Resultat 1 till 4 av 4

länkar från huvudsida till huvudsida med GET parametrar?

  1. #1
    Linuss avatar
    Linus Linus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    8
    Hej,

    Jag är grön på SEO så ni vet.

    Jag hjälper en kompis att desgina en sida som ska sälja prylar till hela Norden. Flera olika valutor att ta hänsyn till med andra ord.

    Tills vidare får texterna för de olika länderna vara på svenska. De enda som skiljer blir en liten text som beskriver frakt mm för just det landet.

    Senare ska också göras en engelsk version för de som inte gillar att läsa svenska texter.

    Förresten bör nämnas att jag hårdkodar i PHP. Jag petade lite i Wordpress men är för ny på det och har ännu inte hittat lämpliga plugins/templates.

    Vad är bäst ur SEO-perspektiv?
    1) Att ha fem olika sidor och med PHP skriva alla texter centralt så att en textförändring bara görs på ett ställe för alla fem sidorna? Och sedan ha priset i rätt valuta fixat på de respektive sidorna? Dvs index.php är den svenska och där finns länkar till norge.php danmark.php etc?
    eller
    2) En enda sida med länkar tillbaka till samma sida med typ "index.php?land=danmark" etc där man dynamiskt ändrar pris och valuta beroende på parametern.

    Förvirrad.

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    För SEO ska det inte spela någon roll säger Google, men jag skulle rekommendera att varje sida får en egen sida. Det löser du dock med URL Rewriting, så din kod jobbar med parametrar. Sen tycker jag att du ska ha ETT pris på varje produkt, och sen räkna ut för varje land baserat på valuta (om du inte ska ha olika prissättning i olika länder)
    På så vis kan du uppdatera valutan bara så ändras priset på alla produkter.

  3. #3
    Linuss avatar
    Linus Linus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    8
    Tackar.
    Angående URL Rewriting - Jag vet inte om man kan göra det i Hostgator. Det finns något under /frontend/x3/mime/redirect.html men det kanske är något helt annat som också råkar göra samma sak? [EDIT: Man gör det med .htaccess!]

    Angående valuta - det är ungefär så men med en knorr på det.
    Senast redigerat av Linus den 2010-11-08 klockan 23:27.

  4. #4
    Linuss avatar
    Linus Linus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    8
    Hej,

    Jag har redan implementerat det som /land som egentligen är index.php?country=land. Det funkar bra!

    Nu återstår bara att se hur länge de gamla fula parameterbaserade länkarna ligger kvar i serp.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-27, 20:55
  2. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 15:05
  3. Länkar från sajter med endast en startsida
    Av Marcin i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 16:05
  4. huvudsida 1, undersidor 4
    Av Magnus i forum PageRank
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 13:11
  5. http://www.domän.info/Huvudsida ?
    Av micke4 i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 21:45