Resultat 1 till 13 av 13

Adsense CTR halverad över en natt

  1. #1
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Min Adsense CTR blev halverad fr.o.m 2010-09-11. Detta är på en vältrafikerad svenskspråkig sajt med 8-20 000 adsense-visningar per dag så det är inte en slump.

    I början av sommaren experimenterade jag med adsense placering och format och lyckades gå från 0,7-1,2% till 4-5%. Denna ökning höll sig hela sommaren t.o.m 2010-09-10. Jag har jämfört med förra sommaren och ser att den högre CTR inte är kopplad till sommarperioden.

    Gillar Google kanske inte att CTR ökar för snabbt? Eller har adsense ändrats?

    Ser man på Sid-eCPM (förtjänst per 1000 visningar) så följer den ungefär samma mönster.

    Det kan tilläggas att jag använder Global Translator Plugin men det har jag har gjort i minst ett år.

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag tvivlar på att det ska vara något problem, jag har drivit upp CTR på en sajt från runt 1% till runt 5%, för att sedan öka satsningen och via runt 8% ligger jag idag ganska stadigt på ungefär 12%

    Jag har inte sett några tendenser att straffas.

  3. #3
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Finns det nån procedur för att hitta problemet? Det känns väldigt snopet för att det är mitt första försök till betydande adsense-intäkter och allt verkade utveckla sig så bra. =(

  4. #4
    Andreas Bylunds avatar
    Andreas Bylund Andreas Bylund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    32
    Vilken typ av annons kör du? Olika?

  5. #5
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Bara adsense. Just nu kör jag 8 olika varianter som slumpas för att se om jag hittar någon förbättring.

  6. #6
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Åtta varianter? Sån här forskning brukar vara långsiktig...
    Jag kör med TVÅ varianter åt gången, låter det rulla några veckor, väljer den som fungerar bäst och ställer den mot en annan, osv.

  7. #7
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Marcin,

    de adsenseannonser jag kör, som fungerar allra bäst (double digit CTR, not kidding you), är antingen i storlek 300x250 eller 336x280, std. länkfärg, textfärg + url = #333333 ...

    Placering ... hmmm, tricky question ... men, antingen mellan rubrik + brödtext, eller direkt ovanför rubriken ... snyggt? nä, men ger klick ...

    Sedan får man fråga sig. Är det en site med många återkommande besökare? Då får man först en förändring, när man ändrar "på annonsen", för att sedan "sjunka tillbaka" till "det normala" för siten.

    T ex mina hundsiter har en konstant CTR som är vääääldigt låg, just för att de allra flesta besökarna är återkommande.

    Skulle vara kul och veta vilken site det handlar om ... blir lättare att ge råd när man sett hur annonsplacering etc. ser ut

  8. #8
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Det gäller (------)
    Senast redigerat av Urban G den 2010-09-24 klockan 16:23. Anledning: Regel 1

  9. #9
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    "make it POP!"

    Förstår fortfarande inte varför alla envisas med "vi måste ha annonser som smälter in" ... det kan fungera, men fungerar oftast INTE! AdSense annonserna ska POPPA! ut, sticka i ögonen om man vill så ...

    Placeringen är heller inte ultimat ... vi läser från vänster > höger, därför ska annonser visas så fort som möjligt, där "besökarens ögon" landar först ... topp-vänster ;-)

    Den där "adsense-menyn" .... själv har jag aldrig haft framgång med den, vet ingen som jag coachat som heller har haft framgång med den ... mitt tips: ta bort skiten!

    Kolumnen till höger ... gissar att den ligger på "under 1%" ...

    Ett tips till: ENDAST EN adsense-spot per sida!

    Tror det får räcka, tror du har att göra ett tag

  10. #10
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Titta på ett inlägg istället.
    (----)

    Första sidan har jämförelsevis få besökare och den vill jag helst behålla i ett "representabelt" skick =)
    Senast redigerat av Urban G den 2010-09-24 klockan 16:24. Anledning: Regel 1

  11. #11
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Jag har för övrigt även sajter med +10% i CTR och det är kanske det som svider än mer.
    Det var just när jag gick över till 336x280 i enskilda inlägg som det sköt i höjden i början av sommaren. Jag har även jämfört med fjolåret och det finns ingen självklar anledning till varför min ändring skulle öka CTR till det dubbla och sen sjunka igen efter några månader. Den föregående var förresten 468x60 så en kraftig ökning när jag gick över till 336x280 förvånade inte.

  12. #12
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    har även kikat på inläggen, ännu värre med "adsense-menyerna" ...

    Du använder rätt storlek, men själv skulle jag inte ha texten "gå vid sidan av" annonsblocket ... dra ned till en 300x250 istället, och låt den vara DEN ENDA annonsen på den sidan, då kommer nog CTR att öka.

    En annan sak kan vara den ... under sommaren var det inga som gick i skolan, nu har skolorna börjat, vilket gör att många som går i skolan behöver ... hmm ... innehållet som finns på din site, och annonserna skiter dem i ...

    /Patrik

  13. #13
    Jontzs avatar
    Jontz Jontz är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Malta
    Inlägg
    70
    I grund och botten handlar det ju om hur lockande annonserna är. Ett par av de bästa annonsörerna kanske har hoppat ur?
    Jag har två exakt identiska siter. Den ena har 1% CTR, den andra 5%. Allt bara för att annonserna på site 2 är mycket mer relevanta och lockande.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Olika placeringar på dag och kväll/natt
    Av Maria S i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-08, 20:25
  2. En liten reflektion över frågor från nybörjare
    Av Urban G i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-24, 20:29
  3. Plats 8 på en natt
    Av Trådlöst i forum Sökordsanalys
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 13:49
  4. Titeltagg och CTR i SERPsen
    Av Jim Westergren i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 07:30