Resultat 1 till 26 av 26

Content delivery network

  1. #1
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Content delivery network / CDN

    Efter att ha fått ner ladd tiden på en av de 3 wordpress siterna från 4,5s till 600ms med hjälp av "W3 total cache" ( Grymt plugin ) så blir nästa steg att skaffa en CDN host.

    Trafiken på dessa siter ökar på rätt bra (+790% vistor avg oktober mot september) och en CDN känns läglig och kostnaderna betalar sig själv genom ökad seo.

    Vad är era erfarenheter av CDN !

    Någon som använder sig av ett/en CDN ? Om, Vilka/vilken rekommenderas ?
    Är ute efter en med god spridning över hela världen (Europa viktigast dock)


    Gime some !

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag länkar till Googles CDN för jQuery och jQueryUI, vilket ger extremt bättre prestanda för besökare i australien.

  3. #3
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
    Jag länkar till Googles CDN för jQuery och jQueryUI, vilket ger extremt bättre prestanda för besökare i australien.
    Aha, Den kände jag inte till. Läste lite kort om hur man går till väga precis och det verkar intressant. Vet du något om prestandan om man kör via google ?

    Lutar på MaxCDN för de känns kvalitativa! Jag planerar att köra all css, all java, all bild via CDN så större delen av siterna. Är väldigt lätt att konfigurera WP mot CDN med W3 total cache !

  4. #4
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Har läst lite mer nu och jag tror det blir att prova googles alternativ. Vet du vilken limit det är ?

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Alltså, jag lagrar inget eget, utan hämtar här: http://code.google.com/apis/libraries/devguide.html
    Ingen limit vad jag vet på det

  6. #6
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
    Alltså, jag lagrar inget eget, utan hämtar här: http://code.google.com/apis/libraries/devguide.html
    Ingen limit vad jag vet på det
    Alright, Vad jag läste kunde man köra google som en komplett CDN via API dock fanns det en limit så jag måste ta reda på den innan jag lägger ner massa arbete på att få det att fungera.

  7. #7
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag kör egen CDN på staticjw.com som jag hostar på en VPS hos Glesys. Funkar bra.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  8. #8
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jim, hur tänker du då?
    Hur mycket Content Delivery Network blir det på EN server?

  9. #9
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Stefan,

    Ja där har du rätt. Min VPS är molnbaserad men det är ju ingen riktig CDN. Det är jag som inte är så insatt. Har det mer så så att jag inte skickar cookie-data till innehåll på den domänen, skickar rätt expire headers, gzip osv.

    Vad är förresten skillnaden mellan CDN och VPS i ett moln?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  10. #10
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Ett CDN har servrar runt om i hela världen och routar dina requests till den server som ger kortast svarstid.
    VPS i ett moln fungerar som en enda server, fast förhoppningsvis i nån form av klustrad miljö.

  11. #11
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ok, då vet jag lite mer
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  12. #12
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Vill du lyxa till det finns Akamai. Limelight är ett annat, lite billigare, alternativ.

  13. #13
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Daniel Visa inlägg
    Vill du lyxa till det finns Akamai. Limelight är ett annat, lite billigare, alternativ.
    Pratade med Akamai igår faktiskt men just nu lutar det åter igen mot maxCDN, de kör en drive nu med 1TB för 39$

  14. #14
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    1TB (=1000MB) i lagring eller överföring...? Jag tycker båda låter tokmycket...
    Om du hostar ett bildgalleri så kanske.... Men för dina javascript och design så räcker det mycket väl med 50MB lagring..
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  15. #15
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Hermano Visa inlägg
    1TB (=1000MB) i lagring eller överföring...? Jag tycker båda låter tokmycket...
    Om du hostar ett bildgalleri så kanske.... Men för dina javascript och design så räcker det mycket väl med 50MB lagring..
    Det är 1TB trafik. Har vart i kontakt med flera CDN's och runt 250gb / månaden ligger de minsta paketen på och kostar cirkus +$200, Ska prova MAX CDN då de kör drive nu (eller kanske alltid ) på 1TB / 39$ sen fungerar max cdn rätt så smidigt med W3 total cache till WP också då överföring av allt material som ska köras via max cdn sköts automatiskt !

    Ska prova hur det fungerar och återkommer med feedback.

    Känns som kunskapen kring cdn's och vilka fördelar det faktiskt medför är rätt liten här, Hur kommer det sig ?

  16. #16
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av tiiias Visa inlägg

    Känns som kunskapen kring cdn's och vilka fördelar det faktiskt medför är rätt liten här, Hur kommer det sig ?
    Det är för att dem flesta här inte är programmerare. CDN's används också ganska sällan enligt min uppfattnig.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  17. #17
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Pure SEO känns det som CDN till stor sannolikhet ger ett + hos sökmotorerna(iaf google & yahoo), Bara det faktumet att man använder en CDN hastigheten bort räknad. Så klart är det ett + med hastigheten men jag får känslan av att utöver det så blir det bara genom att man kopplar in en CDN + ! Google nämner cdn, Yahoo nämner cdn. Rekommenderade hastighets verktyg så som Yslow & Pagespeed värderar CDN's som viktiga och ger aldrig fullt pott om det ej finns oavsett vilken hastighet sidan levereras i.

    Sry för grötig text har lirat poker turre hela natten så lite sliten !

  18. #18
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Nu har jag jackat in CDN och leverantören blev MAX CDN då de har ett bra erbjudande på 39$ för 1år och max 1000GB men sedan köper man till mer till bra pris om det skulle behövas vilket jag inte tror då allt på siten är optimerat

    Nu har jag gjort lite mer än att koppla in CDN men sånt här är ju lite dator porr så ska dra allt

    Innan jag började processen att göra siten snabbare så tog den 4,5 sekunder att ladda

    Detta har gjorts

    Strippat koden - Hittat alternativ kodning för koder som va stora, strippat koden på allt onödigt genom att använda ett program

    Mergat koden - All kod ligger på rad 1 utan ens så mycket som ett "space" För 1-2 månader sedan så skulle GPWA (Gambling Portal Webmasters Association) certifiera siten och då fick de kalla in en "expert" för koden såg konstig ut. Fick mail från dem och såg då vad "experten" skrivit "I don't know all the code are on 1 row. I think this is some blackhat stuff.. Förklarade och det löste sig men jag tyckte det va roligt iaf !

    All .css har packats till 1 fil och körs via CDN nu

    All .js har packats till 1 fil och körs via CDN nu

    Gzip på allt

    De flesta bilder ligger under 1kb förutom några väldigt stora med mycket detaljer som hamnat på någon kb men ingen över 10kb

    W3 total cache som är ett riktigt grymt plugin till Wordpress har optimerats för att få en bra caching av allt, Innehåller massor med grymma funktioner och alla som kör wordpress platform som är intresserade av + hos sökmotorerna bör köra detta då det kommer sänka laddtid väldigt mycket


    Vi startade på 4,5s och i denna stund laddas det på 0,2s har använt pingdom

    Har A på allt i y-slow förutom CDN.. men det är för att mina bilder inte laddas därifrån men ska fixa det inom kort.

    Finns fan inget kvar att optimera mer ur ett SEO perspektiv är allt nu 100% optimerat.. Ska bara lägga till 150 sidor till sen har sitens alla sidor 500 sidor 100 poäng i pineberry's test också :P (99 nu) Med en användarvänlig text som inte är matad med keywords. Alla 350 sidor hittills är unika och alla har egna keyterms på meningar med 3-4 ord optimerat så dom får bra träff yta.

    Aja nu har jag lärt mig seo iaf, visst inte vad seo va för 5 månader sedan men en 2000 timmar på att bygga den perfekta siten har gjort mig rätt rätt duktig tror jag själv iaf, eller ja siten är värd över 1000k idag iaf så well spend time

    Nu kändes det är lite skrytig men jag är bara glad att jag är klar för jag har arbetat med detta från morgon till kväll i 5 månader och tvingats lära mig allt från programering till SEO till design ja allt.. Jag va Account manager innan och har aldrig jobbat med websidor.. typ gjort någon kass i dreamweaver !

    Hola !

    Edit: Checka vad jag ställde för frågor för bara nån månad sedan, visste inte hur man pinga en sida ens

  19. #19
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Grattis till dig och dina framsteg.
    Men en stor tumme ner till GPWA. Jag trodde minification var standardgrejer.

    PMa gärna mig om sidan du har jobbat med, jag skulle vilja kolla in den.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  20. #20
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av tiiias Visa inlägg
    Känns som kunskapen kring cdn's och vilka fördelar det faktiskt medför är rätt liten här, Hur kommer det sig ?
    I de fall jag stött på detta har det handlat om större företag med verksamhet över mer eller mindre hela världen. Servrarna står exempelvis i Sverige, Storbritannien eller USA och man använder då dessa tjänster för att kunna leverera bra svarstider mot exempelvis Sydostasien, Asien i allmänhet eller Sydamerika. Det är ett enkelt sätt att slippa ha flera olika serverfarmar i olika världsdelar som ska synkas med varandra osv.

    Ibland använder man det bara för bilder, css, script osv. som kanske inte ändras så ofta och ibland för hela sidor.

    Jag har inte jättestor erfarenhet av dessa tjänster men i de fall jag stött på har det uteslutande handlat om att förbättra användarupplevelsen snarare än SEO.

  21. #21
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Att använda en CDN har ett stort värde när det kommer till SEO och att förbättra sin ranking, Testa kör något av google rekomenderade verktyg för att se vad man bör förbättra på sin site CDN är en av huvud kategorierna. Så klart att google gillar siter som vänder sig till en internationell publik och samtidigt kan leverera den under bra förutsättningar till alla. Så framför allt på .com och liknande är det ++

  22. #22
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Ville väcka lite liv i denna tråden.
    Vet någon om några bra CDN's för den svenska marknaden dvs. med servrar "nära svenska besökare"?

  23. #23
    Mathias GBMs avatar
    Mathias GBM Mathias GBM är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Kör maxcdn som jag tidigare skrivit om, Där levereras det från Amsterdam men från en av de stora Internet "hubbarna" , Vart servern står är egentligen av minst betydelse för hastigheten. Hostar de flesta av mina svenska sidor i usa och det går bra mycket snabbare än vad de någonsin gjort hos någon host i sverige.

    Men maxcdn är grymma helt klart och kostar ingenting jämnfört med andra cdn's

  24. #24
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Gott! Har kollat in MaxCDN enligt ditt tidigare inlägg men ville dubbelkolla först om det fanns något bättre alternativ så här ett år senare.
    PM:a gärna din sida, alltid kul att kolla in optimerade sidor och lära sig något!

  25. #25
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Blåser liv i den här igen i brist på andra trådar

    Kör ni fortfarande MaxCDN?

    Kikat lite på CloudFlare men de hade strul i somras så det känns inte så lovande.

  26. #26
    Startifys avatar
    Startify Startify är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av David Nilsson Visa inlägg
    Blåser liv i den här igen i brist på andra trådar

    Kör ni fortfarande MaxCDN?

    Kikat lite på CloudFlare men de hade strul i somras så det känns inte så lovande.
    Alla nätverk har/får problem förr eller senare, Cloudflare är som sagt inget undantag, men överlag så är dem bra.

    Mitt tips:

    1. CloudFlare - Gratis att börja med.
    2. BunnyCDN - Minimum kostnad per månad $1, bästa prestandan i mellanklassen.
    3. Google Cloud CDN - Grym prestanda.

    Du kan jämföra prestanda och upp-tider här: https://www.cdnperf.com/cdn-compare?...ogle-cloud-cdn

    .
    Senast redigerat av Startify den 2019-10-11 klockan 15:03.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Dublicate content
    Av icet i forum Hjälp
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 13:18
  2. Duplicate Content
    Av StefanBergfeldt i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-28, 13:47
  3. Förklaring till vad COOP Ad Network är
    Av Marcus Westberg i forum Länkbygge
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 19:43
  4. webmaster network nere?
    Av stikkan_94 i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-23, 08:58
  5. Senaste "Social Network" Web 2.0 sidan
    Av Jim Westergren i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 12:25