Resultat 1 till 9 av 9

Bygga bloggar - en bra strategi?

  1. #1
    Wrights avatar
    Wright Wright är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    6
    Jag har ett 10-tal hemsidor inom samma område (deras inriktningar skiljer sig dock en aning från varandra) som alla ligger på samma server och under samma IP. Hemsidorna är relativt nystartade och jag har ännu väldigt få inlänkar och rankar således inget vidare i sökmotorerna. Jag har därför funderat lite på om det kanske skulle kunna vara en bra idé att starta ett gäng bloggar inom området med egna domäner och IP-nummer/C-klasser, uppdatera dem ca. 2 ggr i månaden och sedan länka till tidigare nämnda hemsidor i bloggrollen?

    Kan det ge något ur SEO-synpunkt? Vad tycker sökmotorerna om denna strategi för att skaffa inlänkar?

  2. #2
    tap1ons avatar
    tap1on tap1on är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    67
    Om de har olika ip-nummer/c-klasser så fungerar det precis som att du har vilken sida som helst som länkar till din sida, alltså fungerar detta för att ranka bättre.

  3. #3
    Wrights avatar
    Wright Wright är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    6
    Hur bör jag länka ihop bloggarna och mina hemsidor? Är det riskabelt att länka till flera/alla av mina hemsidor (de har som sagt samma IP-nr) från samma blogg? Är ett s.k länkhjul en bra idé? Eller finns det någon bättre modell?

    Och framförallt, är detta straffbart?

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Länkhjulet är en strategi, bra som någon annan, att börja med.

    Straffbart? Allt som inte stavas "naturliga länkar" = straffbart ...

  5. #5
    Wrights avatar
    Wright Wright är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    6
    Ärligt talat så förstår jag inte hur Google tänker riktigt. Har man inga inlänkar så kan man inte placera sig högt upp i SERP:en, är man inte placerad högt upp i SERP:en så får man inga besökare, får man inga besökare så får man heller inga naturliga inlänkar och då kan man inte placera sig högt upp i SERP:en. Snacka om moment 22. Man är ju mer eller mindre tvungen att antingen köpa eller byta länkar eller på annat sätt fuska sig till inlänkar men då riskerar man ju att bli straffad.

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nu kan man ha en lite mer nyanserad syn på det här med inlänkar. Det är inte en fråga om naturliga länkar eller att bli straffad. Sedan kan man fundera lite på vad definitionen på naturliga länkar är. Detta eftersom det har diskuterats, spontana, naturliga och köpta länkar i forumet tidigare.

    Att använda sig av länkkataloger/artikelsidor/twitter/facebook/blogg/pusha/sattelitsidor/etc för att skapa länkar till sin egen sida är knappast något som kommer väcka negativa reaktioner hos Google. Metoder som har diskuterats här i forumet och där det finns en relativt stor samstämmighet att det är gångbara vägar att använda. Sedan att någon har fått för sig att de metoderna avrådes från i forumet får stå för den personen.

    Däremot bör man vara medveten om hur Googles riktlinjer ser ut för optimering. Såja, genom att hänvisa till Googles riktlinjer så fick jag in EULA för råd i en tråd.
    Senast redigerat av Urban G den 2010-09-28 klockan 00:35. Anledning: putsade språket lite

  7. #7
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Wright Visa inlägg
    Kan det ge något ur SEO-synpunkt? Vad tycker sökmotorerna om denna strategi för att skaffa inlänkar?
    1. Det gör det absolut! Glöm inte bort att Pinga/RSSa alla länkar samt bygga inlänkar till inlänkarna. Oindexerade länkar är inte värda något alls. Dvs varje "lager" behöver sina inlänkar/pingar. Skapa så många lager du behöver för att få tryck i serpen.

    2. Det är konstruerade länkar i syfte att påverka positioner så de kommer inte att gilla det och du tar en risk. Skapa bra innehåll som tillför värde för internet så är du alltid safe. Det är viktigt att följa TOSar hos de eventuella web2/blogg resurser du etablerar dig i så du får ha innehållet kvar.

    Lycka till med dina projekt! // mvh Anders

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    ... länkarna behöver inte vara indexerade för att ge ut kraft ... de behöver dock ha länkar till sig

  9. #9
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren Visa inlägg
    ... länkarna behöver inte vara indexerade för att ge ut kraft ... de behöver dock ha länkar till sig
    Helt sant Patrik Jag menar att man bör se till så sökmotorerna hittar varenda länk man skapar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 11:51
  2. Hur bygga vidare på min strategi
    Av Toyfilm i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-19, 21:25
  3. En metod att bygga sitenätverk
    Av Magnus i forum Länkbygge
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 10:22
  4. Bra gratis Bloggar
    Av Tina Isola i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-05, 22:54
  5. Måste jag bygga en egen spindel?
    Av Nikke Lindqvist i forum SEO-verktyg
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 13:38