Resultat 1 till 12 av 12

ÅÄÖ och domäner med nyckelord+redirect

  1. #1
    hejs avatar
    hej hej är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    35
    Jag har ett par nybörjarfrågor.

    1. Hur fungerar det med ÅÄÖ? Om två sajter har optimerat sin sida lika mycket, raknar "filmer.se" bättre än "bocker.se" eftersom det egentligen ska vara "böcker"? Eller förstår Google det?

    2. Ur SEO-synvinkel, är det plus eller minus att köpa på sig domän med nyckelordet och redirecta de till huvudsidan? T ex, huvudsidan är "gottgodis.se", är det då positivt för den sajten att jag köper på mig "alltomgodis" och "godislandet" och redirectar de till huvudsidan?

  2. #2
    Linuss avatar
    Linus Linus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    8
    En tilläggsfråga från mig, hoppas det är OK? Egentligen inte domäner utan hela URL gäller väl samma fråga.

    Jag har sett att URL på svenska ibland skrivs med riktiga svenska tecken, ibland bytt till "aa" "ae" och "oe", och ibland bytt till "a" "a" och "o". Dvs
    sitenamn.com/ärlig-åland-öland.html vs
    sitenamn.com/aerlig-aaland-oeland.html vs
    sitenamn.com/arlig-aland-oland.html

    En av mina sidor med det senare hittar jag knappt ens alls vid googlesök. Bör jag ändra?

  3. #3
    hejs avatar
    hej hej är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    35
    Det är okej för mig, låt oss se om vi får några svar
    Mina länkar är alltid av den tredje typen, tycker det är snyggast. Sedan är det ju säkrare att strunta i ÅÄÖ om man vill ha besök från de som inte har svenskt tangentbord. Med den tredje typen kan man också gissa sig till URL:er, om någon nu gör det.

  4. #4
    Linuss avatar
    Linus Linus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    8
    Fint. Jag bytte från 3e till 2a typen, får se om nåt händer.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    1) Det skall fungera på det sättet också. Dvs att Google kan avgöra att bocker.tld skall betyda böcker.tld. Där kan det dock krävas att man verkligen anger det i text på sidan också och inte bara tror att Google skall förstå att det skall vara ett ö.

    Finns en del ord som kan ge upphov till missförstånd om tolkningen om man inte anger det på själva sidan. Jmfr gott, gått, osv. Så en url som heter mindomän.tld/gott-i-skogen.html kan ge upphov till två tolkningar vad ämnet på sidan handlar om. Har man sedan en text som handlar om att man gått i skogen för att leta efter gott att äta som svamp/bär kan det bli lite missförstånd.

    2) Vare sig plus eller minus med den konstruktionen såvida du inte räknar med att få type-ins på de extra domänerna du köper. Dvs någon skriver in ordet direkt i adressfönstret på webbläsaren. För att en redirect skall ge effekt krävs att det finns ingående länkar till sidan före du redirectar den.

    Linus är väl kanske mer en fråga om hur det ser ut. En del tycker att domäner/filnamn med aa, ae, oe inte ser speciellt snyggt ut. Dessutom kan det vara problem att komma ihåg dem om man skall länka till sidan för att man tycker den är intressant. Rätt skött med text så skall variant tre inte vara några problem.

  6. #6
    Linuss avatar
    Linus Linus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    8
    Tack Urban. Då var det nog något annat fel på min sida. Den sidan är som en typisk artikel, dock ganska kort. Jag körde den igenom en sån där som undersöker title desc etc och fick good eller excellent på alla punkterna. Inga länkar till den utifrån.

    Inom siten länkas det så här: huvudsida -> artikel -> signup -> huvudsida. Där signup är ett förslag att de går med i nyhetsbrev.

    Finns det bätre sätt som ger bättre SEO? T.ex. kanske det är bättre att lyfta ut artikeln till en blogg på annan site? Fast då straffas man för att man länkar på båda hållen, så det känns intuitivt fel.

    Som sagt.. jag är oerfaren i detta med SEO, men har jättekul!
    Senast redigerat av Linus den 2010-11-08 klockan 15:41.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    @Linus. Visst kan du använda en blogg. Om du kopplar en blogg till huvudsidan så kan du mycket väl skriva en snutt där om artikeln samt länka till den. Du får ju lite fler internlänkar då. Har du sedan andra artiklar på huvudsida kan du även från dem länka till artikeln om det finns en viss relevans mellan ämnena som finns i artiklarna.

  8. #8
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av hej Visa inlägg
    Jag har ett par nybörjarfrågor.

    1. Hur fungerar det med ÅÄÖ? Om två sajter har optimerat sin sida lika mycket, raknar "böcker.se" bättre än "bocker.se" eftersom det egentligen ska vara "böcker"? Eller förstår Google det?
    Detta är en teori jag har.

    Jag anser, och tror starkt på att Google förstår att det egentligen ska vara Å-Ö-Å och på så vis ger någon extra bump till domäner som innehåller dessa tecken. Detta då egentligen inte är mer än logiskt att ord som stavas rätt rankar bättre än ord som inte gör det, trots att Google behandlar t.ex. o som ö.

    Men detta är som sagt en teori jag har då jag samlat på mig några IDN-domäner i mina dar. Det betyder inte att den stämmer, men nu får du en insikt i hur jag tänker

  9. #9
    Linuss avatar
    Linus Linus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    8
    Urban)
    Tack för tipset! Interna länkar är bra så jag ska göra så. För att till 100% förstå så undrar jag om du menar att det är bättre ur ett SEO-perspektiv att behålla artikeln på huvudsiten, och länka direkt till artikeln från en blogg?

    Jag läste något på nätet att man ska lägga upp sin artikel på ett antal olika arkiv och i artikeln länka till sin site, är ett dåligt tips?
    Senast redigerat av Linus den 2010-11-08 klockan 15:52.

  10. #10
    hejs avatar
    hej hej är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    35
    Tack för alla svar! Nu vet jag Det där med att redirecta, jag hade tanken att huvudsidan kunde få mer tyngd om andra sidor länkade till den, men som sagt borde ju de sidorna också ha lite tyngd. Är det bättre att skapa satellitsajter och länka vidare till huvudsidan? Eller ska jag bara strunta i det och försöka bygga en sån bra huvudsida som möjligt?

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    @hej. Att skapa satellitsidor som länkar till huvudsidan är en variant. Är kanske mer en resursfråga. För att det skall fungera bra behöver de sidorna i sin tur ha länkar till sig. Dessutom kan du räkna med ett rätt så stort tapp på besökare som går vidare från satellitsidorna till huvudsidan. Så det är kanske i början vettigast att bygga huvudsidan så bra som möjligt och sedan titta på kompletterande metoder.

    @Linus. Jo det är väl huvudsidan som är det viktiga och till den du vill ha besökare till så tyngden bör ju ligga på den. Om du integrerar bloggen med huvudsidan så kan du använda den för att exempelvis kommentera och pinga media och andra bloggare som tar upp ämnen som din sida handlar om.

    Visst kan du publicera artiklar på artikelsidor för att få länkar/besökare till dig. Fast jag skulle nog inte rekommendera att du gör det med samma artiklar som du har på huvudsidan.

  12. #12
    Sweelys avatar
    Sweely Sweely är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av hej Visa inlägg
    Tack för alla svar! Nu vet jag Det där med att redirecta, jag hade tanken att huvudsidan kunde få mer tyngd om andra sidor länkade till den, men som sagt borde ju de sidorna också ha lite tyngd. Är det bättre att skapa satellitsajter och länka vidare till huvudsidan? Eller ska jag bara strunta i det och försöka bygga en sån bra huvudsida som möjligt?
    Precis. Sajterna som länkar till dig måste ju också ha tyngd, annars är det bara dumt och ger inget.

    Så ja, det är bra att bygga sattelitsajter och länka vidare till huvudsidan. Kom dock ihåg två saker:

    1 - sattelitsajten du bygger måste också få inlänkar. Annars är det i princip meningslöst.

    2 - bygg en så bra huvudsida som möjligt innan du börjar med sattelitsajterna!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Domännamn med åäö...?
    Av stefanalander i forum Domänen
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 00:07
  2. Hur fungerar det med åäö
    Av Björn Lilja i forum Domänen
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-11-19, 10:17
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 14:54
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 18:13
  5. Behöver hjälp med mod-rewrite och redirect 301!
    Av thegoogoodoll i forum URL-omskrivning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 13:00