Resultat 1 till 4 av 4

H2 före H1

  1. #1
    Fredrik-Ss avatar
    Fredrik-S Fredrik-S är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    48
    Hej,

    Måste man använda sig av H1 före H2? Eller kan man, som i min fråga, använda sig av H2 före H1? Gällande bästa optimering för Google?

    /Fredrik-S

  2. #2
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Standard är att använda sig av H1 före H2, eftersom H2 är en underrubrik till H1. Om det skulle påverka rankingen känner jag inte till men det är enkelt att sätta H1 före H2. Om det är teckenstorlek eller liknade som man vill ha annorlunda på en sida går detta trixa med i .css.

  3. #3
    Fredrik-Ss avatar
    Fredrik-S Fredrik-S är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    48
    Tack för svar! Låter ganska logiskt när du förklarar det

  4. #4
    Mackans avatar
    Mackan Mackan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    27
    Såg att din fråga gällde bästa optimering för Google, men jag brukar också ta hänsyn till användarvänlighet (accessibility på engelska) vilket innefattar åtkomst till sidan för bland annat blinda människor.
    På W3C:s (World Wide Web Consortium) hemsida finns till exempel följande skrivet gällande detta:

    The six heading elements, H1 through H6, denote section headings. Although the order and occurrence of headings is not constrained by the HTML DTD, documents should not skip levels (for example, from H1 to H3), as converting such documents to other representations is often problematic.

    Jag tror att hur användarvänlig en sajt är ur detta perspektiv redan har eller kommer att ha påverkan på hur en sajt rankar. Det är dock en egen teori, inget jag provat med testande, och jag tror inte att det är någon av de faktorer som påverkar mest, men alla bäckar små :-)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Fråga om h1,h2,h3 etc
    Av Lars Carlén i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-22, 21:05
  2. Startsidan hamnar före mer relevanta inlägg
    Av xarph i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 13:07
  3. Negativt att lägga till :: före varje länk?
    Av ThomasA i forum Länkbygge
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-07, 19:29
  4. h1 eller h2 rubrik?
    Av wiggin i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 14:47
  5. Antal H1, H2 .... per sida
    Av Marcin i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 17:52