Resultat 1 till 12 av 12

Göra en bra beskrivning och tittel

  1. #1
    habbcraws avatar
    habbcraw habbcraw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    29
    Är det någon som vet hur man får ihop en bra tittel och beskrivning?

    Jag har ett ex jag kom på:
    title
    Ladda upp filer och bilder gratis! - xxxxxxx.xxx
    Beskrivning
    Ladda upp filer och bilder gratis på vår uppladdningstjänst. Ladda upp alla sorters filtyper hur mycket du vill snabbt och enkelt!

    Vad tycker ni om det exemplet? Är jag på god väg?

  2. #2
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Ja. Men utelämna xxxxxxxx.xxx om du inte har tänkt jobba med branding

  3. #3
    habbcraws avatar
    habbcraw habbcraw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    29
    Man får ju inte skriva adressen

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nu menade Sweely att det inte finns anledning att sätta ut din webbadress i title på sidan om du inte har för avsikt att marknadsföra namnet i sig. Och inte att den inte skall förekomma i inlägg här på forumet.
    Du har upp till 70 tecken maximalt att använda i title om du vill ha full visning av all text. Att då lägga ned ett antal tecken på webbplatsens namn är inte alltid det bästa.

    Vad som gäller utformningen av title så ser väl den ok ut. För orden du har där är väl de som skall ha den högsta och mest relevanta söktrafiken för den tjänst du vill erbjuda. Vad som gäller beskrivningen, description, så är det kan man undra om det i inledningen verkligen skall vara en upprepning av title.
    Frågan är om du kan erbjuda något extra utöver alla andra som har samma tjänster. Och om det i så fall på ett enkelt sätt kan tydliggöras i description eller i title om det nu går.
    Har du det så kanske det bör inleda description istället.

  5. #5
    habbcraws avatar
    habbcraw habbcraw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    29
    Är detta bättre exempel? Ladda upp så mycket du vill, vi tillåter uppladdning av alla filtyper.

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Citat Ursprungligen postat av habbcraw Visa inlägg
    Är detta bättre exempel? Ladda upp så mycket du vill, vi tillåter uppladdning av alla filtyper.
    Om det där är något som gör din tjänst lite bättre än andras så är texten bättre. Eller din tjänst behöver inte vara bättre utan snarare så att de andra som har samma tjänster inte tänker på att nämna det så kan det ge dig en fördel och dra till sig fler klick.
    Fast det där kan du få in i title så här: Ladda upp filer och bilder gratis utan begränsning. Alla filtyper (65 tecken)
    Och då kan du komplettera med description på något sätt. Kanske i stil med: Här hos mittdomännamn kan du gratis ladda upp alla typer av filer utan någon som helst begränsning.
    Så får du med lite marknadsföring (branding) av din sida också om det är ett mål.

  7. #7
    habbcraws avatar
    habbcraw habbcraw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    29
    Man ska väll max ha 60 tecken annars är det inte bra för sökmotorer?

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    70 tecken inklusive mellanslag. Det var kortare förr i tiden. Nu kanske det inte alltid är lämpligt att använda utrymmet fullt ut. Beror lite på vad man kan få in så det ser vettigt ut. Samt inte att förglömma en kort title kan sticka ut bra i resultatlistan om alla andras är långa.

  9. #9
    habbcraws avatar
    habbcraw habbcraw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    29
    Så vad tycker du man ska ha en lång eller kort?
    Men om andra sidor märker att jag använder lite mer effektiva ord så tar dem de sökorden och går om mig? Eller rankar google den som var först med det?
    Och det var väll inte bra att ha ungefär samma title som description
    Senast redigerat av habbcraw den 2010-10-10 klockan 19:46.

  10. #10
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Läs på http://www.seo-guide.se
    Där finns många tips och regler.

  11. #11
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av habbcraw Visa inlägg
    Så vad tycker du man ska ha en lång eller kort?
    Men om andra sidor märker att jag använder lite mer effektiva ord så tar dem de sökorden och går om mig? Eller rankar google den som var först med det?
    Och det var väll inte bra att ha ungefär samma title som description
    Jag tänker inte på ifall min titel är lång eller inte. Jag tänker på ifall den lockar en besökare till att klicka på min sida. Det bör du också göra. En spammig titel på sidan som upprepar sökorden alldeles för många gånger lockar i alla fall inte mig till att klicka på en sida. That's for sure.

    Men gränsen ligger som sagt på runt 70 tecken. Har fått höra att man inte ska använda en alldeles för lång titel då relevansen av webbsidans innehåll sprids ut på för många olika sökord. Ingenting jag testat själv, men det låter logiskt i mina öron. Jag föredrar i alla fall korta och slagkraftiga titlar. Och det har fungerat fint hittills.

    Fyll alltså inte hela 70 tecken i din titel bara för att det går - utan hitta en bra titel som du tror lockar någon till att klicka på dig i sökresultaten. Räcker för övrigt att du får med dina sökord i titeln två gånger. Mer gånger än två ses som spam vill jag minnas, så se upp!

    Fråga 2. Om andra sidor ser att du använder dina sökord så kommer de antagligen att överväga ifall det är värt att ranka för just de sökorden eller inte. Du får för övrigt SEO att låta som en grej som händer på ett ögonblick. Bara för att de sätter in dina sökord i sin titel så betyder inte det per automatik att de går om dig i sökresultaten. SEO innebär så mycket mer. Verkar inte som att du är särskilt påläst.

    Sista frågan. Det är kanske inte så smart att använda sig av samma title och description då de har helt olika funktioner. Jag föreslår att du använder dig av en slagkraftig titel på din hemsida, men även en intressant beskrivning. Den behöver nödvändigtvis inte likna din title, men jag gillar att klämma in mitt sökord någon gång i min description... har fungerat asbra hittills! Lycka till

  12. #12
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Hur många tecken man använder i title är mer avhängigt av vilka fraser man skall optimera för. Relevansen för sidans innehåll kan snarare ökas om man använder de nyckelord som har volym och konverterar i title. Samt då att man följer upp de på själva sidan.

    I det här fallet om vi fortsätter med ladda upp-exemplet så skulle en title kunna se ut så här.
    Ladda upp alla typer av filer och bilder gratis utan begränsning (alt)
    Ladda upp alla filtyper och bilder gratis utan begränsning

    Vi får då med några kombinationer på sökfraser som man kan optimera resten av sidan för.
    Orden utan begränsning i slutet av title kan då utgöra attraktionsord. Dvs de är kanske inte ord som det söks på men som kan attrahera klick som annars skulle gå till sidor som ligger ovanför i SERPen.
    Under förutsättning då att det finns problem med filuppladdning av begränsningsskäl hos andra tjänster eller att de inte tänkt på att påpeka att det inte finns begränsningar i sina tjänster. Helt enkelt erbjuda något som de andra sidorna inte ser ut att kunna göra och då göra det på en väl synlig plats.

    Description, kanske något åt detta håll; Hos mittdomämnamn kan du snabbt, enkelt, gratis och utan begränsningar ladda upp alla typer av filer och bilder.

    Skall man sedan följa upp det här på sidan så bör rubrikerna spegla de nyckelord som vi optimerar title för.
    Rubriker som – Ladda upp bilder och filer gratis – Enkelt och snabbt att ladda upp - Ladda upp utan begränsningar -
    Visserligen så är utan begränsningar ingen nyckelfras i detta fall men eftersom det förekommer i title så bör det också finnas med på sidan.

    Rent generellt så är SEO ett ständig pågående arbete. Man skall först ta sig upp i SERPen och sedan se till att man behåller sin plats där. Konkurrenter kommer att göra vad de kan för att även de försöka komma så högt upp som möjligt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Göra om - Göra rätt?
    Av Orreporre i forum Optimering
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 19:08
  2. Göra om en gammal sajt, få med sig besökarna
    Av KarlKanin i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 23:20
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-25, 13:36
  4. Göra en egen katalog
    Av wintzell i forum Kataloger
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 19:22
  5. Vad kallas detta och får man göra så?
    Av Kocken i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 23:02