Resultat 1 till 11 av 11

Frågor om inlänkar för optimering på specifikt nyckelord

  1. #1
    mattiasjarnhalls avatar
    mattiasjarnhall mattiasjarnhall är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    14
    Jag försöker optimera min plånboksbutik till top 3 på ordet plånböcker (i första hand). Är knappast någon SEO-expert så jag skulle behöva lite hjälp från er som är.

    1. Många inlänkar till bloggpost - Jag har en idé för ett länkbete. Om det faller väl ut kan jag räkna med många länkar in till en specifik bloggpost på sajten. Min fråga är om det ger något värde för min optimering på ordet plånböcker för startsidan att få massa inlänkar till en bloggpost?

    2. Plånböcker på två sidor - Jag vill som sagt hamna top 3 med startsidan. Men det finns en speciell produktkategori som heter just plånböcker. Finns det risk att dessa två sidor "konkurrerar" med varandra? Bör jag göra något annorlunda här?

    3. Ankartexten på inlänkarna - Nu när jag vill komma högt på just "plånböcker" så har jag försökt ragga en massa inlänkar med just ankartexten plånböcker. Är detta "rätt väg att gå"? Eller bör jag försöka få inlänkar med varierande ankartexter? Bör ordet plånböcker alltid finnas med, eller bör det varieras med hjälp av böjningar tex?

  2. #2
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    1. Att länkar till en bloggpost skulle gynna själva huvuddomänen vet jag inte. Men alla länkar är bra länkar, och det ser bra ut i Googles ögon - så kör på! Sätt din idé i verkan. Det hade jag gjort ifall jag vore i dina skor.

    2. Om du inte bygger länkar till kategorisidan så bör ju inte den konkurrera med din huvudsida. När din huvudsida väl rankar #1 så kan det dock hända att kategorin (då den är relevant till sökordet plånböcker) visas som #2 - men det är alltid huvudsidan som rankar #1.

    3. Det är rätt väg att gå, men försök få inlänkar med varierande ankartexter. Blir bäst så i slutändan och ser mindre spammigt ut. Ett förslag är att som mig lämna kommentarer på bloggar med ditt egna namn i namn-rutan istället för sökordet du försöker ranka för. På så vis bygger du sådana inlänkar snabbt men effektivt

  3. #3
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    1. Länkar till bloggen ska i sig inte gynna din huvudsida, men vi kan väl anta att du har länkar från bloggen till sidan du försöker optimera, vilket då skulle innebära ett länkar till bloggen (via länken) gynnar din huvudsida.

    Resten svarade Sweely bra på så...

  4. #4
    mattiasjarnhalls avatar
    mattiasjarnhall mattiasjarnhall är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    14
    Tack båda för svaren. Speciellt på 3:an... skall se till att variera mig lite så det inte blir klassat som "spam"

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Sweely, inte alltid som huvudsidan rankar högst, om man har 2 rankingar efter varandra, med eller utan indrag.

    Generellt: En sida per site ska optimeras för ett sökord, mindre optimalt att ha 2 sidor ranka för samma sökord/sökfras.

    Frågan blir: "Varför ha huvudsidan ranka högst? Fungerar det inte lika bra med kategorisidan?"

  6. #6
    hakans avatar
    hakan hakan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    78
    Ang. punkt 2 så tycker jag man, om möjligt, bör undvika att ha en produkt-sida som optimeras för samma sökord som startsidan. Att olika sökord tävlar mot varandra på samma sajt kallas för "keyword cannibalization" och det blir problem för en sökmotor att veta vilken sida som är mest relevant för sökordet.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Både ja och nej där på punkt 2. Har man för avsikt att sikta in sig på en dubbelträff på nyckelordet går det bra att optimera två sidor mot ett nyckelord. Dessutom kan man då variera med lite olika fraser för att täcka in fler kombinationer med nyckelordet i. Fast det beror lite på omständigheterna.

  8. #8
    hakans avatar
    hakan hakan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    78
    Att få en "dubbelträff" är väl dock inget att rekommendera om det handlar om mer konkurrensutsatta sökord?

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Citat Ursprungligen postat av hakan Visa inlägg
    Att få en "dubbelträff" är väl dock inget att rekommendera om det handlar om mer konkurrensutsatta sökord?
    Det är väl då det är att rekommendera om det är ett konkurrensutsatt ord. Större chans att få in fler besökare på det sättet om det gäller plats 1 och 2. Visserligen betydligt svårare förstås än ett mindre konkurrensutsatt ord.

    Sedan så är det den som optimerar som skall tala om för sökmotorerna vilka sidor som gäller för vilka nyckelord. Det är ingenting de klarar av själva att ta rätt på i någon större utsträckning. Däremot om man inte tänker på att göra ett grundligt arbete med optimeringen då skapar man problem för sökmotorerna att avgöra vilken sida det är som gäller för vilket nyckelord.
    Händer rätt så ofta i ett inledande optimeringsarbete av befintliga webbplatser att man behöver styra om landningssidorna på de nyckelord som sökmotorerna tror är rätt, till de som är de mest optimala.

  10. #10
    hakans avatar
    hakan hakan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Det är väl då det är att rekommendera om det är ett konkurrensutsatt ord. Större chans att få in fler besökare på det sättet om det gäller plats 1 och 2. Visserligen betydligt svårare förstås än ett mindre konkurrensutsatt ord.

    Sedan så är det den som optimerar som skall tala om för sökmotorerna vilka sidor som gäller för vilka nyckelord. Det är ingenting de klarar av själva att ta rätt på i någon större utsträckning. Däremot om man inte tänker på att göra ett grundligt arbete med optimeringen då skapar man problem för sökmotorerna att avgöra vilken sida det är som gäller för vilket nyckelord.
    Händer rätt så ofta i ett inledande optimeringsarbete av befintliga webbplatser att man behöver styra om landningssidorna på de nyckelord som sökmotorerna tror är rätt, till de som är de mest optimala.
    Jag förstår att det är bra om man redan har position 1 att även synas på plats 2, men säg att du har en ny sajt och vill optimera för frasen "poker bonus" för din sida minpokersida.se, om både minpokersida.se och minpokersida.se/poker-bonus/ optimeras för "poker bonus" blir det inte då betydligt svårare att hamna högt upp i SERP:en med båda sidorna jämfört med om bara en av sidorna hade optimerats för frasen?

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Pratar vi den kategorin av nyckelord så naturligtvis mycket svårt och kanske inte ens lönt att försöka så aktivt med det. Men en stor del kunder/webbplatser ligger inte riktigt på den nivån av svårighetsgrad. Och i de fallen är det fullt möjligt och kan göras.

    Samtidigt behöver man som jag påpekade tidigare vara medveten om att sökmotorerna är rätt så följsamma men lite korkade. De behöver instruktioner/optimering för att veta vilka sidor är lämpliga för vilket nyckelord. Annars så lämnar man över allt till deras spindlar att avgöra, vilket inte alltid ger den bästa lösningen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. frågor om wordpress
    Av Tobias Nyholm i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-18, 13:30
  2. Frågor om regler!!!
    Av alle9134 i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-13, 14:33
  3. Några frågor angående inlänkar!
    Av johanc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 18:54
  4. Frågor om sitemaps
    Av LisaT i forum SEO-verktyg
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-06-25, 20:50
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 12:02