Resultat 1 till 16 av 16

ackumulerande arbete även efter jag slutat betala.

  1. #1
    TonyLis avatar
    TonyLi TonyLi är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås, Stockholm
    Inlägg
    95
    Hej

    Jag har köpt seo support och länksupport av ---. Jag blev lite förvånad när de ryckte alla länkar uppbyggda under året, då jag inte ville fortsätta betala ett år till. De hänvisade till att det bara var hyrd länkarbete jag köpt. Därav försvann de när jag inte betalde mera. De sa att det blir betydligt mycket dyrare om jag vill ha annat länkbygge, som stannar kvar.

    Jag hade uppskattat att köpa support och ackumulera länkarna som byggs upp under året. Och att skulle jag vilja sluta årskontraktet, så låg tidigare arbete kvar. Nu visade det sig att min site sänktes radikalt 14 dagar efter att jag slutat betala Getupdated. Jag blev oroad och besviken då siten drog in bra. Så jag hoppade på ett år till, och siten gick inom en vecka upp i normal bra trafik.

    Min fråga:
    Finns det företag som jobbar som jag vill, dvs. teknisk support till viss del, och de länkar som byggs upp av företaget ligger "ute" på bra riktiga siter, som är oberoende om jag slutar betala årsabonnemanget. Jag gissar att jag då trots allt måste fortsätta underhålla länkarna med bra uppdateringar, men att jag lär mig kraften och ser vad seo företaget gjort för mig. 30 000 kr är ju rätt mycket per år, men om jag tjänar mer så lönar det ju att ha Getupdated, men känns lite obekvämt, då jag gillar ackumulerande arbete. Som finns kvar.

    Jag upplever för övrigt att --- är ett bra supportföretag, och så, men undrar om mina tankar på tjänst, finns att köpa istället. Av vem?

    Tack.

    Tony
    Senast redigerat av Magnus den 2010-09-20 klockan 20:14.

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Det beror mycket på vilken typ av tjänst du köper, och priset kommer såklart att skilja.

    --- (och många andra) använder sig av ett nätverk av egna sajter där de postar dina länkar. Det är ett billigt sätt att arbeta, och du får ett resultat du är nöjd med. När du slutar betala vill de såklart använda länkkraften i sina sajter till kunder som betalar, och det är lika enkelt för dem att ta bort länkarna som att lägga dit dem. Det gör att länkarna väldigt sällan är relevanta, väldigt sällan driver trafik och egentligen inte är särskilt kraftfulla. Kraften ligger i mängden.

    Många av SEO-konsulterna du hittar på detta forum (myself included) jobbar annorlunda. Vi letar på sajter där en länk är relevant, vi kommenterar på bloggar, vi skickar pressmeddelanden, vi gör länkbyten. Ofta kompletterar vi detta med egna bloggar där vi antingen länkar i en "blogroll" eller skriver inlägg. Det senare påminner lite om ---s metoder, fast eftersom vi gör det manuellt får det en vettig context, och eftersom vi har färre kunder blir det mindre spammigt. Våra bloggar har ofta trogna läsare också, vilket gör att en länk faktiskt kan ge trafik också.

    När man har jobbat med att leta på sajter och bearbetat för att de ska lägga upp en länk, så kontaktar man naturligtvis inte den sajten och ber dem ta bort länken, för att kunden slutar betala. Man rensar inte sin egen blogg på inlägg heller, däremot städar man antagligen upp i blogroll. Pressmeddelanden är svåra att ta tillbaka också.

    Självklart kräver mina metoder mycket mer jobb, och därför kostar mina tjänster också mer pengar. Jag är dock säker på att ett samarbete med mig ger ett bättre och mer långsiktigt resultat.

    Vilket ska du välja? Ja, det är helt upp till dig! Either way works. McDonalds eller Gordon Ramsey, du blir mätt oavsett vilken.

    "Jag" kan lika gärna vara någon annan SEO-konsult som jobbar personligt. Jag säger inte heller att jag är sökmotoroptimerarnas Gordon Ramsey, jag har mycket kvar att lära och behöver absolut utöka mitt nätverk av sajter, men jag ställer mig en bra bit över McDonalds också
    Senast redigerat av Magnus den 2010-09-20 klockan 20:15. Anledning: Sista stycket

  3. #3
    TonyLis avatar
    TonyLi TonyLi är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås, Stockholm
    Inlägg
    95
    Hej Stefan
    Tack för trevligt och lite smått roligt svar.
    Jag känner att nu av två års erfarenhet, så vill jag verkligen bli bättre som SEO. Jag förstår att jag måste börja spara / lagra mer på all kunskap jag lär mig, då mycket av det jag sett/lärt mig kan vara svårt att minnas efter ett år eller så.

    Jag såg, det var en person som ville sälja 40 länkar pagerank 4-9 för typ 390 kr eller så, i detta forum, och jag läste lite kritik om undersidornas värde osv. Jag vill gärna köpa något litet paket typ så först, på något inriktat på min site, om det går. Och se resultatet. Vad tror du/någon annan kan göra för 400 kr, om jag ber dem rikta in sig på en del av min site, dvs 1 av 290 underkataloger om en lokal del av sverige. Och se om den kan höjas upp till plats 3-4 på första sidan igen. Typ Västerås,,,,
    Sänd mig gärna mobilnummer, så vi kanske kan prata, eller privatmeddelande, så jag kan vara mer exakt om önskemål, och vad Ni tror N kan uppnå. tack. Tony

  4. #4
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Men det är ju precis den typen av spamlänkar jag vill mena är kortsiktigt.
    Jag vill också minnas att det var signaturlänkar eller profillänkar på forum där startsidan hade hög PageRank.

  5. #5
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Ahh, bloggkommenterande som SEO-metod, det tycker jag känns seriöst...
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  6. #6
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag tycker absolut att det är en del av SEO. Under förutsättning att man inte spammar sönder bloggar, utan ger relevanta kommentarer till poster som är relevanta i ämnet för sidan jag optimerar, så kan det dessutom ge positiva effekter i form av trafik, reaktioner och i bästa fall spontana länkar.
    Vi snackar alltså absolut inte om något automatiskt system för att posta mer eller mindre identiska kommentarer på så många bloggar som möjligt.

  7. #7
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jo, visst, jag kan hålla med om att man kan få bra länkar om det görs på ett schysst sätt (jag kör ju dofollow på mina bloggar med) men jag tycker att det börjar bli en annan sak när man gör det åt någon annan, i någon annans namn. Om du kommenterar i någon annans namn på min blogg (dvs med en länk till en kund) så känner åtminstone jag mig lite lurad. Jag bjuder ju på länkar inte för att vara någon slags länkfarm åt sökmotoroptimerare utan för att ge cred till den som lämnar en kommentar.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  8. #8
    Kaugesaars avatar
    Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    76
    Fast var dar vi gränsen för vad som är relevant och hur drar man denna gräns?
    Case: Vår kund säljer bildäck och vill nu satsa inför vintern.

    Scenario 1,
    Sökmotoroptimeraren hittar en blogg som handlar om hundar, just detta blogginlägg vi kommenterar är om några hundar som är till salu. Du ställer några relevanta frågor i kommentaren eftersom du faktiskt är intresserad utav hundarna.

    Är kommentaren relevant?


    Scenario 2,
    Personen som driver webbsidan som säljer bildäck lämnar liknande kommentar som ovan och även han är faktiskt intresserad utav hundarna.

    Är kommentaren relevant?


    Eller menar du på att sådan artikel vi "får" kommentera skall t ex ha att handla om hur man smidigast byter till vinterdäcken på sin bil?

    Vad är spam och vad är inte spam?
    Är det antalet kommentarer eller det kommentarer som inte tillför något till diskussionen? För även om en kommentar som "Bra artikel", "Bra skrivet", "Gillar hur du skriver och hoppas du fortsätter med det" etc etc inte direkt tillför något till själva ämnet/diskussionen. Så skulle jag som författare uppskatta kommentarer som dessa men då skall det ju inte ha någon betydelse om kommentaren är dofollow eller nofollow.

    dofollow vs nofollow
    Om vi nu då även är ute efter positiva effekter så som trafik, reaktioner och i bästa fall spontana länkar. Varför struntar man så ofta i så fall att kommentera bloggar med nofollow?
    Senast redigerat av Kaugesaar den 2010-09-21 klockan 03:21.
    Besök min SEO-Blogg kaugesaar.se

  9. #9
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Självklart kan man arbeta med bloggar! Men om man vill göra det "på riktigt" så ska man ha kundens egen blogg som utgångspunkt. Det är ju den som bloggar för kundens räkning som ska vara aktiv på andra bloggar och ta del av dialogen som sker. Och gärna skriva egna bloggposter som uppföljning på vad andra bloggare skrivit. Allt för att bygga upp en relation.

    På den blogg jag arbetar med för min arbetsgivares räkning kommer det in massvis med kommentarer i stil med "intressant inlägg" eller "bra skrivet". Är man inte en regelbunden "debattör" på bloggen så tas sådana kommentarer bort direkt. Men om man bidragit till dialogen tidigare på ett konstruktivt sätt tillåts man lite mer utrymme.

    Personligen har jag mycket svårt för att själv springa omkring och lämna struntkommentarer för att bygga länk, när jag själv inte vill ha sånt krafs i min egen blogg.

  10. #10
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Vilken diskussion det blev om det här, nu blev jag värsta black-hat optimeraren.

    Ja, jag kommenterar för mina kunders räkning. När det är relevant och helt i linje med var kunden står för, och naturligtvis i samråd med kunden.

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Delar Magnus och Bernts uppfattning här. Dessutom om det skall ge en maximal länkkraft så bör man kommentera under namn som exempelvis – Köpa billiga vinterdäck – eller vad det nu är för sida som skall optimeras.

    Bernts förslag där att använda företagets blogg som utgångspunkt är betydligt bättre. Dels så tillför du relevant innehåll till bloggen/webbplatsen dels så öppnar du upp för möjligheten att den bloggare du länkar till ger tillbaka en länk på sin blogg i en bloggpost längre fram.
    Det ger en större seriositet och effektivitet totalt sätt.

    Visst Stefan är det relevant att kommentera hos andra så varför inte. Men å andra sidan om kommentaren är vettig och utförlig är det nog bättre att skriva den på kundens blogg som ett inlägg och länka till en annan blogg. Går att optimera egna blogginlägg på det sättet också.

  12. #12
    TonyLis avatar
    TonyLi TonyLi är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås, Stockholm
    Inlägg
    95
    Ja,...

  13. #13
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Bernts förslag där att använda företagets blogg som utgångspunkt är betydligt bättre. Dels så tillför du relevant innehåll till bloggen/webbplatsen dels så öppnar du upp för möjligheten att den bloggare du länkar till ger tillbaka en länk på sin blogg i en bloggpost längre fram.
    Det ger en större seriositet och effektivitet totalt sätt.

    Visst Stefan är det relevant att kommentera hos andra så varför inte. Men å andra sidan om kommentaren är vettig och utförlig är det nog bättre att skriva den på kundens blogg som ett inlägg och länka till en annan blogg. Går att optimera egna blogginlägg på det sättet också.
    Jag håller med om detta, tyvärr är det inte alla kunder som har/vill ha en blogg.

  14. #14
    Kaugesaars avatar
    Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    76
    Vill bara insticka att jag inte tycker det är behöver bara någon blackhat metod. Det kan mycket väl vara whitehat men ville bara få en diskussion kring var just denna gränsen går. Men det kanske bör tas i en annan tråd eller om någon moderator delar av diskussionen i denna.
    Besök min SEO-Blogg kaugesaar.se

  15. #15
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Bra ide Kaugesaar jag skapade en ny tråd här om det på Bloggkommentarer som optimeringsmetod.

  16. #16
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag flyttade en del inlägg till en ny tråd då vi började glida in på ämnet etik och SEO så de finns här på Etisk SEO

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Infoo - betala eller inte betala
    Av trasker i forum Kataloger
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-04-23, 15:23
  2. Mode, Shopping Länkar säljes även inlägg
    Av Maltie i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 15:55
  3. SEO konsult sökes för off-the-page arbete
    Av Gabriel K i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 06:53
  4. "Jag kom med i DMOZ efter..."-tråden
    Av wintzell i forum Kataloger
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 00:23