Resultat 1 till 19 av 19

Flera adresser (com, se, net) till samma sajt

  1. #1
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Bryr sig SE alls om type ins? Alltså om man har flera domäner registrerade och pekar dem alla mot en och samma "huvuddomän"?

    Självklart under förutsättning att man kör SEO på endast en av domänadresserna.

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Du kan drabbas av duplicate content filtret, men största problemet är egentligen att om du har inlänkar som leder till alla dessa olika domännamn så sprids PageRank och effekten av länkarna på din ranking över flera domäner.

    Det du bör göra är att välja ut ett primärt domännamn och använda 301 redirect från alla övriga. Vissa förespråkar även att använda extredomäner för satellitsiter, som man skapar, med bra innehåll, för att sedan länka till huvuddomänen. Själv har jag inte så mycket erfarenehet av detta, och tycker nog att det är att tänja på gränserna lite grand.

  3. #3
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Tanken är INTE att framställa de olika domänerna som skillda sidor. Därför borde detta nog inte ha något med duplicate content att göra. Därför kommer det heller inte göras något med inlänkar. Jag vill bara utnyttja type ins för att komma till huvuddomänen.

    Satellitsidor kommer inte på fråga.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Vissa förespråkar...
    som en av dessa vissa håller jag i det här fallet helt och hållet med Bernt att 301 är det bästa att göra.

    Att använda sig av satellitsidor kräver en viss eftertanke och strategi för att inte hamna i en gråzon eller tämja för mycket gränser. Men rätt utfört fungerar det bra.

    Edit: Mindre korr.
    Senast redigerat av Urban G den 2006-08-02 klockan 23:56.

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Citat Ursprungligen postat av Marcin
    Tanken är INTE att framställa de olika domänerna som skillda sidor. Därför borde detta nog inte ha något med duplicate content att göra. Därför kommer det heller inte göras något med inlänkar. Jag vill bara utnyttja type ins för att komma till huvuddomänen.

    Satellitsidor kommer inte på fråga.
    Då är det solklart att du ska lägga 301 redirects från samtliga "type-ins" domäner, till den primära.

    Känns som om detta ämne är uppe minst en gång i veckan.
    Då det gäller duplicate content, så är det faktiskt under dessa förållanden som risken för detta är störst. Alltså när man reggar flera domäner och pekar dem till samma webbplats. Konsekvenserna av detta ser inte så allvarliga ut, det enda man egentligen riskerar är att Google väljer att indexera vissa filer från huvuddomänen och vissa filer från de övriga "typ-ins" domänerna. Och vid första anblick kanske det inte verkar så allvarligt, men om man har en naturlig länktillväxt så kommer även denna att spridas över flera domäner, och inte ge full effekt.

    Med 301 ser man till att Google indexerar samtliga filer från den primära domänen, samt att eventualla länkar som trots detta pekas mot "type-ins" domänerna ger effekt på den primära domänen.

  6. #6
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Då blir följdfrågan:

    Om jag har frukt.se som huvuddomän. Är det då vettigt att skaffa citron.se, apelsin.se etc, skaffa inlänkar till dessa och sen köra en 301 från varje men till underavdelningarna frukt.se/citron/ och frukt.se/apelsin/ ? I verkligheten handlar det dock om 20-30 adresser.

    Spontant känns det väldigt spammigt då citron.se aldrig haft eget innehåll utan alltid bara en 301.

    Blir det några som helst problem om man i framtiden tar bort 301 från citron.se och istället använder den till en helt fristående sida?
    Senast redigerat av Marcin den 2006-08-03 klockan 13:05.

  7. #7
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Lyssna (och se ) på Matt Cutts som kommenterar detta här.

  8. #8
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Man skulle i princinp kunna jaga domäner med en massa inlänkar och som är till salu. På så sätt tar huvuddomänen över inlänkarna?

    Känns som grey hat, snudden på black. Därav oron

  9. #9
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Enligt vad jag har erfarit så är det i inga problem om det rör sig om ett fåtal domäner.

    Om man redirectar en domän (med 301:a) som ligger topp på ett viktigt nyckelord så tar den mottagande sidan över rankingen, men om innehållet på den mottagande sidan inte avspeglar innehållet på den sida som lägger 301:an så avtar effekten efter en tid. I alla fall är detta vad jag har erfarit.

    Dessutom verkar det som om rankingen dämpas något redan från dag 1. Se på den flytt som SEOHans beskriver här

  10. #10
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    På mitt konto hos loopia kan jag välja redirect och därmed åstadkomma att .com och .nu visar .se-domänen precis som det är tänkt. Frågan är om detta är 301 som nämns ovan eller inte. Jag var i kontakt med supporten och de visste inte. Jag är helt ny på det här men det hade varit smidigt att bara skriva in det i loopias redirect. Någon som vet? Kan man kontrollera det på något sätt?

  11. #11
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Edit: Dubbelpostning

  12. #12
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Du kan använda verktyget på denna sida:

    http://www.seologic.com/webmaster-to...l-redirect.php

  13. #13
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av Waldo
    På mitt konto hos loopia kan jag välja redirect och därmed åstadkomma att .com och .nu visar .se-domänen precis som det är tänkt. Frågan är om detta är 301 som nämns ovan eller inte.

    Jag vet att det inte är det. Jag nöjde mig inte med deras svar "Vet inte" och efter mycket och men så undersökte de saken. Du kan förresten testa med http://www.seochat.com/seo-tools/redirect-check/
    Skriv bara in adressen där redirect görs.

    (Det är här du ger mig ryktespoäng )

  14. #14
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Bernt, helt off topic: Vad har du för samröre med Communique och Pia?

  15. #15
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Tack för snabba svar!

  16. #16
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    [redigerat]
    ---läste bara första sidan--- sorry

    Waldo, kolla denna länken, funkar klockrent
    http://www.seoconsultants.com/tools/headers.asp

    mata bara in adressen till den webbplatsen som du gjort en ompekning till huvuddomänen. sedan kontrolerar du svaret vilket borde bli en 301.
    Senast redigerat av Magnus-SEO den 2006-08-15 klockan 20:38.

  17. #17
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    hmm, det vatt bara en 302 found och sedan redirect target på loopias redirect... dåligt. Dettqa betyder att man måste hålla på att rikta alla domäner med hjälp av webbhotell...

    Men vad kom ni fram till? kan man köra en redirect till en undersida och optimera domänen mot denna? vore riktigt bra för speciella sökord, då man kan regga rätt domäner med sökordet i sig.

  18. #18
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    Det fina med loopia är att du kan ha minst 10 domäner till ett och samma webbhotel. Du kan med lite jobb uppgradera alla domäner till webbhotell och sedan lägga en asp fil med redirect i varje som pekar mot din huvuddomän.

  19. #19
    crajs avatar
    craj craj är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    18
    Har du linux eller windows-konto hos loopia?
    För linux-konto skriver du följande i .htaccess-filen:
    Redirect 301 /sidan.med.redirect.html http://www.dindomän.se/sida.som.ska.visas.html

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. En sajt flera språk - hur gå tillväga?
    Av nfinland i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 15:52
  2. .com adresser som riktade till olika länder
    Av Alfons74 i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-24, 21:31
  3. Översättning av sajt, ny domän eller samma?
    Av Niklas i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 22:21
  4. Flera domäner under samma IP
    Av Marcin i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 16:13
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 18:03