Resultat 1 till 10 av 10

Påverkas ranking av flytt till annan server?

  1. #1
    Thomas Sjöbergs avatar
    Thomas Sjöberg Thomas Sjöberg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    54
    En sak jag har funderat på är om ens PR eller placering i SERP:en påverkas av att man flyttar en webbplats till en annan server i samma land. Är det någon som vet?

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Samma land, hmm ...

    Kan göra, men tror inte det. Ändringar av who-is kan också kanske påverka.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    mcelwees avatar
    mcelwee mcelwee är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    19
    Jag skulle tro nej med, jag flyttade i vintras en site (två år gammal) från svensk server till amerikansk, det hände ingenting egentligen. Siten är väldigt riktad mot den amerikanska marknaden kan ju tilläggas.

  4. #4
    Thomas Sjöbergs avatar
    Thomas Sjöberg Thomas Sjöberg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Samma land, hmm ...
    Kan göra, men tror inte det. Ändringar av who-is kan också kanske påverka.
    Du menar att vid ett ägarbyte kanske det kan påverkas men inte annars? Anledningen att jag frågar är att man kanske startar en sajt på ett billigt konto hos ett webbhotell och senare när sajten har växt kanske man vill flytta den och då vill man ju inte att det skall vara några nackdelar med det.

    Citat Ursprungligen postat av mcelwee
    Jag skulle tro nej med, jag flyttade i vintras en site (två år gammal) från svensk server till amerikansk, det hände ingenting egentligen. Siten är väldigt riktad mot den amerikanska marknaden kan ju tilläggas.
    Det enda som hände antar jag då var att din sida kom med på sökningar "Sök endast på sidor från USA". Men borde inte sidan komma högre i SERP:en hför amerikanska användare, det kanske man inte ser när man surfar från en dator i Sverige?

  5. #5
    mcelwees avatar
    mcelwee mcelwee är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Thomas Sjöberg
    Det enda som hände antar jag då var att din sida kom med på sökningar "Sök endast på sidor från USA". Men borde inte sidan komma högre i SERP:en hför amerikanska användare, det kanske man inte ser när man surfar från en dator i Sverige?
    På kort sikt fick jag klart fler besökare.. men det har senare stabiliserats på ungefär samma nivå som innan flytten. Så det är ju svårt att säga vad up-ticket berodde på, flytten eller Googles uppdateringar, har för mig att det här var mitt i Big Daddy så...

    Positionerna är ungefär samma som innan med.

    EDIT: Kollade lite diagram i keyword tracker (digital point).. siten hoppade runt rätt bra där runt big daddy men ligger sen lite bättre än innan flytten, men inget revolutionerande.
    Senast redigerat av mcelwee den 2006-08-10 klockan 11:49.

  6. #6
    Niclas Strindells avatar
    Niclas Strindell Niclas Strindell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Gunnarn, Västerbotten
    Inlägg
    79
    På webmasternetwork så ventileras ofta åsikten att det skulle vara negativt att ha en svensk .se-sajt på server i annat land ur SEO-synpunkt. Jag tvivlar starkt på detta. Jag ser inte varför Google skulle bry sig om det... Jag har optimerat många .se-sajter på amerikanska servrar och lyckats bra i SERP, men jag har inte gjort några vetenskapliga tester.

    Edit: Detta lät mer som ett påstående än som en fråga men jag vill förstås höra vad ni andra SEO-proffs säger om detta.

  7. #7
    SEOgeeks avatar
    SEOgeek SEOgeek är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    37
    Jag tror det påverkas minimalt. Kanske om du har oturen att flytta sidan till samma IP-nät där de flesta av dina länkar kommer från. Dvs. att dina inlänkar kommer mest från kunder hos det webhotellet/nätet. Men det är lite otroligt.

    Citat Ursprungligen postat av Niclas Strindell
    På webmasternetwork så ventileras ofta åsikten att det skulle vara negativt att ha en svensk .se-sajt på server i annat land ur SEO-synpunkt.
    Tror du också det omvända är sant?
    Att .com på engelska hostad i sverige rankar bra i alla länder?
    Eller är server i USA att föredra?
    Jag har startat en tråd om det.

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av SEOgeek
    Att .com på engelska hostad i sverige rankar bra i alla länder?
    Eller är server i USA att föredra?
    Jag har startat en tråd om det.
    .com adresser är avseend Google s.k. "icke geografiskt specifika" (eller något liknande kallar de dem). Dessa kan du ställa in geografisk region för (d.v.s. inte bara språk har betydelse) vilket kan göras i Webmaster central.

  9. #9
    SEOgeeks avatar
    SEOgeek SEOgeek är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    .com adresser är avseend Google s.k. "icke geografiskt specifika" (eller något liknande kallar de dem). Dessa kan du ställa in geografisk region för (d.v.s. inte bara språk har betydelse) vilket kan göras i Webmaster central.
    Mycket nyttigt att veta!
    Geeken tackar dig

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    För att förklara mer. När du ställt in det i Webmastercentral dyker din sida även upp i sökningar från: "sidor från Sverige".

    När jag ställde in det gav det effekt omedelbart.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Förklaring till vad COOP Ad Network är
    Av Marcus Westberg i forum Länkbygge
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 19:43
  2. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13