sätta CPC max pris på 1kr? Då det inte finns andra annonsörer, då kan det väl inte ske en budgivning. Hur bestäms då priset?
    Senast redigerat av Hansen den 2010-09-16 klockan 23:47.

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    1. Ungefär så är det. Google är dock mest intresserade av att tjäna pengar. Om du bjuder 4kr per klick, och jag bjuder 2kr per klick, och det är tre gånger så många som klickar på min annons, så kommer dom helst att visa min annons.

    2. Jodå! Google vet ungefär hur många som brukar söka på ordet per dygn. Varje annonsör har ju en dygnsbudget. Jag kanske bjuder 100kr per klick, men max 300kr per dygn. Annonserna kommer att fördelas så att Google tjänar så mycket pengar som möjligt.

    3. Finns det inte andra annonsörer så är klicken billiga! Om du bjuder 1kr per klick och jag bjuder 4kr per klick, så betyder det inte att jag betalar 4kr per klick. Det betyder bara att jag betalar mer än dig. Jag gissar att Google kommer att se till att du förbrukar din budget, men får så många klick som möjligt.

    Dom är inte dumma, dom har en riktigt smart annonsmodell som är förmånlig både för annonsören men framför allt för Google själva. Deras mål är ju att tjäna så mycket pengar som möjligt, och för att göra det måste dom leverera en enkel tjänst som ger resultat för kunden.

  3. #3
    Hansens avatar
    Hansen Hansen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
    1. Ungefär så är det. Google är dock mest intresserade av att tjäna pengar. Om du bjuder 4kr per klick, och jag bjuder 2kr per klick, och det är tre gånger så många som klickar på min annons, så kommer dom helst att visa min annons.

    2. Jodå! Google vet ungefär hur många som brukar söka på ordet per dygn. Varje annonsör har ju en dygnsbudget. Jag kanske bjuder 100kr per klick, men max 300kr per dygn. Annonserna kommer att fördelas så att Google tjänar så mycket pengar som möjligt.

    3. Finns det inte andra annonsörer så är klicken billiga! Om du bjuder 1kr per klick och jag bjuder 4kr per klick, så betyder det inte att jag betalar 4kr per klick. Det betyder bara att jag betalar mer än dig. Jag gissar att Google kommer att se till att du förbrukar din budget, men får så många klick som möjligt.

    Dom är inte dumma, dom har en riktigt smart annonsmodell som är förmånlig både för annonsören men framför allt för Google själva. Deras mål är ju att tjäna så mycket pengar som möjligt, och för att göra det måste dom leverera en enkel tjänst som ger resultat för kunden.
    Tack för ett mycket bra svar!

    Har en följdfråga. Nu när jag satt max klick pris på 1 kr, och det inte finns några konkurrenter eller andra annonsörer på sökorden. Hur bestäms då priset?

    Om det nu inte finns konkurrenter. Varför sätter jag inte bara max pris 10 öre?

  4. #4
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Experimentera lite och se var du får bästa resultat.

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Tänk på att kostnaden och hur din annons placerar sig beror mycket på hur bra Kvalitetsresultat (Quality Score) du har. Läs lite mer om detta här http://adwords.google.com/support/aw...=140351&src=cb
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det enda man behöver fokusera på är resultatet!

    Är det "leads" du vill få in?

    - kontrollera vad varje leads kostar
    - håll koll på hur mycket varje leads är värt (hur många sales/stor vinst genereras i snitt per lead)
    - håll koll på vilka sökord som konverterar, ger resultat. Resterande kan du "förpassa till de sälla jaktmarkerna"

    Är det sales du vill ha?

    - kontrollera vilka sökord som ger den ROI du vill ha, resterande sökord förpassar du till de sälla jaktmarkerna

    Börja inte pilla i "små skit detaljer", QS hit och QS dit, CPC hit och CPC dit ... (been there, done that)

    Det handlar om STATISTIK! och se till att ha bra tracking så visar Din statistik dig vad som är lönsamt ...

    Paretos princip kan appliceras överallt! Även här ....

  7. #7
    carlespuyols avatar
    carlespuyol carlespuyol är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    lånar tråden med en relevant fråga

    hur kan man på ett ungefär se vad ett klick kommer kostar inom en viss bransch / sökord ?
    tex kosttillskott osv

    detta när man vill göra ett kostnadsestimat?

  8. #8
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det enklaste sättet är att använda Googles trafikkalkylator.
    Du hittar den i Google Keyword Tool, i vänstermenyn nästan längst upp.

    Där får du ange sökord, önskad CPC och daglig budget och får fram ungefär hur många klick du kan tänkas få. Mixtra med siffrorna så ser du snart hur mycket trafik det finns och till vilken kostnad.

    Det är dock viktigt att ha i åtanke att det är uppskattningar, och att de är av olika kvalitet. Vissa sökord är helt off både i trafikmängd och kostnad, medan andra stämmer ganska hyfsat. Klickkostnader är också mycket beroende av hur bra dina kampanjer, och annonser är.

  9. #9
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Min erfarenhet är att man till en början bränner mycket pengar för kråkorna, men efter några veckor så börjar kampanjen stabiliseras och CPC sjunker. Google borde skriva att dom har en "uppstartsavgift" på 5000kr för varje kampanj där CPC till en början är skyhög. Att bara titta på konstnadskalkylatorn ger inte rätt siffror för vad kampanjen kommer att kosta på lång sikt IMHO.

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Nja, vet inte om det stämmer. Det tar max ett par dagar (om sökordet har trafik) så vet man vilka sökord som är lönsamma (dvs konverterar sales/lead eller vad man nu vill ha för konvertering)

    De sökord som inte är lönsamma, kanske bara har "några sales" men ändå negativ ROI, kan man bryta ut till egna kampanjer och skapa nya landningssidor till som split-testas (finns verktyg för det i AdWords), så kanske man kan få en positiv ROI.

    Sökord som inte genererar något annat än klick kan skrotas direkt, de är troligen bara vad jag kallar "browsing keywords" som heller aldrig kommer konvertera. De kostar alltså endast pengar ...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Mobila Adwords
    Av NBT i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-03, 23:03
  2. Adsense vs. Adwords
    Av webguide i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 21:53
  3. Adwords Annonser
    Av phalbig i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-12, 22:13
  4. Adwords
    Av MattiasN i forum Google AdWords
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 13:33
  5. Adwords placering.
    Av Tomas C i forum Google AdWords
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 22:31