Resultat 1 till 19 av 19

"värde i siffra" på länkkraft & samlingsvärde = googleserpplats målsida

  1. #1
    TonyLis avatar
    TonyLi TonyLi är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås, Stockholm
    Inlägg
    95
    Hej
    Tänkte lägga fram en teori 1), och se om Ni kan bidra i tanken. Samt användningsområde 2).

    1)
    Ett "värde i siffra", på kraft i en länk är:

    Gällande:
    Värdsidan, den sida som länkar.
    (A) = Antal som söker Värdsidans nischade "nyckelord". (Se adwords bedömning)

    Värdsidans plats på serpen i google på nyckelordet.
    (B) = 1/plats på serpen+1.

    Så gör man liknande med länkarna på värdsidan.
    (C) = 1/ordningtal i källkoden på plats räknat från högst upp +1.

    Exempel:
    15000 personer söker på nyckelordet per dag. --> (A) = 15000
    Värdsidan ligger på plats 28 i google serpen. --> (B) = 1/(28+1)
    Länken ligger på 8:e plats av värdsidans alla länker i källkoden, uppifrån räknat --> 1/(8+1)

    Länkraft = (A)*(B)*(C) --> 15000*(1/(28+1))*(1/(8+1)) = 57.47 (virituell länkpoäng)

    Sedan är det bara att addera sina länkkrafter så ser man sitt värdet på sidan.

    Jag känner att jag vill ha bra verktyg att analysera.
    Konceptet med (B) och (C) utgår från 1 = 100% och att det delas upp med halvering per position neråt på serp (B) eller länkposition (C)

    En grundtanke. Finns det redan något liknade? Poängen med detta är att vi tydligt kan sätta värde och följa värdet helt i siffror, utan gissningar(dolda värden som ger serpplats).
    Nu finns det ju andra kriterier som textmassa unikhet osv, men låt oss börja med denna enkla tolkning.

    Vad sägs om den algortimen?

    2)
    Med denna kunskap kan du styra dina sidor på olika domäner med antal länkar (relevant C), och position på värdsidor med serptalen för värdsidan. Och på så sätt, direkt och indirekt ge kraft till sidor med nyckelord du vill ligga högt upp på serpen med.

    Vad sägs om användningsområde?


    3)
    Fundering. Som många säger så sprids ju energin på antal länkar hos värdsidan.
    Så helt enligt algoritmen så skulle det löna sig att skära ned antalet länkar på värdsidan till 1 eller 2. Om jag äger värdsidan så att säga.
    Även ta bort den massiva internlänkningen på sidan som ökar användarvänlighet men sprider energi.
    A*B*C = 15 000 * (1 / (28 + 1)) * (1 / (1 + 1)) = 258.62

    Kanske ska lägga till antalet länkar på värdsidan som parameter. Även om de är under i källkoden, än den länk vi diskuterar kraft om. Eller inte, då (C) visar positivt värde, och resten är obetydligt.

    (Lite halvtaskig diskussion på detta ämne )
    Tony
    Senast redigerat av TonyLi den 2010-10-05 klockan 07:13. Anledning: felräknat punkt 3)

  2. #2
    TonyLis avatar
    TonyLi TonyLi är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås, Stockholm
    Inlägg
    95
    Hej Tony

    Intressant tänkt där. Det kan ligga något i det du säger.
    Lite klurigt att bygga systemet. Undrar just var du automatiskt ska få söktrafiken, om det kan ordnas så är det intressant att utvärdera i större skala.
    Tack för ett bra förslag på analysverktyg. Bra jobbat!

    Hälsningar Tony

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    För att du skall slippa föra monolog med dig själv så kan jag väl ge lite synpunkter.

    A) Om nu värdsidan inte har ett nischat nyckelord eller nyckelordet har en extremt låg sökvolym, omständigheter som kan finnas på sidor som har hög länkkraft och bra trust hos Google.
    Med AdWords så förutsätter jag att de menar sponsrade länkar för att avgöra sökvolymen och inte Googles sökordsvertyg som inte alltid ger korrekta volymer.
    Dessutom finns det sidor som är säsongsberoende vilket trasslar till det hela.

    B) Följer då A till viss del.

    C) Och hur gör man med länkar på undersidor är det tänkt. För att inta tala om bloggar, skall man titta på länkar i bloggrollen eller länkar i inläggen.

    Men visst du skriver att det är en teori. Men bygger den på några som helst fakta eller har du plockat lite som du tycker?

  4. #4
    TonyLis avatar
    TonyLi TonyLi är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås, Stockholm
    Inlägg
    95
    Ja, Jag har plockat lite som jag tycker/tror.

    Grunden bygger på att jag inte trivs med luddiga begrepp/värderingar runt google serpen.
    Därför vill jag få ner det på siffernivå.

    Mycket också för att jag nu i 2-3 år har erfarenhet av googleserpen, så funderar jag om jag ska lägga om lite strategi.
    Såsom en tanke med att skapa nischade sidor som bara kan nås av sitemap, och bara ger ut en länk till relvant text.
    Jag antar att det är så många arbetar?

    Grejen är att jag gärna vill jobba heltid med detta. Så endera ska jag försöka söka arbete på något seo företag,
    där jag kan lära mig ännu mera. Jag blir sur att mina inkomst går i vågor beroende på min endast 2 åriga seo kunskap.
    Jag känner att jag med matematik borde kunna göra bättre. Därav önskan av verktyg.

    Jag tycker adwords sökvolym, typ "trafkskalkylatorn" är lite ojämn, ibland visar den inga, fast det är starkt ord.
    Vet nu/någon var jag kan finna sökvolym per ord eller sammansatta ord, ... Finns det som google funiktion, som site: ... osv.?
    Så jag kan bygga detta verktyg. Och backlinks.

    Finns?
    searchvolume:exempelord
    backlink:www.exempel.se
    Senast redigerat av TonyLi den 2010-10-05 klockan 13:45. Anledning: korr mening

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om du vill ta ned allt som rör optimering i någon form av siffernivå så återskapar du Googles algoritmer, vilket naturligtvis inte vore fel. Dock kanske lite väl komplext att göra.

    Mycket av arbetet med optimering är att prova sig fram, testa idéer och infallsvinklar, se hur andra gör för att försöka hitta ett skönjbart mönster i hur det skall utföras. Tålamod och noggrannhet är ingen nackdel. Och visst finns det ett mönster eller system som fungerar för optimering, mer eller mindre bra. Annars skulle vi som sysslar med SEO åt kunder, eller för oss själva aldrig komma någonstans.

    Det där att bara länka till nischade sidor från en sitemap ställer jag mig lite frågande till vad du menar.

  6. #6
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    OM du mot förmodan lyckas härleda Googles algoritmer så kan du bli snuskigt rik! Säkert är Google intresserade av att ge dig ett välbetalt jobb

  7. #7
    TonyLis avatar
    TonyLi TonyLi är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås, Stockholm
    Inlägg
    95
    ja, nu börjar vi prata allvar här
    Såsom universum relativitetsteori och kvant som forskare fnular på gällande svarat hål.
    Så borde ju google också kunna tolkas med förenklade algoritmer.

  8. #8
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av TonyLi Visa inlägg
    ja, nu börjar vi prata allvar här
    Såsom universum relativitetsteori och kvant som forskare fnular på gällande svarat hål.
    Så borde ju google också kunna tolkas med förenklade algoritmer.
    Jag tror jag måste ta ned dig lite på jorden igen när du jämför dig själv med Einstein. =)

    Först var du inne på att "hitta på" ett eget index/siffra på värdet av länkar. Nu pratar vi om att hitta googles algoritmer.

    För att ge kritik åt din algoritm:
    Urban säger att du missar ett viktiga antal faktorer. Google skulle påstå att du missar en dryga 2000 faktorer.
    Jag (i rollen som matematikstuderande på KTH) vill ha en härledning/bevis till hur du fick fram uträkningen. Är det ett antagande eller är det ett försök att skapa ett nytt index/värde oberoende googles algoritmer?

    Tex: Är värdsidans plats i SERPen exakt lika mycket "värd" som länkens position i källkoden?


    Det skulle helt klart vara intressant att få fram ett sånt index/siffra som du är ute efter. Men jag tror att det kommer bli svårt att hitta och värdera olika parametrar på rätt sätt...
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visst stämmer det du skriver Hermano.
    Faktorerna blir många, som exempelvis, ökar länkkraften på värdsidan ju längre länken ligger där men då behöver man räkna med nya inkommande länkar till värdsidan. Och de sidorna som länkarna kommer ifrån måste man i sin tur beräkna värdet på. Och de sidorna…

    Bättre är att inte slarva i sambandet mellan orsak och verkan som jag märker att många gör.
    Gör man en aktiv optimeringsåtgärd på en webbplats behöver man följa upp och se vilket resultat det ger.
    Ändrar jag title, rubriker, internlänkar, etc så behöver jag se vilken effekt det gör i SERPen annars är det rätt så meningslöst att optimera en sida. Då står man bara där och stampar på samma fläck utan att veta vad det var som gav effekt.
    Samma sak med inlänkar, tofsar jag in 25 inlänkar bör jag också kunna se vilken effekt det ger.
    Och här märker jag att både kunder och andra ibland inte har en susning om vilken effekt en åtgärd ger.

  10. #10
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag kan tycka att det är en bra väg att gå att skapa en förenklad modell och testa. Bygg verktyget och testa resultatet mot en massa sökresultat. Om du kan få det att korrelera någorlunda så har du ju ett verktyg som kanske inte är exakt eller tar med allt i beräkningarna men som ger en tillräckligt bra bild.

    Tycker faktiskt inte det är det minsta orimligt att göra men du kommer nog få arbeta med resultatet, det är ju inte helt lätt att träffa rätt i formeln innan du gjort mätningarna men det är helt klart rätt att starta med en hypotes och testa den.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  11. #11
    TonyLis avatar
    TonyLi TonyLi är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås, Stockholm
    Inlägg
    95
    Hej

    Hermano, jo jag håller med dig om att härleda och få sluten cirkel i resultatet.
    Det är tanken att göra det. Med vissa korrigeringar/tillägg. Jo, jag har studerat lite matte med, men inte lika aktuellt som du troligen.
    Så det känns stimulerande att hitta denna "Heliga Gral algoritm".
    Visst är jag öppen för vissa bias kan vara svåra att tolka, men dock att man nästan kan nå förståelse i siffror är syftet.

    Jo, urban, många länkar blir det. men där får man väl använda statiska variabler, med strikta regler. Såg nyligen ett program om "kvant" och bankkraschen. Där de gjorde antagande om 0,6 sannolikhet eller om det var risk .... när det gäller stora grupper. Så kanske kan det användas i din tanke länk från andra länkade sidor osv. Jag förstår att jag viftar ganska bra med matematiken, men känns ändå rätt bra med målet i fokus. Det finns ju otaliga aktieprogram.

    Ja, orsak och verkan. Är tanken. vad jag förstår så ändras ju mycket, men jag tror det ska gå att sätta tal på alla dessa ord i forumet exempelvis. Jag behöver väl inte nämna att mitt tidigare kall vara att lösa roulettesystem, och det gick ju som det gick, men alltid roligt att jobba på.

    Så.
    Finns det någon funktion där jag kan se antal sök på ett ord, med bra kvalité, eller annan likvärdig tolkning?
    Backlink har ju en del siter. Hur gör de?

    En algoritm vore bra att ha, även om den bara är 60% rätt.

  12. #12
    TonyLis avatar
    TonyLi TonyLi är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås, Stockholm
    Inlägg
    95
    Jo, Magnus
    Det kan ju vara ett hjälpmedel, speciellt när det är så mycket att komma ihåg av allt man läser och inte läser.
    Så vore det ju bra att bygga på något, steg för steg.

  13. #13
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Om du, som Magnus säger, söker ett hjälpmedel för att ge dig en fingervisning, så tror jag du kan lyckas riktigt bra med det! Den exakta sanningen tror jag aldrig du hittar, men något som är i närheten räcker långt.

    Hoppas du lyckas! Du vet att du kan sälja det till säkert hälften av medlemmarna här på forumet va?

  14. #14
    TonyLis avatar
    TonyLi TonyLi är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås, Stockholm
    Inlägg
    95
    Intressant morot.
    I början förstod jag inte varför inte alla bara göra sina sidor, om det går så bra. Och varför man supportar andra.
    Nu börjar jag ana att det är fina pengar till luddigt resultat. Och som det nämndes i gårdagaens svt Kobra, att seo företagen täljer guld idag på seo.
    Varför jag funderar i den riktningen att supporta andra, är att jag har ojämn inkomst på egna siter, svajar från halvår till halvår beroende på dilemman som sker av mig eller ...

  15. #15
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    "Nu börjar jag ana att det är fina pengar till luddigt resultat"

    Måste bara få skriva av mig lite, får ursäkta för ett utflummande.....

    Det där låter som en klassisk kommentar från en kund och det är väl det största problemet jag stöter på, folk förstår inte riktigt vad det är dom köper, hur man kan få det resultatet man presenterar osv. Och det är svårt att få kunder att förstå hur mycket man verkligen kan påverka, med kunskapen man har....
    Jag tror att de av oss som är duktiga inom SEO ses lite som häxor av vissa klienter.....medan den stora mängden i branschen mer eller mindre anses som scammers.

    Vi har en kund där jag säljer tjänster för en i SEO sammanhang väldigt stor peng i månaden, men å andra sidan så betalar dom mindre än de 300.000kr i månaden de gav för 20.000 besökare via adwords förut, och förändringarna jag gjort/gör genererar både fler och nöjdare besökare, och mycket bättre försäljning.

    Om SEO görs korrekt så är det inte alls luddigt. Och SEO är framförallt jävligt mätbart, till skillnad från vad många verkar tro.
    Men problemet är att om man köper en av alla dessa "några hundra kronor i månaden" tjänsterna, som dessvärre har blivit så mycket standard att folk tror att det är SEO, så får man en halvdassig_standard_rapport som består av en massa obegripliga siffror och antagligen inget värde.

    Man betalar inget, och därför får man inget. Och då är det väl fina pengar till ett luddigt resultat....

    Jag tycker att du ska satsa på att knäcka algoritmen, eller delar av den, bli en jävel på SEO, och sen hjälpa till att få in SEO i finrummet där det faktiskt hör hemma.

  16. #16
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Instämmer Duffy SEO är i allra högsta grad mätbar för en kund.
    Sedan angående att tälja guld med täljknivar så är väl det inte riktigt med branschen överensstämmande. Det är bara att ta sig lite tid, om man nu orkar, att titta på resultatet för olika SEO-företag på Alla bolag. Och då är det inte många som har skurit guld där inte.

  17. #17
    TonyLis avatar
    TonyLi TonyLi är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås, Stockholm
    Inlägg
    95
    Ja, en rackare på seo, vill jag verkligen bli. Har nu jobbat 5 år som support till faktureringssystem åt ett större telebolag, så som någon sa. Att seo idag är mer av internetmarknadsföring. Förståelse ekonomi teknik. Jag hittade nyligen 2010 och 2007 års google dokument, som ger mig mer på fötterna om seo. Ska väll försöka skaffa en inkomst på detta ordentligt. Subdomäner är intressanta, och undervärderade kanske/outforskade.
    Åter till ämnet. När jag analyserar på dagliga jobbet, brukar jag ofta tänka mig in och lösa .exe filer utan att ha sett koden, och det är väll lika här, google algoritmen är inte mer än en "exe fil" som man inte har källkoden till.

    Nu när jag av och till plockar på adsense, så ska jag bredda mig. Jag vet ju att jag gjorde fina resultat på subdomäner för 2,5 år sedan utan seo kunskap. Jag antar att Ni som är proffs seo både tjänar från egna sidor men även som seo jour typ? Varför inte ligga i soffan och bara ta adsense? Kanske kurigt att hålla högt hela tiden i inkomst?

  18. #18
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ja, en rackare på seo, vill jag verkligen bli.
    Nu börjar jag ana att det är fina pengar till luddigt resultat.
    Då kan du börja med att ta dig ur den villfarelsen att det är fina pengar för luddiga resultat.

    SEO och dess mätbarhet kan man enkelt illustrera med tre steg där det sista då är slutmålet
    Nyckelordsplacering i SERPen > Antal besökare till webbplatsen > Konvertering

    Utökar vi begreppet SEO en del så ser det ut så här
    Sociala media/PPC > Antal besökare på webbplatsen > Konvertering

    Sedan kan man lägga till fler parametrar som annonser i nättidningar, etc.
    Sedan naturligtvis kombinationer av det hela. Men slutmålet är detsamma. Så kopplingen mellan SEO och internetmarknadsföring har funnits i flera år nu.

  19. #19
    TonyLis avatar
    TonyLi TonyLi är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås, Stockholm
    Inlägg
    95
    mm tack.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Ger "nofollow" länkar något värde?
    Av Patrik Berggren i forum Länkbygge
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 13:43
  2. Sökning på "webben" kontra "sidor från Sverige"
    Av Rawland Hustle i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 13:31
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 08:51
  4. Går det att "rädda" gammal länkkraft
    Av Anders Granström i forum Länkbygge
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 11:40
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 15:29