Resultat 1 till 16 av 16

Pagerank 1

  1. #1
    habbcraws avatar
    habbcraw habbcraw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    29
    Hejsan, jag är rätt ny på SEO och sånt.
    Nu undrar jag om man klättrar i sökmotorerna om man har högre pagerank, och isåfall hur uppnår jag pagerank 1?

  2. #2
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Hej.
    Börja med att läsa lite på seo-guide.se Sepciellt denna sida: http://www.seo-guide.se/pagerank

    Nej, du kommer inte klättra när du ser att du har fått högre PR. Men hög PR är ingen nackdel om du ska klättra i SERPen (Search Engine Result Page). Den PR google visar är ett par månader efter den PR google använder.
    Du får högre pagerank genom inlänkar. Det och mycket mer står på www.seo-guide.se
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  3. #3
    habbcraws avatar
    habbcraw habbcraw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    29
    Jag har äst och läser där, men vad är det för mening med pagerank egenteligen ?

  4. #4
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Se det som ett sätt att mäta hur populär en sida är. Populära sidor kommer ofta högre upp i serpen än icke populära. Men som det står på seo-guide så är det bara 1 av 200 signaler. Det innebär att en sida med låg PR kan komma före en sida med hög PR. (Detta behöver inte alls vara svårt.)

    Nybörjare har en förmåga att lägga allt för stor vikt vid pagerank, medans vissa proffs struntar i det helt.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  5. #5
    habbcraws avatar
    habbcraw habbcraw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    29
    Jag har förstått det, har läst det över allt så nu är problemet för mig som nybörjare att göra en sökmotoroptimerad sida.
    Har gjort en sida som jag försökt sökmotoroptimera men den har väldigt lite innehåll. Jag har som mål att komma på plats 20.
    Men hur kan jag få mer hjälp med att optimera min sida? Vill någon hjälpa mig och kolla hur det ser ut så skicka ett pm.
    Tack för svaren!

  6. #6
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av habbcraw Visa inlägg
    Jag har förstått det, har läst det över allt så nu är problemet för mig som nybörjare att göra en sökmotoroptimerad sida.
    Har gjort en sida som jag försökt sökmotoroptimera men den har väldigt lite innehåll. Jag har som mål att komma på plats 20.
    Men hur kan jag få mer hjälp med att optimera min sida? Vill någon hjälpa mig och kolla hur det ser ut så skicka ett pm.
    Tack för svaren!
    Innehåll, innehåll, och återigen - INNEHÅLL! Ju mer innehåll din hemsida har - desto enklare blir det att ranka. Så bomba på med unikt och användbart innehåll.

  7. #7
    Alfs avatar
    Alf Alf är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
    Innehåll, innehåll, och återigen - INNEHÅLL! Ju mer innehåll din hemsida har - desto enklare blir det att ranka. Så bomba på med unikt och användbart innehåll.
    Det här strider emot allt man får lära sig om information och kommunikation. Tittaren skall lätt hitta det den söker, men fyller jag sida efter sida hittar de ju ingenting? Eller har jag helt fel?

    Som sökare skulle jag direkt ifrågasätta en sida med mycket text där jag inte hittar den info jag söker. Jämför med en försäljare med världens svada där jag inte får en suck att ställa vettiga frågor.

    För mig blir det i de fall ingen affär. Om målet enbart är att få hög Pagerank, kanske det är rätt...men vad är den då till för nytta? Marknadsföring handlar ju inte bara om att synas utan att få ut mesta möjliga av minsta möjliga kapital...med andra ord maximal funktion!

  8. #8
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Om sidorna är fyllda med svammel gör det ju ingen glad men om sidorna är fyllda med användbar, informationsrik och korrekt information så är chansen stor att man både hittar det man söker och kanske t o m lär sig lite extra på köpet.

    Alla är vi olika men själv undviker jag t ex mikrosajter med minimal info och skulle aldrig köpa nåt på en sån sajt.
    Jag vill ha en stor rejäl sajt med mycket information som tydligt talar om att den här sajten är expert på ämnet.

    Snålar man med info så ger sidan ingen som helst trovärdighet i mina ögon och det är inget jag slösar min tid på.

  9. #9
    habbcraws avatar
    habbcraw habbcraw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    29
    Jag kan säga att de andra sajterna har knappt någon info 2-6 meningar. Då jag har väldigt mycket nyttig info.

  10. #10
    Alfs avatar
    Alf Alf är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    2
    Det är klart att man klättrar i sökmotorerna men jag ser liksom ingen mening i att förstöramin sida med extra text hur sann och relevant den än är. Info som skall gå hem har inte mycket med Pagerank att göra utan där måste man rikta den mot den man vill nå. Sändare och mottagare måste vara på samma våglängd.

    Pagerank är som jag ser det inget värde på varken kvalite, säljförmåga eller informationsförmåga. Man kan fråga sig om en tidning med 8(Expressen) är bättre än en med 0(GP) då jag som tittare upplever den sistnämnda som mycket bättre/enklare att läsa och navigera på. Jämför gärna de politiska partiernas Pagerank som varierar mellan 0 och 6. Ingen större skillnad vid första påseendet. Men granskar man innehåll och vad jag söker efter ligger värdena stundtals helt åt fanders.

    Det jag menar är att man får inte fastna i åtgärder att enbart öka sin Pagerank eller annan ranking. Att få respons och eller bra resultat handlar om mycket, mycket mer.

  11. #11
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Den pagerank vi ser i t.ex Google toolbar är absolut inte ett mått på kvalitet på nått sätt. Det är ett förlegat värde som bara sammanfattar mängden inlänkar och väger inte alls lika mycket idag som för två år sedan. Idag är det kvaliteten på inlänkarna (från sidor med samma innehåll) som räknas, inte kvantitet. PR håller sig tjurigt kvar på grund av länkförsäljare och webflippers som envist använder det som enda riktlinje för prissättning.

  12. #12
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Donny Byström Visa inlägg
    Den pagerank vi ser i t.ex Google toolbar är absolut inte ett mått på kvalitet på nått sätt. Det är ett förlegat värde som bara sammanfattar mängden inlänkar och väger inte alls lika mycket idag som för två år sedan. Idag är det kvaliteten på inlänkarna (från sidor med samma innehåll) som räknas, inte kvantitet. PR håller sig tjurigt kvar på grund av länkförsäljare och webflippers som envist använder det som enda riktlinje för prissättning.
    Håller med till 100% känns som pagerank spela en extremt liten roll om ens någon.

    @Habbcrew - Fokusera i början på att få in de grundläggande sakerna. *Korrekta länkar *Nyckel ord / Nyckel meningar i #länken #titlen #description för då bygger du korrekt från början och det blir sedan smärtfritt för dig att optimera vidare.

  13. #13
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Alf Visa inlägg
    Det är klart att man klättrar i sökmotorerna men jag ser liksom ingen mening i att förstöramin sida med extra text hur sann och relevant den än är.
    Tankegången i den meningen är ju ett stort problem om du ska hålla på med SEO.

    Om du vet om att sökmotorer gillar text (vilket alla är överens om), och du vet om (misstänker skulle jag vilja säga) att dina besökare inte tycker om texten, hur löser du då det problemet? Knappast genom att skita i texten i allafall....
    Extra content kommer garanterat att ge dig kärlek från sökmotorerna, så frågan du ska ställa dig är istället -Hur kan jag lägga till så mycket text som möjligt på min sida utan att förstöra den?

    Man ska först fundera på hur man får folk till hemsidan och sen kan man börja fundera på hur man får dom att stanna. Trafik ska alltid vara nummer 1. Det är väl skitsamma om man har världens finaste hemsida med 0% bouncerate om hemsidan har 7 besökare och 0 conversions på ett år?
    Det är konstigt att man får förklara detta för kunder fortfarande, för det känns väldigt logiskt. Det är oändligt mycket bättre att ha en hemsida som massa folk hittar till men som majoriteten inte tycker om än att ha en snygg och användarvänlig sida som ingen kan hitta.



    Angående PageRank så har ju Donny förstås helt rätt. Den PageRank man kan se i en toolbar spelar noll roll för ranking på sökmoterna, så om man inte är i branschen att sälja eller byta länkar så bör man inte bry sig om den alls.

  14. #14
    ziggyzags avatar
    ziggyzag ziggyzag är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    17
    Vet någon nästa datum då pagerank uppdateras?

  15. #15
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av ziggyzag Visa inlägg
    Vet någon nästa datum då pagerank uppdateras?
    Nej ingen vet.
    Sen är det så att det är individuellt (eller "webbsidauellt") när den officiella PR uppdateras. Alla uppdateras inte på en gång.

    Frekvensen är 4ggr per år har jag för mig.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  16. #16
    Donny Byströms avatar
    Donny Byström Donny Byström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    90
    Hänvisar till en fråga på Google Webmaster Central som nyss besvarade detta:
    http://www.google.com/support/forum/...338c4cb0&hl=en

    En Google-anställd svarade såhär:
    We do Toolbar PageRank updates 3-4x/year but to be honest, it's not something that you need to wait for. The PageRank shown in the Toolbar is an older snapshot of the PageRank that we use internally (which is continuously updated). Changes in Toolbar PageRank will not change anything with your site's crawling, indexing, or ranking, so as a webmaster, I'd strongly recommend focusing on something else
    Senast redigerat av Donny Byström den 2010-12-14 klockan 13:50.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 0 i Pagerank = Straffad?
    Av Rosse i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-14, 00:04
  2. Pagerank 0?
    Av setfre i forum PageRank
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-28, 20:44
  3. Låg pagerank vs. ingen pagerank?
    Av ChumpChops i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 16:59
  4. pagerank
    Av Tobias i forum PageRank
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 15:49
  5. Pagerank
    Av coffeeshop i forum PageRank
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 20:39