Resultat 1 till 17 av 17

Bloggkommentarer som optimeringsmetod

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Med tanke på diskussionen här så kan vi fortsätta om principen med bloggkommentarer för sökmotoroptimering.
    Är det en godtagbar metod vid optimering att skriva kommentarer i andras bloggar för att pusha upp en sida?
    Kan vi börja med som frågeställning.

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Ja!

    Det är inte okej att spamma bloggar med skräp, men relevanta kommentarer tycker jag är okej!
    Jag vill också påstå att även om länken har nofollow, eller inte ens blir en länk, så kan en relevant kommentar ge positiv effekt. Dock inte nödvändigtvis i form av bättre placering i SERPen.

    Så tycker jag, och det är med det i åtanke jag rensar kommentarer på mina egna bloggar!

  3. #3
    KristofferIMs avatar
    KristofferIM KristofferIM är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    20
    Håller med ovanstående. Att skriva relevanta kommentar på bloggar som är relevanta för ens nisch tjänar man på flera sätt.

  4. #4
    Andreas Bylunds avatar
    Andreas Bylund Andreas Bylund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    32
    Så länge man tillför något till en diskussion eller skriver ett relevant svar så är det helt okej enligt mig.

  5. #5
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Om man arbetar med egna hemsidor/bloggar och skaffar länkar genom att skriva kommentarer hos andra bloggar tycker jag det är ok om man deltar och tillför diskussionen något samt att det inte är alltför tvivelaktiga sidor som man länkar till.

    En annan sida av myntet är om man utför SEO åt andra företag. Jag tycker att det inte känns helt ok att kommentera andras bloggar för att skaffa länkar till en kund som betalar. Dels därför att den som har bloggen förmodligen inte vill agera "länkfarm", eller vad man ska kalla det för, och dels därför att det inte är helt schysst mot kunden. Kommentarer på bloggar är personligt ställningstagande i olika frågor. Företag som anlitar SEO företag vill förmodligen inte synas i frågor som de inte vill/kan stå för. Kan också tilläggas att länkar från kommentarer kan försvinna efter ett tag, en blogg som har många bloggposter kan tappa enskilda poster i indexet hos sökmotorer.
    Senast redigerat av Fredrik Lundahl den 2010-09-23 klockan 15:51. Anledning: tillägg

  6. #6
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Självklart kan jag inte publicera kommentarer som min kund inte står för. Jag har följt Strandh.DigitalPRs blogg, och tänker mig att relevanta kommentarer som tillför något i ämnet kan jag stärka kundens varumärke.
    Självklart får det inte spammas, för då får det motsatt effekt.

  7. #7
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Bloggkommentarer som optimeringsmetod är acceptabelt enligt mig. Majoriteten av kommentarerna jag sett ute på bloggar har visserligen varit väldigt spam-aktiga, men ändå.

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Varför skulle man anse det vara annorlunda? OM kommentaren ger mervärde till den bloggens läsare och bloggägare, så är det väl ok.

    Nu kanske det inte blir någon "serp-förändring", men kan ge en hel del trafik, vilket är slutresultatet man vill ha. Diversifierad trafik, trafik från flera olika källor ...

  9. #9
    lyxs avatar
    lyx lyx är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    73
    Jag tycker bloggkommentarer för att få länkar är helt ok. Så länge de bidrar till diskussionen accepterar jag dem gladeligen. Dock är det inte helt ok att köra "tandblekning", "poker" eller liknande som ankartext.

  10. #10
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag får en hel del kommentarer som inte ens har någon vettig text, bara länkar.
    Det skulle jag aldrig acceptera. Tidigare idag gick jag igenom kommentarer på en av mina bloggar, och släppte igenom en som var uppenbart SEO "spam", men som ändå var en vettig kommentar.

  11. #11
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Det är rätt segt att skriva blogginlägg och få länkar för att dagen efter märka att alla länkar man gjort är borta eller omgjorda till no follow. Jag skriver bara i bloggar som handlar om "mitt" ämne och innehållet i kommentarerna är relevanta och utförliga.

    Skrev i förrgår i fyra bloggar och idag finns det bara kvar länk i en av dem . Kunde fått mer länkkraft framför TVn...

  12. #12
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    En liten detalj som kan vara underskattat är kritik. Spammiga bloggkommentarer är nästan alltid en positiv rekommendation till en viss webbplats. Det kan säkert vara mer effektivt att med en frågeställning eller ett visst mått av negativ kritik länka till målet. Sökmotorer är så barnsligt naiva och har ingen aning om ifall syftet med länken är positiv eller negativ. Exempel:

    Jag vill att min länk ska verka naturlig, klara granskning samt länka på "dubbfria vinterdäck" till en kundsida. Att kommentera i en blogg som handlar om dubbat vs odubbade vinterdäck kan göras med stor framgång när man inte är uppenbart partisk. Kommentaren kan utformas: "För oss {Stockholmare|nollåttor|som bor på Söder} är valet svårare då vi kan bli bötfällda på Hornsgatan då det råder dubbdäcksförbud där. Jag har kollat på *"odubbade däck" här men de verkar lite dyra och så vet jag inte om odubbat är trafiksäkert ..max 900:-/däck annars blir det cykelsemester i år igen :-\"

    * "länk med länktexten dubbfria vinterdäck"

    Det är ett litet trick som kan få moderatorn att godkänna kommentaren med länken då den är naturlig och inte föreslår en viss tjänst eller produkt på ett uppenbart sätt. Jag ni förstår säkert vad jag menar. Allt handlar om att inlägget ska godkännas och att länken ska bli permanent.

    mvh Anders

  13. #13
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Anders, vad säger din kund om att du marknadsför dem som dyra då?

  14. #14
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
    Anders, vad säger din kund om att du marknadsför dem som dyra då?
    Nu har jag ingen sådan kund och exemplet är enbart menat som en metod att bygga länkar. Man kan givetvis skriva som man vill

    Vill man leda trafik så kan ju en kollega/polare/flickvän eller skrivkunnig hamster svara med att det man i föregående inlägg ansåg vara dyrt i själva fallet var ett av marknadens bästa pris. Man bör nog vara kreativ om man ska lyckas med kommentarslänkar.

    Mvh Anders

  15. #15
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av zooloo Visa inlägg
    En liten detalj som kan vara underskattat är kritik. Spammiga bloggkommentarer är nästan alltid en positiv rekommendation till en viss webbplats. Det kan säkert vara mer effektivt att med en frågeställning eller ett visst mått av negativ kritik länka till målet. Sökmotorer är så barnsligt naiva och har ingen aning om ifall syftet med länken är positiv eller negativ. Exempel:

    Jag vill att min länk ska verka naturlig, klara granskning samt länka på "dubbfria vinterdäck" till en kundsida. Att kommentera i en blogg som handlar om dubbat vs odubbade vinterdäck kan göras med stor framgång när man inte är uppenbart partisk. Kommentaren kan utformas: "För oss {Stockholmare|nollåttor|som bor på Söder} är valet svårare då vi kan bli bötfällda på Hornsgatan då det råder dubbdäcksförbud där. Jag har kollat på *"odubbade däck" här men de verkar lite dyra och så vet jag inte om odubbat är trafiksäkert ..max 900:-/däck annars blir det cykelsemester i år igen :-\"

    * "länk med länktexten dubbfria vinterdäck"

    Det är ett litet trick som kan få moderatorn att godkänna kommentaren med länken då den är naturlig och inte föreslår en viss tjänst eller produkt på ett uppenbart sätt. Jag ni förstår säkert vad jag menar. Allt handlar om att inlägget ska godkännas och att länken ska bli permanent.

    mvh Anders
    Sådana kommentarer, med en länk mitt i allt likt en artikel brukar stoppas av Akismet. Har för mig att wordpress per default har inställt att blocka kommentarer med en länk i...

  16. #16
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Sweely, där har du både rätt och lite mindre rätt.

    WP har som default att stoppa ett inlägg om det finns 2 eller fler länkar i kommentaren.

  17. #17
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Just det. Så var det! My bad.

    Då bör ju metoden zooloo tipsade om fungera ganska bra. Får testa

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 23:53
  2. Är det "title" som syns som sidtiteln?
    Av canegy i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-18, 15:44
  3. Har link fra bloggkommentarer verdi?
    Av Brandpoint i forum Länkbygge
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-23, 10:00
  4. Nyckelord som mappnamn eller som url - vad är bäst?
    Av Tony Bolero i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 23:27
  5. Jag söker dig som skriver om det som jag skriver om
    Av Marcus Westberg i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-10, 19:37