Resultat 1 till 7 av 7

Relevans med en länk från en hälso sajt till enn tandläkarsajt?

  1. #1
    DoubleBs avatar
    DoubleB DoubleB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    25
    Hej,

    Jag har två frågor:

    1. Ser google någon relevans när jag länkar från en hälso sajt till min sajt som handlar om tandläkare? Eller skulle jag lika bra kunna få en länk från en sajt som handlar om lyftkranar?

    2. Vet någon om nåt ställe där man kan se vad google relaterar ett sökord med.
    Har varit inne och kollat lite i adwords vilket ger en hyffsad bild om man tar exempel ett sökord som hatthylla. Men om om tar sökordet tandläkare så relateras det endast med tandläkare falun, uppsala m.m.

    Tacksam för tips

    Mvh
    Andreas

  2. #2
    Kaugesaars avatar
    Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av DoubleB Visa inlägg
    Hej,

    Jag har två frågor:

    1. Ser google någon relevans när jag länkar från en hälso sajt till min sajt som handlar om tandläkare? Eller skulle jag lika bra kunna få en länk från en sajt som handlar om lyftkranar?
    Ja, Google ser en skillnad ju mer relevant desto bättre.

    Citat Ursprungligen postat av DoubleB Visa inlägg
    2. Vet någon om nåt ställe där man kan se vad google relaterar ett sökord med.
    Har varit inne och kollat lite i adwords vilket ger en hyffsad bild om man tar exempel ett sökord som hatthylla. Men om om tar sökordet tandläkare så relateras det endast med tandläkare falun, uppsala m.m.
    Adwords ger dig en väldigt grov fingervisning av vad personer söker efter i Google, så om det är det du är ute efter har du kommit rätt. Men vet inte riktigt vad du är ute efter men vill du se vad Google relaterar en sökning på ordet tandläkare med, kan du enklast göra en sökning i google och scrolla ner till "Relaterade sökningar".
    Besök min SEO-Blogg kaugesaar.se

  3. #3
    DoubleBs avatar
    DoubleB DoubleB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    25
    Tack för tipset.

    Jag ska precisera mina funderingar lite mer:

    Alla vet ju att Google ser relevans i länkarna men min fråga är vart går gränsen.

    Att ex. Tandblekning och tandläkare har relevans är rätt självklart. Hur smarta är Google?

    Vart slutar relevansen, någonstnas på vägen längre bort från sökordet slutar ju självklart relevansen för det kan ju inte vara så att en länk från en sida som handlar om ex. lyftkranar är bättre eller sämre än en sida som handlar om muttrar när man länkar till tandläkare. Känner Google t.ex. att det är bättre relevans med gynekolog än lyftkranar eller är båda för långt bort i relevansstegen?
    Hur smart är Google motor på att se alla kopplingar av relevans?

    Mvh
    Andreas

  4. #4
    Kaugesaars avatar
    Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    76
    Det går inte att sätta så svart på vitt på vad som är relevant, för att göra ett jätte dåligt exempel. Det kan ju vara så att firman som hyr ut lyftkranar hjälpte tandläkaren med att lyfta in en tandläkarstol på 11:e våningen, det här skriver dom om på sin webbplats för det var ett så unikt case självklart är ju länken relevant.

    Skulle gynekologen sedan skrivit någon text om att dom har något samarbete med denne tandläkare, så är även denna länk relevant men värdet på länken kommer inte sluta i att google tycker att gynekolog möjligtvis är mer relevant än lyftkranar.

    Därför tror jag det är fel att kategorisera webbplatser på sådant sätt, utan det är snarare texten i sin helhet man får kategorisera, har sett resesajter där dom i texten t ex länkar texten "Paris" till sin sida om Paris, visst det är jätte bra. Men saken var den att texten hade absolut inget med staden Paris att göra utan det vara endast Paris Hilton som nämndes i texten.
    Senast redigerat av Kaugesaar den 2010-10-15 klockan 14:27.
    Besök min SEO-Blogg kaugesaar.se

  5. #5
    DoubleBs avatar
    DoubleB DoubleB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    25
    Tack för inlägget. Det kännns som att det är en jungel och att man måste leta sig fram för relevans.

    Men som det varkar så är det bara direkt relevans som är viktigt. Om t.ex. en hälsosajt inte skrivit något om tandläkare på sajten och man får en länk till tandläkare så är den alltså inte relevant enligt Google???

    Mvh
    Andreas

    Citat Ursprungligen postat av Kaugesaar Visa inlägg
    Det går inte att sätta så svart på vitt på vad som är relevant, för att göra ett jätte dåligt exempel. Det kan ju vara så att firman som hyr ut lyftkranar hjälpte tandläkaren med att lyfta in en tandläkarstol på 11:e våningen, det här skriver dom om på sin webbplats för det var ett så unikt case självklart är ju länken relevant.

    Skulle gynekologen sedan skrivit någon text om att dom har något samarbete med denne tandläkare, så är även denna länk relevant men värdet på länken kommer inte sluta i att google tycker att gynekolog möjligtvis är mer relevant än lyftkranar.

    Därför tror jag det är fel att kategorisera webbplatser på sådant sätt, utan det är snarare texten i sin helhet man får kategorisera, har sett resesajter där dom i texten t ex länkar texten "Paris" till sin sida om Paris, visst det är jätte bra. Men saken var den att texten hade absolut inget med staden Paris att göra utan det vara endast Paris Hilton som nämndes i texten.

  6. #6
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Just lyftkranar är kanske inte så relevant för dig, finns säkert många sidor med bättre relevans som du kan hitta. Det är absolut värt för dig att försöka hitta så relevanta länkar som möjligt, det brukar ge bäst resultat i längden.

  7. #7
    DoubleBs avatar
    DoubleB DoubleB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    25
    Hej Macke,

    Jag håller med om att lyftkranar inte är någon höjdare, men i mitt sista exempel så verkar det ju inte som att Google hittar en relevans bara för att det är en hälsosajt som länkar till tandläkare. Om dom inte nämnt tandläkare någonstans på sajten så är väl länken rätt kass?

    En snabb fråga till, Jobbade du på GUD tidigare? Slutade där för drygt 2 månader sedan.

    //Andreas

    Citat Ursprungligen postat av Maccke Visa inlägg
    Just lyftkranar är kanske inte så relevant för dig, finns säkert många sidor med bättre relevans som du kan hitta. Det är absolut värt för dig att försöka hitta så relevanta länkar som möjligt, det brukar ge bäst resultat i längden.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 02:02
  2. Strukturera upp en sajt med bloggar
    Av csthlm i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-19, 13:07
  3. Skapa en ny sajt med gammal SEO
    Av Stefan Nilsson i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 12:46
  4. En domän och en sajt säljes
    Av Pontus Karlsson i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 20:10
  5. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 21:35