Resultat 1 till 9 av 9

Prestanda / Nertid och Google penalty

  1. #1
    mindphasers avatar
    mindphaser mindphaser är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    54
    Hej,

    jag har fått ett hårt slag och fått många sajter som ligger på samma lilla VPS utsparkade från Google. När jag tittar på loggar från Pingdom som visar svarstider och upptid senaste två månaderna ser det (tror jag) riktigt illa ut. Vad är okej för Google?

    Hur brukar Google reagera då? Åker man ut och sedan tillbaka "automatiskt" om svarstiden är okej vid nästa besök, eller behöver man begära en re-inclusion?

    Självklart skulle det kunna bero på andra saker, något som strider mot riktlinjer osv, men jag har ansträngt mig för att undvika detta. Både sajter som har mycket och lite innehåll samt varierande bounce-rate har rykt.

    Åtgärder so far från min sida: stängt av Adsense på bannade sajter samt jobbat på att optimera sajterna, färre db anrop osv.

    Exempel på sida som rykt: 50talsklader(dot)se (inte IDN versionen, den är inte min)

    Om ni hittar fel på ovan sida som ska ge anledning till utvisning tar jag tacksamt emot tips på detta.

    Det samband jag ser mellan alla sajter som rykt är: ligger på samma (minimalt konfade) VPS och att jag veckorna innan dom rökt installerade Piwik på samma VPS, ett statistik program liknande Analytics. Sänkte nog prestandan en del...

    Tacksam för tips!

    /mvh Johan
    Driver kvällstid Eversoft AB samt SEO labbet

  2. #2
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    När jag tittar på loggar från Pingdom som visar svarstider och upptid senaste två månaderna ser det (tror jag) riktigt illa ut.
    Siffror?

    Exempel på sida som rykt: 50talsklader(dot)se (inte IDN versionen, den är inte min)
    Ser ut som de där "xFactor" sajter jag läst om... Kan vara så enkelt som ett vanligt kvalitetsproblem. Läs mer här:
    http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=3996. Samma princip.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  3. #3
    mindphasers avatar
    mindphaser mindphaser är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    54
    Tack för svaret Per. Vet inte vad "xFactor" sajter är men vad gäller just bouncerate på exempelsajten så är den ganska låg.

    Själva sajten är ny, omkring 6 månader och fylls på med lite innehåll då och då. Jämfört med många sajter jag själv (och andra) driver och har Adsense på så anser jag inte att denna sajt är något lågvattenmärke. Ja, det är ingen dn.se eller dyligt - men besökarna gillar den om man ser till statsen.

    Det drabbade nya (1-2 veckor gamla) och äldre (omkring 6 mån) sajter inom en veckas tid - dom försvann helt - inte ens synliga med info: eller site:

    Tror och hoppas att det berodde på för många bloggar på samma VPS (som tar processor kraft + minne) samt stats-programmet som när det körs tar 100% processor kraft av VPS:en (kollade nyss). Sajter på annan provider (med samma adsense konto och ramverk för sajtera) tycks klarat sig (trots att det är på servage )

    Pingdom siffror...vet inte vilka du vill se men jag kollar på svarstiden under en månad och har mängder röda entries och många med 8+ sekunder svarstide och timeouts.

    Att man åter ner i ranking pga kvalitet är ju helt okej tycker jag, eller pga för lite länkar eller hög bouncerate, men att domänen kickas ut helt låter som jag gjort ett allvarligt brott mot guidelines, trots att jag verkligen försökt undvika det.
    Driver kvällstid Eversoft AB samt SEO labbet

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Tack gode gud att jag valde Firestats istället för Piwik för N.nu.

    "8+ sekunder svarstider och timeouts" låter som att det är detta som var orsaken. Är ju logiskt att Google inte vill ha sådana sajter i sitt index.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Avindexering och serverproblem låter då mer troligt. Men det är ju lätt fixat, ordna uptimen som kommer de tillbaka inom en månad
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Skulle föreslå att när du fixat problemen återanmäler webbplatsen till Google. Det lär inte gå per automatik bara för att felen är åtgärdade.
    Verkar som att Googlebooten inte besöker avindexerade webbplatser överhuvudtaget, inte ens om det kommer till nya länkar dit. Och utan besök från Google så vet de heller inte om att felen är åtgärdade.

  7. #7
    ostlunds avatar
    ostlund ostlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    80
    Jag undrar lite över din Piwik installationen om du fått såna svarstider. Och om det är enda boven. Jag har använd Piwik själv och tycker det fungerar bra utan att slöa ner laddningen. Vet du hur många besökare/sidor den Piwik installationen trackar?

    Det jag kan tänka att Piwik gör som tar mycket cpu/minne är sammanställningen av data om du har många besökare.

    Från Piwiks hemsida, med en väldigt gammal version (0.2.26)
    For example, using version 0.2.26 on a single core duo2 server with 3GB of ram, Piwik archiving process takes about 25 minutes for 70 000 unique visitors (and more than 250 websites).
    I forumet pratas det om att nyare versioner klarar 4+ miljoner besökare per dag i testmiljö.
    Henrik webbutvecklare i Göteborg

  8. #8
    mindphasers avatar
    mindphaser mindphaser är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    54
    Piwik: Om man går till "All websites" filken på Piwik och inte stänger ner den så görs en refresh av stats var x:e minut. Denna refresh beräknar om all stats vilket tar 100% av min VPS kraft. Tror jag glömt stänga ner denna flik x antal ggr (ja, jag är beroende av besökarstatistik.... Sedan vet jag inte hur mkt kräm det tar när en request på att lägga till stats tar.

    Google: jag har sett att Google faktiskt gjort besök på vissa sajter efter att dom åkt ut. Håller tummarna att dom dyker tillbaka snart. Byter till kraftfullare VPS och flyttar statsen till 3e part under tiden.

    Reinclusion: gjorde en reinclusion av exempelsajten ovan för någon vecka sedan.

    Tack för era svar btw!

    /mvh Johan
    Driver kvällstid Eversoft AB samt SEO labbet

  9. #9
    ostlunds avatar
    ostlund ostlund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    80
    Piwik: Om man går till "All websites" filken på Piwik och inte stänger ner den så görs en refresh av stats var x:e minut.
    På en stor installation så kör du det som ett cron script med archive.sh filen i /bin katalogen i Piwik. Då gör din server det, helst när du då har få besökare tex på natten. Stäng då av att den ska räkna om besök statistik när någon besöker admin delen i en webbläsare.

    Har du riktigt stor installation kan du köra denna archive.sh fil en gång per dag/natt. Lite mindre installation var 4 timme, 10 minut eller vad du behöver tycker fungerar bra.
    Henrik webbutvecklare i Göteborg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Skillnader på google.com och google.se?
    Av Erik Bergman i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-03, 11:10
  2. Google och communities
    Av Dimgo i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-18, 14:59
  3. Google och länkkataloger
    Av Kocken i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 16:35
  4. Sesssioncookies och Google
    Av Hans i forum Google
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 13:07
  5. Google och länkbyten
    Av hans99 i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-11, 23:38