Resultat 1 till 15 av 15

När märks förändring på google

  1. #1
    Patrik1972s avatar
    Patrik1972 Patrik1972 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    22
    Hej,

    Jag har gjort en del ändringar på vissa produktsidor på {modererat}
    och jag undrar om någon vet hur lång tid det tar innan det slår igenom på google, när kan man förvänta sig att eventuellt stiga i träffresultatet (om man nu har gjort det bra)?
    Senast redigerat av Urban G den 2010-08-03 klockan 15:02. Anledning: Regel 1

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tiden före en förändring i Google slår igenom kan vara allt från 10-15 minuter och uppåt. Finns egentligen ingen övre tidsgräns så det kan ta månader. Lite beroende på hur ofta man normalt uppdaterar webbplatsen, om man följer upp en uppdatering med interna, externa länkar osv.

    Du kan göra en liten kontroll själv genom att använda Googles utökade sökningar. Det som dyker upp till vänster efter en sökning. Där finns lite olika alternativ; som senaste dygnet etc.

  3. #3
    Patrik1972s avatar
    Patrik1972 Patrik1972 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    22
    Tack urban, du verkar ha lite koll. Vet du om man får typ 80 poäng på http://www.sokmotorkonsult.se/verktyg/onpage/ är det en bra grund för att hamna högt på google? vad behöver man göra mer efter det?

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Då kan man förslagsvis ordna till de där 20 poängen som fattas också.

    Notera bara att det är ett standardiserat verktyg så ta det med en nypa salt. Men det är som jag sett det bästa standardverktyg på svenska marknaden. Nivån ovanför att kontrollera blir nog att göra det manuellt.

  5. #5
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Generellt så är det OK. Vad du behöver är länkar till din sajt, länkar till fler sidor än index-sidan och gärna med varierande ankartexter.

  6. #6
    tubens avatar
    tuben tuben är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    122
    Börja med att fokusera på att du har
    1. Ett bra och relevant innehåll för de sökord/sökfraser du önskar ranka högt på.
    2. Se sedan över interna länkar på din webbplats och gör detta på ett bra sätt
    3. Fixa externa länkar till din webbplats med hög relevans.
    4. Ja de är en början, sedan är de bara att jobba på.

    Kan dock dröja ett tag innan de får genomslag, så man måste ha tålamod.

    Lycka till!

    //tuben
    Sökmotoroptimering

  7. #7
    Patrik1972s avatar
    Patrik1972 Patrik1972 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    22
    Tack tuben, kollar på dina 3 steg och nummer 1 är jag rätt säker på att jag har koll på, nummer 3 håller jag på med b nu :-), men nummer 2, vad skulle du säga med ett par korta meningar vad som behövs göras?

  8. #8
    tubens avatar
    tuben tuben är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    122
    Förutom en klar och tydlig meny byggd på ett sätt som kan indexerad effektivt (läs <ul><li> lista eller liknande) förespråkar vi interna och externa länkar i din brödtext. Detta för att förtydliga för besökare och sökmotorerna vad de respektive undersidorna behandlar.

    Tänka att du på några sidor marknadsför några av dina andra undersidor. Vet inte om de blev så tydligt?
    Sökmotoroptimering

  9. #9
    Patrik1972s avatar
    Patrik1972 Patrik1972 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    22
    Jag fortsätter tråden, för jag blir inte riktigt klok på detta. Jag har gjort en ändring på en av mina sidor och i googles träfflista står det nu på 6-9:e plats (tror jag) "Liniment Percutane - 2-pack - Liniment med tistelolja .." detta har jag ändrat och vad jag kan se så besökte googles robot mig för drygt 2 timmar sedan. Men det står fortfarande samma....borde stå nåt annat nu?

  10. #10
    Anders Tibblings avatar
    Anders Tibbling Anders Tibbling är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av Patrik1972
    Jag fortsätter tråden, för jag blir inte riktigt klok på detta. Jag har gjort en ändring på en av mina sidor och i googles träfflista står det nu på 6-9:e plats (tror jag) "Liniment Percutane - 2-pack - Liniment med tistelolja .." detta har jag ändrat och vad jag kan se så besökte googles robot mig för drygt 2 timmar sedan. Men det står fortfarande samma....borde stå nåt annat nu?
    Va? Har dom hittat ditt nya innehåll för två timmar sedan utan att uppdatera cache?

    Skämt åsido, du får nog har en smula tålamod! Om det tar 10-dagar för Google att uppdatera det sökbara innehållet så är det gott om tid att jobba lite med internlänkning samt skaffa externa länkar.

    Har du inga inkommande länkar med lämplig länktext så kan du få svårt att förbättra dina positioner i svarslistan. Som du säkert vet så lägger Google stor vikt vid länkar när det gäller att bestämma en webbplats styrka på de naturliga nyckelorden. En stark webbplats har många inkommande länkar, det är ett tydligt tecken på populäritet. En populär webbplats kan nå fina resultat och populäritet kan man skapa. Gör din sida populär med bra innehåll och inkommande länkar så kommer resultaten Lycka till!

    mvh Anders

  11. #11
    Turbos avatar
    Turbo Turbo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    2
    Jag väcker tråden då min fråga är snarlik.

    Jag är på plats 5 i Googles resultatlista på ett visst sökord, det tog 8 månader att komma till denna plats. Webbsidan är en artikelsida i detta format: www.webbsida.se/sökord. Nu måste jag uppdatera artikeln då innehållet är out of date. Jag kommer alltså ta bort gammal text och lägga till nyskriven relevant text inom samma ämne. Ändringarna kommer att omfatta ca 25% av brödtexten och bilderna.

    Min fråga är vilken inverkan denna förändring kan ha på min plats i söklistan. Jag är rädd för att den stora förändringen av innehållet i artikel kommer ha negativ påverkan. Worst case scenario är att sidan tappar många platser i söklistan och att det nya innehållet gör att sidan måste omindexeras från början, dvs 8 bortkastade månader. Detta är dock bara ett antagande då jag är ny inom SEO.

    Någon som vet bättre än jag? Hur kan man agera för att behålla sin plats i söklistan trots delvis nytt och förändrat innehåll?

    Mvh Tobias

  12. #12
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Jag tror inte att det blir någon större förändring, kanske till det positiva i så fall. Jag har ibland gjort stora förändringar utan att tappa 1:a plats.

  13. #13
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Bra fråga. Jag har haft samma fundering. Har ett par artiklar, som rankar relativt högt på Google, som jag vill skriva om. Men jag vill absolut inte att de skall tappa mark...och falla neråt. Jag kör på Fredriks svar och gör de förändringar, som jag vill o chansar.
    Om man pingar inlägget, samt får nya inlänkar, borde det väl inte vara någon fara att man tappar o faller neråt i sökresultaten?
    Jag tänkte även fetmarkera och "snedställa" sökorden i den nya utökade artikeltexten...
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  14. #14
    Jontzs avatar
    Jontz Jontz är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Malta
    Inlägg
    70
    Det beror på hur originell den nya texten samt hur många gånger nyckelordet nämns. Förmodligen är det bara positivt då Google ser detta som att du uppdaterar sidan.

  15. #15
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Ok, tack för svar, Jontz.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-01-29, 04:15
  2. Förändring / Uppdaternig av sajt
    Av csthlm i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 17:07